• Anonym (J)

Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!

Förstår dig helt! 

Om man har barn förstår jag att man kanske vill behålla efternamnet. Men annars förstår jag inte varför överhuvudtaget. Man gifte ju sig för att höra ihop. Och gör man inte det längre bör man väl inte behålla efternamnet. Man borde knappt vilja det heller? Eller ja, är man väldigt bra vänner så kanske men annars vill man väl inte tänka på det, vilket man borde göra så fort man tänker på sitt efternamn. 

Stå på dig! De som påstår att du ändå kommer vara fru nr2 fattar inte vad du menar förmodligen. Du blir det på så vis ja men han har skilt sig från fru nr1 ändå och det är inte hans fru. Du menar väl att du inte vill bli fru ne2 med HENNES effternamn. Det är väl klart.

Kan ni skapa ett eget unikt efternamn? Annars, ha varsitt. 

• Anonym (J)

Det här är hur du känner och det ska ingen klampa på dig för! Och jag förstår dig, fullt ut. Vem hade ens velat ha ens mans ex namn haha (om de inte har barn såklart). Nej helkonstigt.

• Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2024-12-18 14:26:36 följande:
    Alltså, jag har haft mitt efternamn längre än mitt flicknamn. Ett mkt vanligt namn dessutom. Inte tänker jag på exet varje gång jag ser eller skriver mitt namn. 

Förstår, men då måste du vara rätt bra vän med honom? 

Jag tycker ts man gör fel som verkar smått kräva att hon ska ha exfruns namn (vilket det faktiskt ändå är i grunden, inte hans).

• Anonym (J)

Skapa ett fint gemensamt! Vem är han att bestämma vad ni ska heta!? Ni ska båda vara nöjda och glada och det här ska vara en fin grej!

• Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2024-12-18 14:32:58 följande:
    Nja, vi umgås inte och skilsmässan var inte på mitt initiativ. Men visst, vi träffas ibland tillsammans med barnen, typ på kalas.
    Men det spelar ingen roll. Jag förknippar inte mitt efternamn med honom. Det är ett namn, ett namn många delar i Sverige. 

Ja alla är olika. Men ni har ju barn så då kan jag förstå det men annars inte.

Så för samhörigheten med barnen förstår jag om han inte vill byta. Men de skulle ju kunna skapa sig ett eget gemensamt. Kanske heta både och. Men han är ju lika mkt förälder till barnen ändå vad han än heter.

Viktigt att hans nya fru (ts) känner sig omtyckt och inte som fru2, genom att få hennes efternamn. 

• Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2024-12-18 14:44:54 följande:
    Felet du gör är att du tror att hans ex  påverkar deras liv pga hon valt att behålla namnet. Om hans ex påverkar deras liv är det ju för att hon lägger sig i, tjafsar om barnen osv. Inte för att hon har behållit namnet. Det har ju ingen praktisk betydelse. Det finns ju bara i TS huvud. Om det inte håller mellan dom så beror det inte på att exet behållit namnet. 

Hon är fru nummer två, oavsett namn. 

Nej jag tror inte att eget påverkar deras liv. Jag vet att hon är fru nr2. Hon är säkert ligg nr30 också.

Det är ju inte DET. Det ts menar är ju förmodligen är att hon får ta hans förra frus efternamn och det vill hon inte. Helt förståeligt! Jag hade ALDRIG heller velat det. Man vill ju gifta sig, tillhöra varandra. Samhörighet. 

Spela roll om barnen har kvar mammans efternamn, barn kan ha olika namn. De är barn till honom ändå. Trams! Han ska gifta sig med en ny fru (ts) nu. Den gamla är han skild från.

• Anonym (J)

Så de kan väl hellre mötas halvvägs. Nytt efternamn om ts efternamn inte duger (schysst?). Han kan ha kvar sitt. Men de får ändå ett eget, gemensamt. 

• Anonym (J)

Du borde nog ta dig en funderare på hur den här mannen är ts. Om han är så oförstående i det här, är han det i annat också? Han borde värdesätta dina känslor. Kunna mötas halvvägs. Lyssna. 

Någon i tråden skrek att en kvinna ska inte få bestämma allt!!! Nej det ska väl inte en man heller. Man är på samma nivå. 

• Anonym (J)
    Hjelm skrev 2024-12-18 14:55:19 följande:
    Fast det borde ju vara MANNENS efternamn hon ser i första hand - inte hans exfrus namn.

Sen tror jag inte att många i den här tråden tycker att hon har fel i att tycka det är trist att exfrun valt att behålla det. Jag tror att var och en förstår det. Likväl är det ingenting som hon och mannen kan göra något åt. Det är bara att bestämma sig för hur stor roll det spelar och ta ett beslut efter det. Att det har blivit ett så stort bråk mellan dem som det är låter lite oroväckande.

Nja så hade inte jag sett det. Det är ju inte hans namn från början, det är där problemet ligger. 

Exfrun behålla namnet? Jaha, jag trodde ts man hade tagit hennes namn. Nu hänger jag inte riktigt med. 

• Anonym (J)
    Anonym (S) skrev 2024-12-18 15:05:38 följande:
    Det är kanske olika men ett högst rimligt skäl kan vara att man vill ha samma efternamn som sina barn.
    Fast nu har han en ny fru. Barnen är hans ändå. Och om han skaffar nya med ts då? Ska de ha fruns efternamn då? 
  • Anonym (J)
    Hjelm skrev 2024-12-18 15:06:16 följande:
    Det står ordagrant i TS:s första inlägg att "hon tog hans namn när de gifte sig" och att hon har behållit det efter att de skildes.
    Jaha, ursäkta då läste jag konstigt. Spela roll om exfrun behållt hans namn. Han är ju inte med exfrun längre ändå.

Jag trodde det var hennes namn han hade tagit. 
  • Anonym (J)

Då tar jag tillbaka mina åsikter. Ts, han är inte med exfrun längre och de har barn ihop. Hon vill nog bara behålla namnet för det.

Det är ju iallafall inte hennes namn han tog. Du kommer vara hans fru ändå! 

Men skulle det ändå inte kännas bra så kan du ju fundera över om ni kan ha ett eget och han dubbelnamn. 

Annars känns det som du är lite sotis faktiskt 

• Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2024-12-18 15:11:21 följande:
    Hur tänker du nu? Hon ska inte gifta sig med hans ex. Det är hans namn hon tar, det är ju hans namn från början. Är det lika illa att andra i hans släkt bär samma namn? De får ju ett gemensamt namn om de gifter sig, TS kan inte begära att de ska ha ett unikt namn.

Detta handlar enbart om svartsjuka. Och ja, han är skild, men TS verkar inte förstå det. 

Läs mitt inlägg ovan. Jag trodde ts man har tagit exfruns namn. Men det var ju hans namn. 

Spela roll om exfrun har kvar hans namn.

• Anonym (J)

Hade det däremot varit exfruns namn så hade jag förstått men nu känns du mest sotis ts. Det behöver du inte vara? Han vill ju gifta dig med dig? Det är hennes val om hon vill behålla namnet. men förmodligen är det väl för barnens skull. Och för att hon gillar det kanske. 

• Anonym (J)
    Anonym (S) skrev 2024-12-18 21:01:03 följande:
    Och inte ha samma efternamn som dina barn?
    Men spela roll, många är inte ens gifta och har olika efternamn.
Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!