• klyban

Hur slipper man göra värnplikten?

Anonym (Vill inte) skrev 2025-01-13 17:27:04 följande:
    Nä just det det är väl bättre om dom som vill göra värnplikten får göra det frivilligt och att dom blir bra än att man ska tvingas ???

Det är av en orsak att man utökat värnplikten och vilja och frivillighet funkar inte längre vid en viss punkt.
    Och därmed blir det just en plikt som måste genomföras och varken om du vill eller ej.
    Och tro människor ska förstå vikten av att göra värnplikten, det är inget man kan luta sig emot.

Vi som gjort värnplikten och när den var allmän, vi ser detta som rätt normalt och fast många av oss inte gilla det alls.
    Och visst vore det önskvärt att alla var där frivilligt, då det genererar oftare en mer kompetent soldat.

Men i tider som detta och när det inte alls är omöjligt att nazisten putin lyfter blicken hit åt med sitt storhetsvansinne, så är allmän värnplikt nog ett måste och om man inte vill ryska soldater ska komma hit och systematiskt misshandla, tortera, våldta, mörda oss.

För en sak ska man lära sig på dessa nazistförband från ryssland, det är att även om man ger dom öppen gata, så kommer terrorn oavsett.

Men visst, det hade ju varit bättre som så om det bara var frivilliga.
    Men den tiden känns förbi nu pga fånen i öster.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (mino) skrev 2025-01-14 08:23:15 följande:
    Även när det var allmän värnplikt så var det många som inte gjorde den. Pga att de inte ville eller inte platsade. Det är rimligt att i första hand välja de som vill, sen om det behövs tvinga alla. 

Nu är ju även kvinnor välkomna vilket ökar den totala skörden att välja ifrån. 

Inte speciellt och mot hur det är idag.

Ja, frivillighet hade ju varit bra, men när man möter ett hot som detta är frivilligheten utkastad genom fönstret till slut.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (mino) skrev 2025-01-15 14:18:22 följande:
    Till slut ja, men tills dess så är det bra att man väljer de som vill i första hand. 
    Känns som att vi är mittemellan just nu.
  • klyban
    Anonym (mino) skrev 2025-01-15 15:25:50 följande:
    Ja, kanske, men fortfarande fullt möjligt att de som inte vill göra värnplikten kan slippa. Tills vidare i alla fall.
    Det är vad mittemellan också betyder.
  • klyban

Det är rätt komiskt att det finns människor som är så naiva och inbilla sig lgäga ned vapen skulle leda till något bättre med en sådan som putin.
    Det tyder på svår dissonans om hur farliga han är och att vapen är det enda som kan stoppa putin.

100000-tals flyr, ojdå, och de miljoner och åter miljoner som är kvar glömmer du då av så bekvämt då?????

Tycker det är förskräckligt vi har människor som planerar för vår undergång och genom lägga ned vapen och sen inbilla sig nassen i öster skulle göra det samma :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Varför vill du oss illa?
    Och varför förgiftar du dessa trådar med naivitet för och skadliga sådana?

• klyban
    Tecum skrev 2025-01-25 14:51:45 följande:
    I ärlighetens namn är det idag väldigt få som tror på pacifism och nedrustning. Putin har "botat" nästan alla. Det var skillnad på 70-80-talet då hela vänstersidan slickade ryssarna i röven och såg Nato som den stora djävulen.

Inget jag känner igen i mitt liv att man målat NATO som djävulen.
    Men visst har vänstern varit kommunistiska en gång i tiden och sovjetvänliga.

Det dock denna användare sprider är svårt naivt, svårt SVÅRT naivt.
    Och användaren kunde ha mött detta på annat sätt, och ändå lyft vapenvägran och att de behövs också i andra delar av infrastrukturen i en krigsmaskin.

Men som sagt vad, det tar ett längre steg än så och det enda ser ut som putins blöta dröm som användaren kommer med.
    Och man undrar om hen tror på den utopin på riktigt, för om hen tror på detta skulle funka, så är det mycket illa ställt där.

• klyban
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-27 11:53:25 följande:
    Jag står tvärtom långt åt höger politiskt och skulle aldrig bära vapen, eftersom jag är konservativ kristen och inte kan tänka mig att döda i någon form, är absolut emot allt våld. Däremot kallas jag inte i svensk lags mening för vapenvägrare - eftersom jag helt lagligt skrev ett brev och ansökte om vapenfri placering, Jag fick det snabbt beviljat, inga problem

Dock ditt sätt och om alla skulle följa detta, så skulle det innebära mer döda.
    Det är ju etiskt och moraliskt förkastligt att utsätta folk för detta.

Ibland måste man fatta att det finns såna som är så onda att man måste försvara sig.

• klyban
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-27 13:16:09 följande:
    VA? Var det fel av mig att helt lagligt ansöka om vapenfri placering? HELT LAGLIGT! Dessutom tycker jag att personer i ALLA LÄNDER borde satsa på att inte bära vapen. DÅ kommer de inte heller att döda någon med vapen.

Dock så pratar du inte om en person, och ett fåtal kan man sätta vapenfritt.
    Men inte för ett försvara ett land :whoco5:

• klyban
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-27 13:16:09 följande:
    VA? Var det fel av mig att helt lagligt ansöka om vapenfri placering? HELT LAGLIGT! Dessutom tycker jag att personer i ALLA LÄNDER borde satsa på att inte bära vapen. DÅ kommer de inte heller att döda någon med vapen.
    Mitt råd till dig är att du läser om och svarar på riktigt istället.

• klyban
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-29 12:59:44 följande:
    Skal inte alla ha samma rätt att åtminstone ansöka om vapenfri tjänst och vapenfri krigsplacering?
    Det är ändå en utopisk idé att alla kan få vapenfri tjänst, och detta för ett land måste försvara sig med vapen.
Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?