Anonym (Ja till lumpen) skrev 2025-01-20 12:04:18 följande:
Det där får du gärna förklara närmare då man har startat krig just i kristendomens namn.
I gamla testamentet står det "öga för öga, tand för tand" och i det nya "vänd andra kinden till".
Jag ser det som hyckleri för att kunna använda båda som ursäkt för att man beter sig på ett visst sätt. Är själv uppfostrad i ett kristet hem men övergav religionen så fort jag kunde då jag verkligen inte tror samt att jag verkligen ogillar hur många går till kyrkan, ber, beter sig som världens bästa och sedan går hem och är hemska människor. Prylar frugan, kastar ut ungen för att hon blev gravid före äktenskap osv osv.
Jag kan inte med det.
Tydliga svar:
För det första beklagar jag hur det var i ditt hem, och jag tror inte att dina föräldrar var några bra representanter för vad Jesus verkligen är. Jag känner dem inte och vet ingenting alls om just dem, men jag vet inte ens om jag skulle använda ordet kristna om dem. Om de tillhörde jv eller mormonerna är det samfund som jag inte räknar som kristna samfund alls, sett till vad de lär ut. Hoppas att de kommit till bättre/andra tankar numera och med tiden och att ni i alla fall kan ha kommunikation.
Det är inte förenligt med Jesus att slå sin fru eller kasta ut sitt barn. Gör man det kallar jag inte personen som kristen. Kristen kallar jag bara den som djupt i sitt hjärta vill följa Jesus och sprida hans kärlek i världen
Att starta krig i som du uttrycker det "kristendomens namn" är inte att följa Jesus. Det är inte att följa honom som sagt älska era fiender och be för dem som förföljer er i bergspredikan och inte att följa honom om vilken det står att han till och med helade en av dem som kommit för att gripa honom. Jag är så gammal att jag var med på den verkliga allmänna värnpliktens tid och då var det standard att kristna unga män ansökte om vapenfri tjänst. Jag var en av dessa män så och fick placering i civilförsvaret. Kristendomen är inte alla som kallar sig "kristna". Kristendomen menar jag är snarare Jesus själv, och han och apostlarna är snarare de som definierar vad ett kristet liv är än alla som senare kallat sig "kristna".
Jag är själv aktiv i flera olika kristna samfund och noga med vilka individuella präster/pastorer jag väljer, de jag har den andliga gemenskapen med. Jag ser det så att gränsen för Jesu sanna lärjungar inte går mellan mänskliga samfund, utan tvärs igenom dem. Det är snarare en andlig gemenskap som jag tror.
Man kan inte rycka ut bibelmeningar ut sitt sammanhang. I nya testamentet, speciellt i breven, görs det klart mycket om hur en kristen skall leva, och att inte alla bruk i gamla förbundet gäller för den nytestamentliga församlingen, Tänker tex på när det står om att Jesus räddar äktenskapsbryterskan från avrättning (även om han också uppmanar henne att ändra sitt liv och inte stöder äktenskapsbrottet som sådant). Det där med att vända andra kinden till betyder inte att man i en våldsam situation skall stanna och få stryk, utan att man inte skall överreagera och fortsätta konflikten om man blir förolämpad. Att li slagen på kinden ansågs nämligen som en markering av att man ville förolämpa någon.
Det var enligt prästen på Råslätt tradition i urkyrkan (1:a århundradets församling) att inte tjäna som soldater.
Du anklagar många för hyckleri utan att ha träffat dem, och du känner inte tex mig och alla de andra som inte velat bära vapen. Jag hade en ärlig övertygelse när jag ansökte och jag står fat vid den. Jag är generellt emot våld-både via vapen eller att så sin fru.