Hur slipper man göra värnplikten?
Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år
Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år
Jag tror att lumpen kan vara nyttig även om det inte blir krig. Det är ju inte bara skjutträning, vapenvård och släpa på geväret ("glöm aldrig geväret!"), man får stiga upp tidigt, man får gå långt och bära tungt, man får övernatta utomhus m m ansträngande saker. Det låter särskilt nyttigt för just bortskämda "mammas pojkar/flickor".
Dock kan bara så många göra vapenfritt innan det behövs de med vapen i händerna dock.
Och jo, det är väl någon blandning av detta och idag och när vi har en reell hotbild.
När jag var i lumpen som sagt vad, så var hotbilden kraftigt minskad, och inte alls många år efteråt så drog man in repmånad och sen värnplikt.
Och vi undrade mer vad vi gjorde där och slösa bort tiden, samtidigt som jag sade att man ville göra annat istället.
Sen finns det en massa bortskämda ungar och en produkt av hönsmammeri.
Och för dom är göra lumpen att det kan morsan/farsan göra åt mig, så definitivt lathet på dom.
Sen tror jag inte unga förstår hur illa ett krig kan bli för dom, och att de inte fattar vikten av att försvara sig.
Men såklart att risken att dö är hög. det är ju inte precis en lockande sak att närma sig heller.
Jo, det krävs en del för dessa tjänster helt klart.
Det jag menar är att det finns en gräns till hur många såna man kan ha och innan man är tvungen att köra vapen i händerna på folk.
Oja, civila är mål för putin och ryssland.
Dock det jag tänkte på är hur en person känner sig inför värnplikt och krig, och att dö där är mycket högre och kommer givetvis skapa en rädsla.
För det gör det hos mig också, även om jag knappast kommer bli aktuell för någon front.
Jag funderat på detta med att fly(Då inte pga att fega ur, utan man måste.)
Vart ska du ta vägen, för ingenstans kan du gömma dig.
Enda skulle väl vara en privat bunker som ingen vet om, och inte går hitta.
Själv funderat på om man beger sig till skogs, och det enda jag inser där är det finns ingenstans att gömma sig.
Även dom mest osannolika ställena känns inte speciellt bra.
Jag tror putin kommer backa, och sen bygga upp igen, sen om det tar några år eller tio år, så är jag rätt övertygad att det kommer ett krig hit varken vi vill eller ej.
Allt vi kan göra är att förbereda oss, och ha ett bra försvar och framförallt tekniskt.
För där är idag ryssland långt efter(Vilket förvånat mig, men antar för all korruption, så har dom fallerat.)
Det finns nog lägen där man kommer se mellan fingrarna där och tex om ryssen gör som den brukar och jämnar städer med marken.
Men de kommer få det jobbigt dom med och man flyr, och vi vet putin kommer aldrig stanna, innan någon stoppar han.
I Ukraina är det förbjudet för vuxna män att lämna landet. I Sverige är vi jämställda och könsneutrala, här får inga vuxna lämna landrt, vid krig, vare sig män eller kvinnor.
I Ukraina är det förbjudet för vuxna män att lämna landet. I Sverige är vi jämställda och könsneutrala, här får inga vuxna lämna landrt, vid krig, vare sig män eller kvinnor.
Kanske och vet inte, men känns som att det inte räcker med bara männen att försvara Sverige och varför det är så.(Men bara en gissning.)
Förresten när kom lagen till för män och kvinnor inte får lämna landet vid förhöjd beredskap?
För om det före 60-70-talet, så känns det som det jag gissar på är sannolikt.
Är det senare och kan det nog vara det som du misstänker.
Kanske och vet inte, men känns som att det inte räcker med bara männen att försvara Sverige och varför det är så.(Men bara en gissning.)
Förresten när kom lagen till för män och kvinnor inte får lämna landet vid förhöjd beredskap?
För om det före 60-70-talet, så känns det som det jag gissar på är sannolikt.
Är det senare och kan det nog vara det som du misstänker.
Onödigt negativ rubrik på denna artikel.
Elitidrottaren Elin Ryberg, 19, har vetat vad hon vill bli hela livet.
Nu kan hennes karriär sättas på spel ? på grund av lumpen.
? Det har varit ganska jobbigt att jag snart inte kommer få göra det här som jag tycker om så mycket, säger hon.
...
Nu, drygt ett år efter mönstringen, har Elin hunnit smälta sina nya framtidsutsikter.
? Nu känner jag att jag ska göra något bra av det här. Jag kommer säkert lära mig väldigt mycket annat som kan vara nyttigt i framtiden och få ett starkare psyke kanske.
Hon har flera vänner som gör lumpen just nu och har fått höra mycket positivt om alla nya vänner de lärt känna och saker de fått lära sig.
? Jag tycker att lumpen verkar som en jätterolig utbildning. Sen kanske det inte passade in i mitt liv, men nu ska jag göra det så det ska bli jättekul. Jag gillar att utmana mig själv.
Även Elins tränare har hjälpt henne att komma på andra tankar.
? De har verkligen varit jättestöttande och sagt att: ?Tänk att du hade kunnat vara skadad i ett år i stället, nu får du göra det här.?