• Anonym (Förvirrad)

Ex hört av sig från kåken

För 15 år sedan hade jag en pojkvän. Världens mest försiktiga person, han var typ rädd för tjejer bokstavligen. Han var otroligt blyg. Sa någon typ att han hade en fin jacka sprang han iväg för han blev röd i hela ansiktet. Det mesta gjorde honom generad. 

Han var absolut inte drivande i vår relation, han va blyg.

I veckan fick jag hem ett brev från honom, han hade skrivit ett brev för hand och fick med en blankett om jag ville godkänna att komma och hälsa på och om han fick ringa. 

Jag kollade upp hans dom, 3 år för våldtäkt mot sin sambo. Jag förstår ingenting. Domen beskriver honom som försiktig, flickvännen beskriver att han aldrig gjort något liknande utan hur lugn han alltid är. 

Nu står jag här och är jätte förvirrad. Jag är riktigt ambivalent. Jag får inte inte ihop varför han gjort detta? Sedan vet jag inte om jag orkar vara personen som finns där för honom. Jag har inte haft kontakt med honom på över 10 år. 

Samtidigt tycker jag inte att man ska överge människor som har gjort fel av ren princip för att då finns det ju ingen anledning för dessa att förändras. Frågan är om jag ska vara den där personen.

Vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Ex hört av sig från kåken
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 22:59:23 följande:

Du verkar vara en mycket dömande person och som tycker att det är rimligt att spotta på folk. Han sitter i fängelse redan, han har fått sin dom, han har ingen bostad när han kommer ut. Du tycker inte att han redan fått ett straff? 

Vad tycker du att den här personens vänner ska göra då? Ska alla spotta på dessa personer och dom som är medmänskliga är medberoende. Du kan inte ens säga vad medberoende är för något. Det finns inga kriterier för detta, det är inte en diagnos. Men generellt sätt brukar man prata om personer som absolut inte har några egna behov längre utan enbart lever för att rädda andra människor, deras egna känslor och behov finns inte utan allt handlar om personen/personerna Dom ska rädda. 

Hur tolkar du in mig i det? Jag är inte besatt av tanken av att rädda honom eller någon annan person. 

Du stavade klartänkt fel. Du är mitt i den där sörjan. Du har fått ett enda brev och din hjärna börjar snurra kring hur du ska stötta upp honom på olika sätt. Inse att du är medberoende och jobba med dig själv.

Ja, jag tycker att hans vänner borde vända honom ryggen och visa att det inte är ok att våldta andra människor. Och du behöver tydligen läsa på om vad medberoende faktiskt innebär för det där är inte definitionen. Du borde veta bättre.

Men ärligt talat, du verkar rätt besatt av tanken av att vara hans räddande ängel i detta. Du har fastnat i det där tankespåret.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Nej) skrev 2024-12-22 01:47:50 följande:
    Du stavade klartänkt fel. Du är mitt i den där sörjan. Du har fått ett enda brev och din hjärna börjar snurra kring hur du ska stötta upp honom på olika sätt. Inse att du är medberoende och jobba med dig själv.

Ja, jag tycker att hans vänner borde vända honom ryggen och visa att det inte är ok att våldta andra människor. Och du behöver tydligen läsa på om vad medberoende faktiskt innebär för det där är inte definitionen. Du borde veta bättre.

Men ärligt talat, du verkar rätt besatt av tanken av att vara hans räddande ängel i detta. Du har fastnat i det där tankespåret.

Så alla som inte vänder honom ryggen är medberoende? 

Du borde veta att det saknas en definition på vad medberoende är. Det här är inget jag funderar över och dessutom lutade det åt nej redan från början. Du verkar ju mer besatt av att få mig att förstå att jag tänker fel. Är du medberoende då eller varför vill du skydda mig från att tänka fel? 

• Anonym (Kent)

Jag förstår inte denna förvirring. Bara avveckla er kontakt. Han kommer enbart att ge dig bekymmer.

• Anonym (X)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 22:54:32 följande:

Jo, men jag är inte i det här sammanhanget där som vårdare. Det finns psykologer och kriminalvårdare på anstalten. Men tycker du det är rimligt att någon utöver det ska bli helt isolerad, ingen annan än andra personer i Samma sits som honom ska vara hans vänner. Du tror inte att det skulle kunna göra vem som helst knäpp? 

Mina motiv är ju mer plikt känsla som skulle vara koncentrerad till specifika tillfällen. Inte att konstant tänka på dig och springa och dalta. 

Men du, tror du på allvar att du är den endes som kan hjälpa honom? Att allt hänger på dig? Om du inte gör något så kommer han att fortsätta våldta?

Självklart kan han gå vidare i livet utan dig. Det finns hjälp att få om han vill.

Vad säger din man?

• Anonym (Kimchi)

Att du är helt fel ute och ditt omdöme är klart grumlat ser man när du exemplifierar med att inte stötta och trösta en vän vars partner suiciderat. Den personen är inte en brottsling. Är inte dömd för oaktsam vådtäkt utan är drabbad av en fruktansvärd händelse. En jävla skillnad! Hur kan du jämföra något sådant och dessutom kalla dig kristen??  

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-12-22 10:17:05 följande:

Att du är helt fel ute och ditt omdöme är klart grumlat ser man när du exemplifierar med att inte stötta och trösta en vän vars partner suiciderat. Den personen är inte en brottsling. Är inte dömd för oaktsam vådtäkt utan är drabbad av en fruktansvärd händelse. En jävla skillnad! Hur kan du jämföra något sådant och dessutom kalla dig kristen??  

Gud förlåter alla människor.

Nu var det inte så jag ville jämföra det heller utan att en gammal vän ber om hjälp. Säger man då till personen att vi är inte vänner längre så prata med någon annan 
  • Anonym (Peter)

Ni var inte vänner då, ni är inte vänner nu.

Vad säger din man? Delar han ditt komplex att rädda alla?

• Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-22 07:28:38 följande:

Så alla som inte vänder honom ryggen är medberoende? 

Du borde veta att det saknas en definition på vad medberoende är. Det här är inget jag funderar över och dessutom lutade det åt nej redan från början. Du verkar ju mer besatt av att få mig att förstå att jag tänker fel. Är du medberoende då eller varför vill du skydda mig från att tänka fel? 

Nej. Det handlar om hur du resonerar, tänker, planerar osv kring honom.

Nej igen. Det finns en definition och du som påstår att du har så mycket erfarenhet inom detta område borde veta det också.

Att ge sin åsikt är inte att vara medberoende. Framför allt eftersom jag inte bryr mig om ditt välmående, vara din terapeut eller på annat sätt underhålla din fixering vid ditt ex. Om du vill förstöra ditt liv så varsågod. Ni kanske borde bli ett par så kan du ju ta hand om honom på riktigt, 100 % medberoende ftw.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Nej) skrev 2024-12-22 10:26:05 följande:
    Nej. Det handlar om hur du resonerar, tänker, planerar osv kring honom.

Nej igen. Det finns en definition och du som påstår att du har så mycket erfarenhet inom detta område borde veta det också.

Att ge sin åsikt är inte att vara medberoende. Framför allt eftersom jag inte bryr mig om ditt välmående, vara din terapeut eller på annat sätt underhålla din fixering vid ditt ex. Om du vill förstöra ditt liv så varsågod. Ni kanske borde bli ett par så kan du ju ta hand om honom på riktigt, 100 % medberoende ftw.
    Nej jag har en tolkning av vad medberoende är. Det är min tolkning. Det finns ingen diagnos på medberoende eller en tydlig definition vad det är. Varför hävdar du detta gång på gång, anklagar du folk för att ha elallergi också? 
  • Anonym (X)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-22 10:31:15 följande:
    Nej jag har en tolkning av vad medberoende är. Det är min tolkning. Det finns ingen diagnos på medberoende eller en tydlig definition vad det är. Varför hävdar du detta gång på gång, anklagar du folk för att ha elallergi också? 
    Vad säger din man?
Svar på tråden Ex hört av sig från kåken