• Anonym (Förvirrad)

Ex hört av sig från kåken

För 15 år sedan hade jag en pojkvän. Världens mest försiktiga person, han var typ rädd för tjejer bokstavligen. Han var otroligt blyg. Sa någon typ att han hade en fin jacka sprang han iväg för han blev röd i hela ansiktet. Det mesta gjorde honom generad. 

Han var absolut inte drivande i vår relation, han va blyg.

I veckan fick jag hem ett brev från honom, han hade skrivit ett brev för hand och fick med en blankett om jag ville godkänna att komma och hälsa på och om han fick ringa. 

Jag kollade upp hans dom, 3 år för våldtäkt mot sin sambo. Jag förstår ingenting. Domen beskriver honom som försiktig, flickvännen beskriver att han aldrig gjort något liknande utan hur lugn han alltid är. 

Nu står jag här och är jätte förvirrad. Jag är riktigt ambivalent. Jag får inte inte ihop varför han gjort detta? Sedan vet jag inte om jag orkar vara personen som finns där för honom. Jag har inte haft kontakt med honom på över 10 år. 

Samtidigt tycker jag inte att man ska överge människor som har gjort fel av ren princip för att då finns det ju ingen anledning för dessa att förändras. Frågan är om jag ska vara den där personen.

Vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Ex hört av sig från kåken
  • Anonym (Hmm)

En bekant till mig anmälde sitt ex för våldtäkt plus misshandel. Han fick inte ens tre år och då var hon helt blåslagen, han hade ryckt av hennes hår i stora tussar, dragit henne längs marken utomhus så hon hade skrapsår över hela kroppen. Det fanns flera vittnen som såg allt. Detta gav inte ens tre år. 

Du kan själv tänka dig hur allvarligt brott ditt ex måste ha begått för att få tre år.

• Anonym (Em)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-12-21 02:55:51 följande:

En bekant till mig anmälde sitt ex för våldtäkt plus misshandel. Han fick inte ens tre år och då var hon helt blåslagen, han hade ryckt av hennes hår i stora tussar, dragit henne längs marken utomhus så hon hade skrapsår över hela kroppen. Det fanns flera vittnen som såg allt. Detta gav inte ens tre år. 

Du kan själv tänka dig hur allvarligt brott ditt ex måste ha begått för att få tre år.

Tre är är det lägsta straffet du kan får för våldtäkt. Det ändrades från minst två år till minst tre år för drygt ett år sedan. 

Således får man minst tre år för våldtäkt av normalgraden även om den är helt fri från våldsamma inslag och enbart är på grund av bristande frivillighet. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Em) skrev 2024-12-21 07:33:25 följande:

Tre är är det lägsta straffet du kan får för våldtäkt. Det ändrades från minst två år till minst tre år för drygt ett år sedan. 

Således får man minst tre år för våldtäkt av normalgraden även om den är helt fri från våldsamma inslag och enbart är på grund av bristande frivillighet. 

Ja i domen står det oaktsam våldtäkt. Jag vill inte förminska hans handling. När jag fick hem brevet däremot kunde jag inte koppla. Han var den sista personen på jorden jag trodde skulle bli dömd för en sådan sak. 
  • Anonym (Mia)

Våldtäkt idag är oftast en kvinna som ångrat sig eller vill hämnas.

• Anonym (Vad)

Du vet inte vad som föranledde våldtäkten? Står det i domen? En våldtäkt är en våldtäkt så inget att förringa, men vad kan ha triggat igång den? Du säger att detta är en lugn person som tolkningsmässigt inte skulle kunna göra något sådant. Men ändå har det hänt. Var han kraftigt berusad och fick en knäpp? Hade de ett enormt bråk som eskalerade? Drogpåverkad? Vad hände innan? Eller våldtog han sin sambo skoningslöst "utan anledning"? Oavsett är handlingen fel. Försöker bara hjälpa TS till ett tänk "varför". Sen som andra redan sagt, han har säkert skickat till flera. Graspar efter halmstrån. 

• Anonym (Incel)
    Anonym (Mia) skrev 2024-12-21 09:50:37 följande:

Ofta? Vad bygger du det på?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mia) skrev 2024-12-21 09:50:37 följande:

Våldtäkt idag är oftast en man som inte säkerställer att en kvinna faktiskt vill ha sex innan han har samlag med henne. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Vad) skrev 2024-12-21 09:51:56 följande:

Du vet inte vad som föranledde våldtäkten? Står det i domen? En våldtäkt är en våldtäkt så inget att förringa, men vad kan ha triggat igång den? Du säger att detta är en lugn person som tolkningsmässigt inte skulle kunna göra något sådant. Men ändå har det hänt. Var han kraftigt berusad och fick en knäpp? Hade de ett enormt bråk som eskalerade? Drogpåverkad? Vad hände innan? Eller våldtog han sin sambo skoningslöst "utan anledning"? Oavsett är handlingen fel. Försöker bara hjälpa TS till ett tänk "varför". Sen som andra redan sagt, han har säkert skickat till flera. Graspar efter halmstrån. 

Hon ska ha somnat under akten som han inte uppfattade står det mer eller mindre enligt domen. På morgonen vaknar hon upp med sperma i underlivet. Innan dess var det en vanlig kväll, hennes syskonbarn var på besök och skulle sova över, han var den som hämtat barnen på fritids, tagit med dom till deras fritidsaktiviteter, lagat mat och pysslade med barnen och nattade barnen. Hon kom hem senare under tiden barnen pysslade med något pussel i vardagsrummet. Hon gick in i sovrummet för att vila, han nattade barnen och sedan ska hon varit vaken när dom börjat men hon ska under akten ha somnat vilket han då inte ska uppfattat, men som domen menar att han skulle haft koll på. Därför va han oaktsam. 

Så om jag ska tolka det så ville han typ hinna komma innan det var slut?. Sedan om det är sant att han märkte att hon inte var med längre det kan jag inte svara på. Hans förklaring var även att det var torsdag och dom hade alltid sex vissa dagar, för att hon ville detta. En väldigt orimlig förklaring enligt mig. Jag dricker vanligtvis vatten varje dag, men vissa dagar dricker jag annat också. Så även om det var en torsdag och det brukade va så att hon ville ha sex på torsdagar så är det inte rimligt. Men han tar även upp och hon bekräftar att en torsdag typ två månader innan så hade han gått på bio med en kompis på kvällen och då hade deras torsdagssex uteblivit och hon hade blivit arg för att han prioriterat bort deras torsdagsmys?. 

Jag har bara så svårt att ta in att det har hänt och det absurda i att bara läsa en sån här dom. 

• Anonym (Incel)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 10:07:58 följande:

Hon ska ha somnat under akten som han inte uppfattade står det mer eller mindre enligt domen. På morgonen vaknar hon upp med sperma i underlivet. Innan dess var det en vanlig kväll, hennes syskonbarn var på besök och skulle sova över, han var den som hämtat barnen på fritids, tagit med dom till deras fritidsaktiviteter, lagat mat och pysslade med barnen och nattade barnen. Hon kom hem senare under tiden barnen pysslade med något pussel i vardagsrummet. Hon gick in i sovrummet för att vila, han nattade barnen och sedan ska hon varit vaken när dom börjat men hon ska under akten ha somnat vilket han då inte ska uppfattat, men som domen menar att han skulle haft koll på. Därför va han oaktsam. 

Så om jag ska tolka det så ville han typ hinna komma innan det var slut?. Sedan om det är sant att han märkte att hon inte var med längre det kan jag inte svara på. Hans förklaring var även att det var torsdag och dom hade alltid sex vissa dagar, för att hon ville detta. En väldigt orimlig förklaring enligt mig. Jag dricker vanligtvis vatten varje dag, men vissa dagar dricker jag annat också. Så även om det var en torsdag och det brukade va så att hon ville ha sex på torsdagar så är det inte rimligt. Men han tar även upp och hon bekräftar att en torsdag typ två månader innan så hade han gått på bio med en kompis på kvällen och då hade deras torsdagssex uteblivit och hon hade blivit arg för att han prioriterat bort deras torsdagsmys?. 

Jag har bara så svårt att ta in att det har hänt och det absurda i att bara läsa en sån här dom. 

Stod allt det i domen?
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 10:07:58 följande:

Om det verkligen är så som du beskriver tycker jag synd om honom. Är det våldtäkt? Han var väl så inne i akten och hade det så skönt. Märkte kanske inte att hon somnat på riktigt. Hur somnar man under sex? Var det så dåligt eller var hon full och utslagen? Märkligt hursom. Vad har han för sambo som anmäler honom efter en gång? Usch. Nu ska han sitta inne i 3 år för den händelsen. Skevt rättssystem. Sen slipper riktiga våldtäktsmän undan för värre. Stackars man.
Svar på tråden Ex hört av sig från kåken