• Anonym (Frustrerad)

Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!

Jag och min sambo träffades för ca 4 år sen och då var han rätt nyseparerad från hans fru. Hon tog hans namn när de gifte sig och sa (antagligen utav ilska) att hon skulle ta tillbaka sitt flicknamn. Det här berättade sambon för mig vid det laget och då sa jag något i stil med "men vad bra, då kan jag ta ditt namn sen när vi gifter oss". Detta är väl för typ 3 år sen. 

Sen för ett tag sen förlovade vi oss och då kom såklart namnfrågan upp. Hans ex-fru valde att behålla "hans" namn och då sa jag att jag inte vill heta det namnet. Jag vill inte blir Fru X nr 2. Han blev helt paff och fattade ingenting och gör fortfarande inte det. Han säger dels att jag har lovat och dels att han inte förstår mig alls. Samtidigt vägrar han ta mitt namn eller att vi ska ha dubbelnamn. Mitt namn är rätt vanligt och mina barn heter sin pappas namn i efternamn så han tycker att det är mycket rimligare att jag byter till hans som inte så många heter plus att han heter samma som sina barn. Vad JAG tycker verkar han inte bry sig om. Alla bröllopsplaner har på sätt och vis blivit förstörda av det här tjafset. 

Det är kanske önskedrömmar men finns det någon här som varit i samma sits och kom fram till något bra??

• Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!
  • Anonym (Inte så viktigt för er)

Jag kan förstå att samma efternamn är viktigt om man gifter sig för första gången utan särkullsbarn. Då skapar men en ny familj, en sammansvetsad enhet och kärnfamilj. När båda har barn och brutna äktenskap i bagaget kan det ju inte ha samma betydelse. Ert efternamn kommer ju aldrig representera er familj utan ett hoppplock av familjer. Era barn kommer ha olika efternamn, olika syskon och olika föräldrar. Ni kommer ju vara ett hopplock av olika namn och olika bonussyskon/föräldrar. Det kommer ju alltid vara tydligt för alla att ni inte är kärnfamilj utan att du är fru nummer två. Han delar efternamn med sin exfru för att han valde att skapa familj med henne. Den familjen kommer ju alltid vara en enhet ( en av flera)även om ni flyttar ihop.

Om jag skulle skilja mig från min make nu så skulle jag behålla efternamnet. Jag har hetat detta längre än mitt flicknamn och många kallar mig för mitt efternamn ( ovanligt). Även om jag skulle skilja mig så skulle jag alltid tillhöra min makes familj och dessutom vilja heta samma som våra barn. Vi valde att skapa en familj ihop och den familjen är för evigt även om vi skulle bo på olika håll. 

• Anonym (J)

Du borde nog ta dig en funderare på hur den här mannen är ts. Om han är så oförstående i det här, är han det i annat också? Han borde värdesätta dina känslor. Kunna mötas halvvägs. Lyssna. 

Någon i tråden skrek att en kvinna ska inte få bestämma allt!!! Nej det ska väl inte en man heller. Man är på samma nivå. 

• Anonym (Stella)

Jag har kvar min exmans efternamn. Det har inte det minsta med honom att göra. Jag vill ha samma namn som mina barn och jag är känd i mitt yrke med det namn jag har  nu. Jag har haft det här namnet hela mitt yrkesliv. Mitt flicknamn hade jag när jag var flicka, som vuxen kvinna identifierar jag mig med mitt namn som jag har nu.

• Anonym (Stella)

Är det inte värre att han och hans exfru delar namn men inte ni två? 

• Hjelm
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 14:28:57 följande:

Det här är hur du känner och det ska ingen klampa på dig för! Och jag förstår dig, fullt ut. Vem hade ens velat ha ens mans ex namn haha (om de inte har barn såklart). Nej helkonstigt.

Fast det borde ju vara MANNENS efternamn hon ser i första hand - inte hans exfrus namn.

Sen tror jag inte att många i den här tråden tycker att hon har fel i att tycka det är trist att exfrun valt att behålla det. Jag tror att var och en förstår det. Likväl är det ingenting som hon och mannen kan göra något åt. Det är bara att bestämma sig för hur stor roll det spelar och ta ett beslut efter det. Att det har blivit ett så stort bråk mellan dem som det är låter lite oroväckande.
  • Anonym (Lotta)

Jag har behållt min ex makes efternamn för att våra barn har samma namn. Vi är fortfarande länkade genom detta. Det är dessutom extremt jobbigt att byta namn, så orkar inte göra det igen. Känns som en sak man gör en gång i livet och sen inser att det var rätt onödigt (förutom att vi ville ha samma för barnens skull). Skulle jag gifta om mig nu skulle jag inte bytt. Om man ändå inte planerar barn ihop sp ser jag ingen anledning till att heta samma.

• Anonym (J)
    Hjelm skrev 2024-12-18 14:55:19 följande:
    Fast det borde ju vara MANNENS efternamn hon ser i första hand - inte hans exfrus namn.

Sen tror jag inte att många i den här tråden tycker att hon har fel i att tycka det är trist att exfrun valt att behålla det. Jag tror att var och en förstår det. Likväl är det ingenting som hon och mannen kan göra något åt. Det är bara att bestämma sig för hur stor roll det spelar och ta ett beslut efter det. Att det har blivit ett så stort bråk mellan dem som det är låter lite oroväckande.

Nja så hade inte jag sett det. Det är ju inte hans namn från början, det är där problemet ligger. 

Exfrun behålla namnet? Jaha, jag trodde ts man hade tagit hennes namn. Nu hänger jag inte riktigt med. 

• Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2024-12-18 12:53:48 följande:

Jag har aldrig förstått varför vissa behåller mannens efternamn efter en skilsmässa. Jag hade inte heller tagit hans efternamn. 

Det är kanske olika men ett högst rimligt skäl kan vara att man vill ha samma efternamn som sina barn.
  • Hjelm
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 14:58:01 följande:

Nja så hade inte jag sett det. Det är ju inte hans namn från början, det är där problemet ligger. 

Exfrun behålla namnet? Jaha, jag trodde ts man hade tagit hennes namn. Nu hänger jag inte riktigt med. 

Det står ordagrant i TS:s första inlägg att "hon tog hans namn när de gifte sig" och att hon har behållit det efter att de skildes.
  • Anonym (J)
    Anonym (S) skrev 2024-12-18 15:05:38 följande:
    Det är kanske olika men ett högst rimligt skäl kan vara att man vill ha samma efternamn som sina barn.
    Fast nu har han en ny fru. Barnen är hans ändå. Och om han skaffar nya med ts då? Ska de ha fruns efternamn då? 
Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!