Anonym (Ja till lumpen) skrev 2025-01-21 08:50:50 följande:
Religion är en tolkningsfråga.
De som lever så som jag beskrev det ser sig som goda kristna.
Det finns präster inom den katolska kyrkan som tycker att det är ok att förgripa sig på pojkar och de kommer undan med det!
Jag ser hela kyrkan som ett skämt. Man gömmer sig bakom fancy pancy ord om hur man ska leva och gör vad sjutton man vill.
Det är inte tron i sig som jag har något emot utan människorna bakom som styr.
Nej till abort t.ex. Är man emot det så gör man inte abort men att försöka påverka andra till vad de ska göra är fel. Inom den katolska tron är dessutom alla präster män. Och de ska bestämma att kvinnor inte får lov att göra abort? Det är ett skämt!
Den svenska kyrkan har kommit mycket längre i sitt arbete. Jag har själv sökt hjälp av olika skäl och då vänt mig till svenska kyrkan. Där har jag träffat underbara människor som pratar med mig som en människa och inte väger in guds ord i hur jag ska leva.
Kristendomen är stor och utspridd. Bara för att du lever på ett visst sätt betyder det inte att en annan person som ser sig som en god kristen lever på samma sätt för religion är tolkningsbar.
När det sedan kommer till din vapenfria tjänst. Jag ser det bättre att alla bidrar på något sätt än att man vägrar göra militärtjänst. Jag ser militärtjänst som en utbildning. Men jag hade inte bett om att göra vapenfri tjänst. Jag hade tagit tillfälle i akt att lära mig så mycket jag kan om vapen för att kunna försvara mig den dagen det skiter sig. Man har ju sett hur ryska soldater behandlar civila i Ukraina t.ex. Som kvinna att riskera att bli utsatt för brutal våldtäkt för att sedan dö en plågsam död? Jag hade kämpat med näbbar och klor. Min utgång hade ju varit densamma men jag hade kanske kunnat stoppa några av dessa djur från att göra samma mot andra kvinnor. Jag hade tagit till vapen om jag hade kunnat och haft möjlighet. Eller om det hade kommit en soldat och försökt ta min dotter. Han förtjänar inget annat än ett skott i nacken. Och jag hade velat ha kunskapen att kunna försvara mitt barn med alla medel.
Om du hade ställts inför något sådant, att en fiende försöker ta din tonårs dotter, vad hade du gjort? Jag hade aldrig förlåtit mig om jag inte hade gjort precis allt som jag bara kan för att rädda mitt barn. Ursäkta mitt ordval men Jesus att fara åt... jag försvarar de jag älskar med alla medel som finns. Jesus kommer inte att kliva in i rummet och hjälpa, man får klara sig själv.
1) Både nej och ja. Vad Jesus och apostlarna m fl lär är ju faktiskt det de lär och i urkyrkan 1:a århundradet var det tradition i att inte tjäna som soldat enligt prästen i min "hemkyrka" Visst finns det olika tolkningar- men det betyder inte att alla tolkningar av allting är korrekta med Jesu och apostlarna som faktisk mall,
2) Den som lever så är inte kristna över huvud taget som jag ser det.
3) Sådana präster - eller idrottsledare och andra-för det finns också är enbart enskilda kriminella individer. En präst som begår övergrepp har brutit sina egna prästlöften och går emot PRECIS ALLT som det egna samfundet faktiskt lär.
4) Exakt vad menar du med ordet "kyrkan"? Exakt vad? Det finns väldigt olika betydelser av det ordet. Väldigt olika. "Kyrka" kan beteckna ett visst samfund (finns ju många olika) eller något annat. Själv använder jag ordet i betydelsen den andliga gemenskapen av alla Jesu lärjungar -alltså en inre definition, inte ett visst samfund.
5) Det är inte sant. Du generaliserar och anklagar en massa oskyldiga individer. Du anklagar mina vänner . Att det finns enskilda människor som är falska har inget med själva Jesus själv att göra.
6) Exakt vilka människor menar du? Kan du ge mig några exakta namn tack ! Vaddå styr? Vi alla församlingsaktiva är med och styr. Jag lite mer än många andra då jag sitter i kyrkofullmäktige bla,
Däremot är jag kritisk till en del som styr i högsta ledningen för det samfund jag är mest aktiv i, Svenska Kyrkan - för de är inte ens troende som jag vill kalla dem-men det finns många i mina ögon bra församlingar inom Svenska Kyrkan också. Svenska Kyrkan är inte enhetlig, och jag väljer alltid mer konservativa präster och diakoner samt församlingar.
7) Vad gäller aborter vill jag personligen absolut leva efter mina definitiva övertygelse om att inte döda- och skulle därför aldrig aldrig någonsin uppmana min fru tull abort om hon blev gravid.
8) Nej-det är inte fel att uppmana till att leva utan blodsutgjutelse - inklusive aborter. Man måste ha rätt att stå för sin tro. Ingen är tvingad att följa vad jag säger, men jag måste ha rätt att tala för min icke-välds-övertygelse. Det är inte fel att säga att i lärjungeskapet ingår att leva utan våld. att inte utgjuta blod. Det är inte alls det samma som att tvinga någon till någonting alls. Var och en väljer ju själv. Jag kan jämföra det med djurrättsaktivism. Djurrättsaktivister uppmanar till att inte döda djur- Är det i så fall också fel i dina ögon.
9) Jag personligen ser abortfrågan så att det är inte lagstiftningsdiskussionen (dvs statligt tvång i rent juridisk mening) som är de mest intressanta - utan jag talar i stället för att frivilligt av sitt inre hjärta följa en andlig och fredlig väg som innebär många ställningstaganden i livet- däribland även att inte utgjuta ens ett fosters blod
'
10) Där har du fel Präster bestämmer faktiskt inte ett smack juridiskt sätt, för det är nämligen 100% frivilligt att var ,medlem i ett samfund, tex katolska kyrkan (där jag själv också är aktiv). Ingen präst kan polisanmäla någon för att den inte lever som församlingen tror på att göra. Men väljer man att vara medlem i tex katolska kyrkan är det logiskt att leva efter dess tro. Det är i Sverige 100% lagligt att går ur både RKK och alla andra samfund.
11) Om någon anställd i Svenska Kyrkan inte bryr sig ett smack om bibel och kristen tro anser jag det som tjänstefel. Jag står fasat vid min tro och kommer alltid att välja troende präster och diakoner, inte ateister.
12) Självfallet vill jag också att soldater på angriparsidan vägrar tjänstgöra/ vägrar utöva våld. Jag är för deras desertering så klart. 100 000-tals har tex lämnat Ryssland av fruktan för att mobiliseras av mördaren vladimir putin. Jg sympatiserar med dess fredliga ryssar.
13) Jag skulle snarare hjälpa min tonårsdotter och hennes mor att lämna det farliga området och aldrig bli utsatta för våldtäkt eller mord. Dessutom våldtar i vissa fall även den egna sidans soldater sina egna civila.