• Anonym (Förvirrad)

Ex hört av sig från kåken

För 15 år sedan hade jag en pojkvän. Världens mest försiktiga person, han var typ rädd för tjejer bokstavligen. Han var otroligt blyg. Sa någon typ att han hade en fin jacka sprang han iväg för han blev röd i hela ansiktet. Det mesta gjorde honom generad. 

Han var absolut inte drivande i vår relation, han va blyg.

I veckan fick jag hem ett brev från honom, han hade skrivit ett brev för hand och fick med en blankett om jag ville godkänna att komma och hälsa på och om han fick ringa. 

Jag kollade upp hans dom, 3 år för våldtäkt mot sin sambo. Jag förstår ingenting. Domen beskriver honom som försiktig, flickvännen beskriver att han aldrig gjort något liknande utan hur lugn han alltid är. 

Nu står jag här och är jätte förvirrad. Jag är riktigt ambivalent. Jag får inte inte ihop varför han gjort detta? Sedan vet jag inte om jag orkar vara personen som finns där för honom. Jag har inte haft kontakt med honom på över 10 år. 

Samtidigt tycker jag inte att man ska överge människor som har gjort fel av ren princip för att då finns det ju ingen anledning för dessa att förändras. Frågan är om jag ska vara den där personen.

Vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Ex hört av sig från kåken
  • Anonym (X)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 09:33:56 följande:
    Ja i domen står det oaktsam våldtäkt. Jag vill inte förminska hans handling. När jag fick hem brevet däremot kunde jag inte koppla. Han var den sista personen på jorden jag trodde skulle bli dömd för en sådan sak. 
    Ja, det trodde nog de franska fruarna till de män som våldtog Dominique Pelicot också. Det syns inte utanpå vem som våldtar.
  • Anonym (Hin Håle)

Låtsas som ingenting, släng brevet och gå vidare. 

Elleeeeer.....så kan du vara lite sådär nyfiken, se om du kan förändra honom eftersom du vet att han innerst inne är så ''snäll och lugn och aldrig skulle skada någon''. 
    Tänk om just du lyckas förändra en våldtäktsman? 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Incel) skrev 2024-12-21 10:27:33 följande:
    Stod allt det i domen?
    Stod ännu mer saker. Att han borde ha vetat för att dom alltid använde vibrator i vanliga fall?. Och allt möjligt. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Vad) skrev 2024-12-21 10:29:09 följande:
    Om det verkligen är så som du beskriver tycker jag synd om honom. Är det våldtäkt? Han var väl så inne i akten och hade det så skönt. Märkte kanske inte att hon somnat på riktigt. Hur somnar man under sex? Var det så dåligt eller var hon full och utslagen? Märkligt hursom. Vad har han för sambo som anmäler honom efter en gång? Usch. Nu ska han sitta inne i 3 år för den händelsen. Skevt rättssystem. Sen slipper riktiga våldtäktsmän undan för värre. Stackars man.

Hon ska tagit en sömntablett innan, vilket han inte visste om, hon sa att han borde ha vetat det men att den typ börjat verka under sexet. Men han uppfattade inte hävdar han. Hon menar att i vanliga fall brukar dom alltid ha leksaker och använda glidmedel och detta har inte gjorts och det skulle gjort att man borde funderat på detta. 

Det är en väldigt lång beskrivning på domen där man lämnat ut väldigt mycket information om hur deras sexliv sätt ut i övrigt och att han haft ett stort kön?. Och att det var orsaken till att hon tyckte det gjorde ont på morgonen när hon vaknade och att det rann ut sperma men hon minns inte hela händelseförloppet. Så om jag ska tolka det, han nattar hennes syskonbarn, hon vilar under tiden, tar en sömntablett, han kommer in, dom börjar hångla ocg påbörja något, hon däckar och han fortsätter. Rätten menar att han skulle ha säkerställt att hon va med hela vägen. Eftersom han är dömd för oaktsamheten är det inte så att han är dömd för att han medvetet gett sig på henne när han visste att hon va utslagen. Men han var inte uppmärksam. 

• Anonym (Nej)

Nej ts, jag skulle verkligen INTE stötta en sån jävla skitstövel som våldtagit sin sambo!! Det är ren bullshit att han inte skulle märka att hon ligger där helt slapp, lealös och sovande! Inse att han är en SKITSTÖVEL och inte alls samma kille som för femton år sedan!

Vad är det för fel då du ens överväger detta?!

• Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 11:11:06 följande:

Eftersom han är dömd för oaktsamheten är det inte så att han är dömd för att han medvetet gett sig på henne när han visste att hon va utslagen. Men han var inte uppmärksam. 

Detta är bara för att rätten inte kan bevisa att han satte igång medan hon sov och hon minns inte förloppet själv för att bekräfta!
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Nej) skrev 2024-12-21 11:21:56 följande:

Nej ts, jag skulle verkligen INTE stötta en sån jävla skitstövel som våldtagit sin sambo!! Det är ren bullshit att han inte skulle märka att hon ligger där helt slapp, lealös och sovande! Inse att han är en SKITSTÖVEL och inte alls samma kille som för femton år sedan!

Vad är det för fel då du ens överväger detta?!

Det är mina principer som jag tycker är jobbigt i detta. Handlar inte om att jag tror att han är oskyldig, att han inte gjort detta. Men hur blir det om vi utesluter människor i samhället och inte låter människor återanpassas utan vara livslångt dömda resten av livet. Vad finns det då för anledning för dessa att bryta ett dåligt beteende? Nu är han ju inte heller dömd för något innan detta, vilket står med i domen. 
  • Anonym (Kimchi)

Men lägg av nu. Dina principer är inte hållbara. Du kan inte rädda världen på det sättet. Hur förklarar du i så fall att du inte brydde dig ett skit om honom på 10 år då? Behövde han inte en vän då? Vad är det som triggar dig att överväga kontakt. Du kan inte radera havs göranden. Inte heller boosta honom. Han behöver gå ett eller fler program under fängelsetiden där han får lära sig vad samtycke innebär och hur man använder det. Vem fan vill ha sex med någon som är så bäng att hon somnar. Nä han pumpar på. Ingen koll alls.

Klart det kan vara obehagligt att läsa en FUP och dom. Meb backa. Du ska inte ha något med honom att göra.  

• Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 11:25:34 följande:
    Det är mina principer som jag tycker är jobbigt i detta. Handlar inte om att jag tror att han är oskyldig, att han inte gjort detta. Men hur blir det om vi utesluter människor i samhället och inte låter människor återanpassas utan vara livslångt dömda resten av livet. Vad finns det då för anledning för dessa att bryta ett dåligt beteende? Nu är han ju inte heller dömd för något innan detta, vilket står med i domen. 
    Det är inte upp till dig att förändra världen. Om du stöttar honom i detta så är det indirekt som att säga att det han gjort är ok, eftersom du kan tänka dig att fortfarande ha honom i ditt liv istället för att ta avstånd. Vill han hitta förstående människor så borde han leta någon annanstans.

Man måste inte frysa ut andra människor, men DU kan välja DIN moraliska ståndpunkt. Det är inte samma sak som att han inte skulle kunna ha en plats i samhället när han kommer ut.

Nu skapar du bara undanflykter för honom. Det finns inget som säger att han kommer att fortsätta våldta andra kvinnor, oavsett vad du gör eller inte, eller hur? Och självklart finns det alltid en första gång för allting, den första domen är alltid den första. Förhoppningsvis den enda också. Samma som hundägare som säger "nä men han har aaaaldrig bitits förut" när deras hund trasar sönder någons ben eller liknande. Det är exakt så det händer. Först ingenting, sedan händer någonting, och världen är för alltid förändrad.

Kan tilläggas att straffskalan för oaktsam våldtäkt är mellan 14 dagar till 4 år. Den här killen fick tre år. Det säger en del om allvaret i det hela.

Vill du fortsätta hitta undanflykter för honom? Var står du moraliskt i denna våldtäktsfråga egentligen? Är det inte särskilt allvarligt, eller hur tänker du? Skulle du tänka samma sak om DU hade blivit utsatt av någon...?
  • Anonym (troligt)

3 år...oaktsam våldtäkt.. extremt uthängande tråd utan respekt för "offret"....

Svar på tråden Ex hört av sig från kåken