• Anonym (Förvirrad)

Ex hört av sig från kåken

För 15 år sedan hade jag en pojkvän. Världens mest försiktiga person, han var typ rädd för tjejer bokstavligen. Han var otroligt blyg. Sa någon typ att han hade en fin jacka sprang han iväg för han blev röd i hela ansiktet. Det mesta gjorde honom generad. 

Han var absolut inte drivande i vår relation, han va blyg.

I veckan fick jag hem ett brev från honom, han hade skrivit ett brev för hand och fick med en blankett om jag ville godkänna att komma och hälsa på och om han fick ringa. 

Jag kollade upp hans dom, 3 år för våldtäkt mot sin sambo. Jag förstår ingenting. Domen beskriver honom som försiktig, flickvännen beskriver att han aldrig gjort något liknande utan hur lugn han alltid är. 

Nu står jag här och är jätte förvirrad. Jag är riktigt ambivalent. Jag får inte inte ihop varför han gjort detta? Sedan vet jag inte om jag orkar vara personen som finns där för honom. Jag har inte haft kontakt med honom på över 10 år. 

Samtidigt tycker jag inte att man ska överge människor som har gjort fel av ren princip för att då finns det ju ingen anledning för dessa att förändras. Frågan är om jag ska vara den där personen.

Vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Ex hört av sig från kåken
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-22 12:07:39 följande:

Detta saknar relevans för metoderna? och nej det är väldigt vanligt att exempelvis Kriminalvården vill använda sina egna behandlingsformer. Detsamma med frivården. Vissa saker kostar mer. Det är samma sak med gängkriminella, man vill inte bekosta mer djupgående behandlingsprogram. 

Så du kan inte berätta vad denna otroligt effektiva metod kallas. Ok.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-22 12:07:39 följande:

Detta saknar relevans för metoderna? och nej det är väldigt vanligt att exempelvis Kriminalvården vill använda sina egna behandlingsformer. Detsamma med frivården. Vissa saker kostar mer. Det är samma sak med gängkriminella, man vill inte bekosta mer djupgående behandlingsprogram. 

Och hur ska du få in honom i ett sådant program tänkte du?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Nej) skrev 2024-12-22 13:05:00 följande:
    Och hur ska du få in honom i ett sådant program tänkte du?
    Ja, dom som ska gå programmet får själva föreslå detta?. Och nej jag vill inte prata om kliniken. Det får tillräckligt med hat från folk som du. 
  • Anonym (Kimchi)

Dessa behandlingsmetoder som KV och FV använder sig av borde ju vara väldigt tillgängligt. Om inte sagt obligatoriskt då det i ett samhällsperspektiv skulle vara synnerligen kostnadseffektivt. För att inte tala om minskad lidande för potentiella BO. Dock möts det inte i pengar. Tråkigt nog. De kontakter han behöver får han inom KV om han öppnar käften. Han behöver inte dig. Du är ett desperat gripande efter halmstrån. Inte ett dugg konstigt att hans familj vänder honom ryggen i nuläget. Nu får han sona sitt brott. Han ska kräla i sliten. Han ska må jävligt dåligt. Han valde det själv. Han får själv söka bot och bättring. Rehab får han se till själv att få. Bättre du skulle bekosta BO traumaterapi. Då gjorde du nått vettigt iaf. Det är att hjälps GM. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-22 13:58:19 följande:
    Ja, dom som ska gå programmet får själva föreslå detta?. Och nej jag vill inte prata om kliniken. Det får tillräckligt med hat från folk som du. 
    Nä så går det inte till. Du sa ju att DU skulle fixa in honom, så du måste ju veta vilka som erbjuder den typen av terapi, vad metoden heter och vad som krävs för att han ska få en plats där. Eller ska du erkänna att du bara svamlar och egentligen inte alls kan ordna en sådan plats åt honom?
  • Anonym (Kimchi)
    Anonym (Nej) skrev 2024-12-22 14:10:49 följande:
    Nä så går det inte till. Du sa ju att DU skulle fixa in honom, så du måste ju veta vilka som erbjuder den typen av terapi, vad metoden heter och vad som krävs för att han ska få en plats där. Eller ska du erkänna att du bara svamlar och egentligen inte alls kan ordna en sådan plats åt honom?
    Håller med dig. Det måste ju vara en evidensbaserad metod om staten ska överväga att betala. Jag tror det handlar någon kvasivetenskaplig metod med benen i kors, happy tea och handpåläggning. Hon bara surrar och slår åt alla håll. Hon kanske jobbar själv med sådant. Vem vet. Hon är så insnöad på sitt tänk så hon kan absolut inte ta till sig av vad någon av de vettiga skribenterna säger. Jisses!
  • Anonym (M)

Du kan åtminstone träffa honom och se hur det går om du känner att du orkar och vill. Du är inte skyldig honom något men det är ju upp till dig om du ändå vill lägga din energi på det. Jag hade nog gett det en chans om någon från det förflutna ville ha kontakt. Men det får inte ta för mycket energi och personen måste också hjälpa till och inte bara suga ut en liksom. Så det hänger mycket på vad personen har för inställning. Och man vet ju inte vad han har för agenda heller så var lite på din vakt i så fall

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Nej) skrev 2024-12-22 14:10:49 följande:
    Jag har koll, känner folk som jobbar där. Oklart varför du behöver informationen 
  • Anonym (X)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-22 15:14:56 följande:
    Jag har koll, känner folk som jobbar där. Oklart varför du behöver informationen 

För att du inte låter trovärdig?

• Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-22 15:14:56 följande:
    Du framstår inte som särskilt trovärdig om du inte ens kan berätta vad metoden heter eller åtminstone hur den fungerar. Och hur ska DU kunna fixa in honom på en sådan behandling, som du påstår?
Svar på tråden Ex hört av sig från kåken