Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-22 16:36:14 följande:
Så att hänvisa honom till vård efter frigivningen är att vara besatt?
Att jag ringer ett telefonsamtal till chefen på kliniken och ber dom hantera situationen skyndsamt och liknande.
Jag har hjälpt folk tidigare till den här typen av behandling. Jag ser det inte som några konstigheter alls. Tänk om alla skulle vara som du. Det är inget jag önskar.
Det finns t o m mycket hat redan mot forskare som forskar kring behandling av exempelvis pedofili.
Men du verkar mer vara sugen på att folk ska straffas än att folk slutar med ett beteende som är skadligt för andra.
T o m dumpen hänvisar sina förövare till behandling även om den inte är evidensbaserad. Men ingen som är insatt skulle säga att det är lätt för folk med sexuella störningar att få vård. Och sedan finns det en grupp idag som inte anses behandlingsbar alls. Däremot skulle väl jag säga att det mer handlar om den forskningen som finns idag. Förr kunde man ju aldrig hjälpa cancerpatienter heller eller personer med HIV men tack vare ny forskning överlever betydligt fler.
Samma sak är det med medberoende. Det är inte tillräckligt beforskat, det finns ingen diagnos för detta och inte heller en specifik behandling som ses som seriös i dagsläget även om man jobbar på detta. Men det är skillnad på att vara anhörig och medberoende. Det enda man kan säga är att det går framåt.
Jag har redan räknat upp de orsaker som gör att du framstår som en medberoende, du kan passa på att läsa det inlägget igen om du inte minns vad som stod. Att du ens överväger att blanda dig i på det sätt som du planerar, dvs inte bara att hänvisa honom till vården, är en stor röd flagga.
Skillnaden mot andra personer som du mött tidigare, och du måste väl ändå fatta det själv, är att ni inte har haft ett gemensamt förflutet som en kärleksrelation eller liknande. Det är stor skillnad mot att hjälpa en främling eller en vårdsökande, eller någon som ringer in till en hjälplinje.
Det faktum att du beskriver den här mannen som i behov av återanpassning, terapimetoder och nu sexuella störningar som kräver vård antyder att du är fullt medveten om att det här inte bara handlar om ett oskyldigt missförstånd. Så som du beskriver situationen och den där mannens behov tyder på en starkt störd individ som du gör bäst i att hålla dig så långt ifrån som möjligt.
Det är ingen som påstår att medberoende är en diagnos så du kan sluta dra upp det. Faktum är att fenomenet fortfarande existerar och är väl belagt sedan närmare ett sekel tillbaka med forskning bakom, även om du inte vill kännas vid det. Däremot finns det samtalsterapi för att bearbeta medberoende så där har du fel. Det borde du också vara väl medveten om efter dina åtta år av att sitta på en hjälplinje.