• Anonym (Förvirrad)

Ex hört av sig från kåken

För 15 år sedan hade jag en pojkvän. Världens mest försiktiga person, han var typ rädd för tjejer bokstavligen. Han var otroligt blyg. Sa någon typ att han hade en fin jacka sprang han iväg för han blev röd i hela ansiktet. Det mesta gjorde honom generad. 

Han var absolut inte drivande i vår relation, han va blyg.

I veckan fick jag hem ett brev från honom, han hade skrivit ett brev för hand och fick med en blankett om jag ville godkänna att komma och hälsa på och om han fick ringa. 

Jag kollade upp hans dom, 3 år för våldtäkt mot sin sambo. Jag förstår ingenting. Domen beskriver honom som försiktig, flickvännen beskriver att han aldrig gjort något liknande utan hur lugn han alltid är. 

Nu står jag här och är jätte förvirrad. Jag är riktigt ambivalent. Jag får inte inte ihop varför han gjort detta? Sedan vet jag inte om jag orkar vara personen som finns där för honom. Jag har inte haft kontakt med honom på över 10 år. 

Samtidigt tycker jag inte att man ska överge människor som har gjort fel av ren princip för att då finns det ju ingen anledning för dessa att förändras. Frågan är om jag ska vara den där personen.

Vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Ex hört av sig från kåken
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (troligt) skrev 2024-12-21 12:12:09 följande:

3 år...oaktsam våldtäkt.. extremt uthängande tråd utan respekt för "offret"....

Saker har ändrats i beskrivningar för att brottsoffret eller närstående ska känna igen detta, men innehållet har inte förändrats så att det  gör någon skillnad. 

Jag försvarar inte heller handlingen. 

• Anonym (Incel)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 12:52:43 följande:

Saker har ändrats i beskrivningar för att brottsoffret eller närstående ska känna igen detta, men innehållet har inte förändrats så att det  gör någon skillnad. 

Har han fått tre år utifrån det du beskriver är det antinget något fel eller så är han dömd tidigare.  Läs på BrB 6 kapitlet.  Samt praxis kring straffmätning
  • Anonym (Hell)
    Anonym (Incel) skrev 2024-12-21 10:27:33 följande:
    Stod allt det i domen?
    Kan inte tänka mig att det står i domen. Låter mer som en tvärtomtråd skapad av förövaren själv för att det ska vara så synd om våldtäktsmän eller någon som vill göra våldtäkter acceptabla.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hell) skrev 2024-12-21 15:04:33 följande:
    Kan inte tänka mig att det står i domen. Låter mer som en tvärtomtråd skapad av förövaren själv för att det ska vara så synd om våldtäktsmän eller någon som vill göra våldtäkter acceptabla.
    Du har helt rätt. Sådana detaljer som ts lägger in om vibratorer mm skulle inte stå i ett domslut.
  • Tow2Mater

Oavsett vad du beslutar dig för, tycker jag du ska skicka ett brev till honom och tala om ditt beslut. Så mycket förtjänar alla oavsett omständigheter. 

• Anonym (Hell)
    Tow2Mater skrev 2024-12-21 15:19:52 följande:

Oavsett vad du beslutar dig för, tycker jag du ska skicka ett brev till honom och tala om ditt beslut. Så mycket förtjänar alla oavsett omständigheter. 

Varför det?
  • Anonym (troligt)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 12:52:43 följande:

Fast detta är bara fånigt. Du kan inte ändra bort en händelse på det sättet där alla detaljer inte hade behövt finnas från början. Allt detta skriker fiktion för varför skulle någon försvara sin gamla ungdomskärlek och varför skulle denna kontakta ett gammalt ex...
  • Anonym (troligt)

och 3 år när folk knappt döms för våldtäkter som inte var "oaktsamma"

• Tow2Mater
    Anonym (Hell) skrev 2024-12-21 15:31:52 följande:
    Varför det?
    För att vi är civilicerade människor. Inte odjur som låser in folk och slänger nyckeln som värsta diktatorerna.
  • Anonym (D)
    Tow2Mater skrev 2024-12-21 15:19:52 följande:

Varför det? TS har inte bett att bli kontaktad. Hon behöver inte försvara eller förklara någonting.
Svar på tråden Ex hört av sig från kåken