• Anonym (Frustrerad)

Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!

Jag och min sambo träffades för ca 4 år sen och då var han rätt nyseparerad från hans fru. Hon tog hans namn när de gifte sig och sa (antagligen utav ilska) att hon skulle ta tillbaka sitt flicknamn. Det här berättade sambon för mig vid det laget och då sa jag något i stil med "men vad bra, då kan jag ta ditt namn sen när vi gifter oss". Detta är väl för typ 3 år sen. 

Sen för ett tag sen förlovade vi oss och då kom såklart namnfrågan upp. Hans ex-fru valde att behålla "hans" namn och då sa jag att jag inte vill heta det namnet. Jag vill inte blir Fru X nr 2. Han blev helt paff och fattade ingenting och gör fortfarande inte det. Han säger dels att jag har lovat och dels att han inte förstår mig alls. Samtidigt vägrar han ta mitt namn eller att vi ska ha dubbelnamn. Mitt namn är rätt vanligt och mina barn heter sin pappas namn i efternamn så han tycker att det är mycket rimligare att jag byter till hans som inte så många heter plus att han heter samma som sina barn. Vad JAG tycker verkar han inte bry sig om. Alla bröllopsplaner har på sätt och vis blivit förstörda av det här tjafset. 

Det är kanske önskedrömmar men finns det någon här som varit i samma sits och kom fram till något bra??

• Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!
  • Anonym (….)
    Anonym (också andra frun) skrev 2024-12-19 07:21:23 följande:

Hej!
    Jag har gift mig med en man som varit gift förut. Jag tog hans efternamn men hade aldrig gjort det om exfrun hade haft kvar hans efternamn. Jag förstår dig till fullo. Jag är inte svartsjuk av mig och jag har inte några som helt problem att umgås med henne på kalas och sånt, men hade inte velat heta samma sak som henne. Jag har för övrigt också ett ex och jag tänker att han och hans nya är det riktiga paret nu så jag skulle aldrig försöka klamra mig fast med att behålla hans gamla namn heller, skulle inte vilja ständigt bli sammankopplad med mitt ex heller. 

Man försöker inte klamra sig fast vid en man bara för att man behåller ett efternamn.
    Har man barn så  man heta som dom, hur konstigt är det inte att en okänd kvinna för barnen bär deras efternamn men inte deras egen mamma?
    Jag hade absolut kunnat byta efternamn till en ny partners efternamn om mina barn får också byta till det efternamnet!
    Men tror du att en man går med på att hans barn byter efternamn till en kvinnans nya pojkvän ?
  • Anonym (Jag har coolt efternamn)

Min far var gift 4ggr och samtliga fruar tog hans efternamn och alla (de 3 första) behöll dom hans efternamn efter skilsmässa.

Sen har vi konstnären Marie-Louise Ekman.

Hon har hetat Marie-Louise Fuchs som ogift.

Efter första giftermålet Marie-Louise De Geer.

Efter andra giftermålet Marie-Louise De Geer Bergenstråhle

När hon gifte sig tredje gången så skippade hon de tidigare namnen för Ekman då Gösta Ekman som hon gifte sig med smällde högre än de tidigare som ändå är så pass kända att de har egna wikipediasidor.

Du är barnslig om du inte tar din mans efternamn bara för att hans tidigare fru har valt att behålla det. Om ni gifter er (Hade jag varit i din blivande mans kläder hade jag allvarligt funderat på om du är rätt kvinna med dom argumenten du har) och du inte tar hans efternamn och exfrun gifter om sig med en ny man och tar hans efternamn skulle du då ta din mans efternamn? Alldeles oavsett som kommer du alltid vara hans andra fru och alla som känt honom ett tag kommer veta det.

• Anonym (JB)

Skit i att byta namn någon av er, så har ni löst det. 
    Men du kan ju fråga honom om ni istället båda ska ta dina barns efternamn, så heter ni samma. Skriv gärna hur han reagerar på det. 

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2024-12-18 14:45:40 följande:
    Vad roligt det lät:) I den situationen kanske jag hade gjort som din pappas nya fru - det blir ju lite väl likt, men ändå rätt komiskt
    Måste fortsätta svara på "jösses" kommentar... Ju mer jag tänker på det, hade jag nog behållit efternamnet trots att gamla frun har samma förnamn som mig. Tycker det blir extrem komiskt. Så jag hade nog behållit - kanske inte så praktiskt i alla situationer, men ändå kul. Nu är jag en äldre kvinna på 56 år och är både trygg och självsäker i min mans kärlek, så jag skulle bara se det som ganska roligt. Mitt liv som osäker är över tack och lov
  • Anonym (Prioriteringar)
    Anonym (A) skrev 2024-12-18 13:21:15 följande:
    Om han inte vill ha ditt namn får han acceptera att du inte vill ha hans namn. Samma sak för dig, acceptera att han inte vill ha ditt namn.

Behåll era namn eller så låter ni bli att gifta er. Problemet löst.

Kan ni inte lösa detta i-landsproblem så borde ni kanske inte satsa på en framtid tillsammans. 
    Håller med. Jag kan tycka att TS starka känslor runt detta blivit överdrivna. Som flera skrivit är hon fru nummer två oavsett vem som har vilket efternamn. Mannen verkar snäppet värre dock. Han pressar TS att ta hans namn utan att själv vara beredd att ta ens ett mellannamn. 

TS: förstår frustrationen över att det inte blivit som tänkt och tjafs om detta. Men tänk på (förlåt pekpinnen) att äktenskap inte är bara ett fint bröllop utan ett juridiskt kontrakt där man tar på sig rättigheter och förpliktelser. Alltid men särskilt i en särkullsfamilj är såväl äktenskapsförord som försäkringsskydd och diskussion om testamente betydligt viktigare än val av efternamn. Lite tjafs, fine, men kan ni inte komma överens om detta utan stor osämja bådar det dåligt för framtida sammanlevnad.

För oss var det aldrig aktuellt att ta samma namn. I min släkt var man gammalmodiga och min mormor var den första att hoppa på nymodigheten att ta makens namn (med son- och dotterefternamn förr fanns det ju inte) så vi hade ingen lång tradition av namnbyten. Min man är spansktalande och varken kvinnor eller män byter efternamn där. Barnen har bådas som mellan- och efternamn. Visst, det är kanske praktiskt med bara ett namn på brevlådan men större delen av världen klarar sig trots allt utan gemensamt namn precis som vi gjorde i Sverige förr. 
    Anonym (?.) skrev 2024-12-19 07:44:35 följande:
    Man försöker inte klamra sig fast vid en man bara för att man behållerunikt efterm ett efternamn.
    Har man barn så  man heta som dom, hur konstigt är det inte att en okänd kvinna för barnen bär deras efternamn men inte deras egen mamma?
    Jag hade absolut kunnat byta efternamn till en ny partners efternamn om mina barn får också byta till det efternamnet!
    Men tror du att en man går med på att hans barn byter efternamn till en kvinnans nya pojkvän ?
    Det är inte särskilt ovanligt att barn får sin styvfars efternamn (d v s sin mammas, för det är via henne de får det). För mig är det inte särskilt konstigt att barn och mamma har olika efternamn. Det är vanligt i världen och var vanligt här också förr. Se på Island där man lätt kan ha fyra olika  efternamn i en kärnfamilj. Det beror nog mer på känslomässig osäkerhet om det blir en grej att någon exfru har samma namn som pappa. Kanske känns annorlunda om man har något unikt efternamn men många delar ändå efternamn med typ halva Sverige.
  • Anonym (….)
    Anonym (Prioriteringar) skrev 2024-12-28 15:26:27 följande:
    Det är inte särskilt ovanligt att barn får sin styvfars efternamn (d v s sin mammas, för det är via henne de får det). För mig är det inte särskilt konstigt att barn och mamma har olika efternamn. Det är vanligt i världen och var vanligt här också förr. Se på Island där man lätt kan ha fyra olika  efternamn i en kärnfamilj. Det beror nog mer på känslomässig osäkerhet om det blir en grej att någon exfru har samma namn som pappa. Kanske känns annorlunda om man har något unikt efternamn men många delar ändå efternamn med typ halva Sverige.

Så för att en ny kvinna ska känna sig nöjd ska både ex frun och barnen byta sina namn ? 
    Alternativ två att bara mamman byter namn för att en ny kvinna ska heta samma som hennes barn?

Samtidigt så tycker folk att efternamn är inte viktigt, men om exfrun behåller det efternamn som hon kanske haft 15 år och som hennes barn bär då är efternamn jätteviktigt helt plötsligt och exfrun försöker bara klamra sig fast.

Man slut aldrig försvåras?.

Anonym (?.) skrev 2024-12-28 17:02:51 följande:

Så för att en ny kvinna ska känna sig nöjd ska både ex frun och barnen byta sina namn ? 
    Alternativ två att bara mamman byter namn för att en ny kvinna ska heta samma som hennes barn?

Samtidigt så tycker folk att efternamn är inte viktigt, men om exfrun behåller det efternamn som hon kanske haft 15 år och som hennes barn bär då är efternamn jätteviktigt helt plötsligt och exfrun försöker bara klamra sig fast.

Kör du halmdocka, missförstod du mitt inlägg eller svarade du på fel inlägg? Känner inte igen något av det du spydigt indirekt citerar från vad jag skrev.
  • Anonym (Inte så viktigt för er)
    Anonym (?.) skrev 2024-12-28 17:02:51 följande:

Ännu dummare blir det när man enligt statistik vet att andra äktenskapet mycket sällan håller. Då ska exfrun byta namnet hon haft i 15 år för att nya frun ska ha namnet i 2-3år fram till skilsmässan.
  • Anonym (Löjligt)

Att du inte kan ta din blivande mans namn för att hans exfru heter samma är ju bara löjligt, tillika väldigt ovuxet.
    Att byta till ett vanligt namn skulle åtminstone jag inte göra som har ett unikt efternamn som bara vår familj har.

• Anonym (kram TS)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-12-18 12:45:08 följande:
    Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!

Jag och min sambo träffades för ca 4 år sen och då var han rätt nyseparerad från hans fru. Hon tog hans namn när de gifte sig och sa (antagligen utav ilska) att hon skulle ta tillbaka sitt flicknamn. Det här berättade sambon för mig vid det laget och då sa jag något i stil med "men vad bra, då kan jag ta ditt namn sen när vi gifter oss". Detta är väl för typ 3 år sen. 

Sen för ett tag sen förlovade vi oss och då kom såklart namnfrågan upp. Hans ex-fru valde att behålla "hans" namn och då sa jag att jag inte vill heta det namnet. Jag vill inte blir Fru X nr 2. Han blev helt paff och fattade ingenting och gör fortfarande inte det. Han säger dels att jag har lovat och dels att han inte förstår mig alls. Samtidigt vägrar han ta mitt namn eller att vi ska ha dubbelnamn. Mitt namn är rätt vanligt och mina barn heter sin pappas namn i efternamn så han tycker att det är mycket rimligare att jag byter till hans som inte så många heter plus att han heter samma som sina barn. Vad JAG tycker verkar han inte bry sig om. Alla bröllopsplaner har på sätt och vis blivit förstörda av det här tjafset. 

Det är kanske önskedrömmar men finns det någon här som varit i samma sits och kom fram till något bra??

Oj oj oj vilka elaka svar du fått. Alla attackerar dig som du är den osköna. 1800-talet ringde liksom.

Till er I trådensom hackar på TS:
    Han vill ju inte heller kompromissa. TS har sagt att hon kan tänka sig att gifta sig med att behålla sitt efternamn, men det vägrar han.

Låter som en person som inte vill förstå hur du känner TS och då hamnar man i sådana här positioneringar. Det kan bara brytas med empati. Och här tycker jag det är han som måste visa den först. Han låter som han har rätt stort ego. 

Knasigt att hela tråden hävdar att du har det.

Vet inte om du lämnat tråden, TS. Men hade jag varit du hade jag släppt saken ett tag och se vad som hände.
  • Anonym (….)
    Anonym (Inte så viktigt för er) skrev 2024-12-28 18:41:53 följande:
    Ännu dummare blir det när man enligt statistik vet att andra äktenskapet mycket sällan håller. Då ska exfrun byta namnet hon haft i 15 år för att nya frun ska ha namnet i 2-3år fram till skilsmässan.
    Kan du förstå att en man då är beredd att låta sina barn att få ett nytt namn bara för att nöja sin nya kvinna genom att tvinga sitt ex att byta efternamn?

Och sen har dom svårt att förstå varför deras barn föredrar sin mamma framför sin pappa!

Kvinnor gör Rätt idag när dom behåller sitt flicknamn när dom gifter sig och också kräver att barnet får deras namn (mammans)
    Det går ju aldrig att lita på en mans löften.
    En dag skiljer man sig och då är det inte bara dig han lämnar  utan är beredd att överge sina egna barn för en ny tjej. 
Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!