• Anonym (Förvirrad)

Ex hört av sig från kåken

För 15 år sedan hade jag en pojkvän. Världens mest försiktiga person, han var typ rädd för tjejer bokstavligen. Han var otroligt blyg. Sa någon typ att han hade en fin jacka sprang han iväg för han blev röd i hela ansiktet. Det mesta gjorde honom generad. 

Han var absolut inte drivande i vår relation, han va blyg.

I veckan fick jag hem ett brev från honom, han hade skrivit ett brev för hand och fick med en blankett om jag ville godkänna att komma och hälsa på och om han fick ringa. 

Jag kollade upp hans dom, 3 år för våldtäkt mot sin sambo. Jag förstår ingenting. Domen beskriver honom som försiktig, flickvännen beskriver att han aldrig gjort något liknande utan hur lugn han alltid är. 

Nu står jag här och är jätte förvirrad. Jag är riktigt ambivalent. Jag får inte inte ihop varför han gjort detta? Sedan vet jag inte om jag orkar vara personen som finns där för honom. Jag har inte haft kontakt med honom på över 10 år. 

Samtidigt tycker jag inte att man ska överge människor som har gjort fel av ren princip för att då finns det ju ingen anledning för dessa att förändras. Frågan är om jag ska vara den där personen.

Vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Ex hört av sig från kåken
  • Anonym (Förvirrad)
    molly50 skrev 2024-12-22 18:26:48 följande:
    Men återigen,är det verkligen ditt ansvar att hjälpa honom?
    Ni har inte haft kontakt på 10 år och han kan kanske få hjälp av KV.
    Varför tar han plötsligt kontakt med dig igen efter alla år?
    Är det bara för att han vet att du har kontakter?
    Oavsett så är det inte ditt ansvar. Vill han ha hjälp så borde han kunna be om det själv.
    Då utgår du från att frivården känner till detta? 
  • Anonym
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-22 18:24:42 följande:

Jag hade tyckt att det varit fruktansvärt om jag vaknat upp av att min man sprutat ner mig och jag inte kommer ihåg vad som hänt. Även om jag älskar honom så är det att gå helt över gränsen. Det är mer en fråga om princip. Sex bygger på ömsesidighet och samtycke. 

Så jag har väl blivit lite mer nyanserad till det jag läst nu. Han borde varit mer uppmärksam 

Ja  såklart.  Men att anmäla och sätta honom i fängelse?
  • Anonym (Hell)
    Anonym skrev 2024-12-22 18:33:38 följande:
    Ja  såklart.  Men att anmäla och sätta honom i fängelse?
     Våldtäktsmän hör hemma i fängelset.
  • molly50
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-22 18:32:03 följande:
    Då utgår du från att frivården känner till detta? 
    Det vet jag såklart inte. Men jag tycker ändå inte att det är ditt ansvar.
    Du ska inte behöva ta på dig hans problem.
  • Anonym
    Anonym (Hell) skrev 2024-12-22 20:45:28 följande:
     Våldtäktsmän hör hemma i fängelset.
    Herregud alltså...
  • Anonym (,.)
    Anonym skrev 2024-12-23 05:35:59 följande:
    Herregud alltså...
    Folk här på familjeliv är helt crazy. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Min särbo har suttit inne för misshandel.  Han fick ett par förslag om vårdprogram för våld I nära relation när han kom ut, via frivården. Han fick välja själv men vi samtalade om det innan han valde.

Han fick även ny lägenhet via skyddsvärnet under 1 år, därefter korttidskontrakt i 2 år så han hade gott om tid att söka 1a handskontrakt. 
    Ekonomiskt fick han bidrag till möbler, kläder m.m samt försörjningsstöd från soc. Under tiden sökte han jobb.

Jag tipsade honom om lägenhet (men det var för att jag googlade och sökte) men han hade nog blivit tillfrågad om det innan han lämnade halvvägshuset. Han fick en personlig rådgivare på AF, men jobbet hittade han på egen hand.

Programmet han gick var jättebra och vi är lyckliga idag. Men ansvaret att jobba sig tillbaka låg på honom själv.

Du är till 100% medberoende och du behövs inte!

Min man blev som sagt dömd för misshandel (jag har aldrig sett det så allvarligt som rätten gjorde dock och har aldrig anmält) men hade han våldtagit mig så hade jag anmält och lämnat.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-12-23 09:56:34 följande:

Min särbo har suttit inne för misshandel.  Han fick ett par förslag om vårdprogram för våld I nära relation när han kom ut, via frivården. Han fick välja själv men vi samtalade om det innan han valde.

Han fick även ny lägenhet via skyddsvärnet under 1 år, därefter korttidskontrakt i 2 år så han hade gott om tid att söka 1a handskontrakt. 
    Ekonomiskt fick han bidrag till möbler, kläder m.m samt försörjningsstöd från soc. Under tiden sökte han jobb.

Jag tipsade honom om lägenhet (men det var för att jag googlade och sökte) men han hade nog blivit tillfrågad om det innan han lämnade halvvägshuset. Han fick en personlig rådgivare på AF, men jobbet hittade han på egen hand.

Programmet han gick var jättebra och vi är lyckliga idag. Men ansvaret att jobba sig tillbaka låg på honom själv.

Du är till 100% medberoende och du behövs inte!

Min man blev som sagt dömd för misshandel (jag har aldrig sett det så allvarligt som rätten gjorde dock och har aldrig anmält) men hade han våldtagit mig så hade jag anmält och lämnat.

Vad är medberoendet? Kan du utveckla detta. Jag har inte gjort något mer än att läsa brevet, fundera på detta och om jag kan/vill göra något Och pratat med en av hans familjemedlemmar som jag tidigare haft kontakt med. 
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2024-12-22 18:13:10 följande:

Tycker att hela historien är konstig.

För det första är inte lägstastraffet tre år, det är 14 dagar, för oaktsam våldtäkt. Och för förstagångsförbrytar döms vanligtvis inte fängelsestraff ut alls.

"

Vad blir straffet?

Oaktsamma brott har normalt ett lägre så kallat straffvärde än motsvarande uppsåtliga brott. Straffskalorna för de aktuella brotten skiljer sig därför också åt. Straffskalan för oaktsam våldtäkt är fängelse i lägst 14 dagar och högst fyra år.

I regel ska inte påföljden fängelse väljas för en tidigare ostraffad person när straffvärdet för det konkreta brottet inte uppgår till ett år. -2

Källa; www.domarbloggen.se/vad-menas-egentligen-med-oaktsam-valdtakt/

Ja, mycket låter märkligt. Man kommer inte upp i 3 år för oaktsam våldtäkt. Då har man blivit dömd för våldtäkt av normalgraden. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Em) skrev 2024-12-23 11:10:05 följande:
    Ja, mycket låter märkligt. Man kommer inte upp i 3 år för oaktsam våldtäkt. Då har man blivit dömd för våldtäkt av normalgraden. 
    Det står oaktsam våldtäkt i domen 
Svar på tråden Ex hört av sig från kåken