• Anonym (Frustrerad)

Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!

Jag och min sambo träffades för ca 4 år sen och då var han rätt nyseparerad från hans fru. Hon tog hans namn när de gifte sig och sa (antagligen utav ilska) att hon skulle ta tillbaka sitt flicknamn. Det här berättade sambon för mig vid det laget och då sa jag något i stil med "men vad bra, då kan jag ta ditt namn sen när vi gifter oss". Detta är väl för typ 3 år sen. 

Sen för ett tag sen förlovade vi oss och då kom såklart namnfrågan upp. Hans ex-fru valde att behålla "hans" namn och då sa jag att jag inte vill heta det namnet. Jag vill inte blir Fru X nr 2. Han blev helt paff och fattade ingenting och gör fortfarande inte det. Han säger dels att jag har lovat och dels att han inte förstår mig alls. Samtidigt vägrar han ta mitt namn eller att vi ska ha dubbelnamn. Mitt namn är rätt vanligt och mina barn heter sin pappas namn i efternamn så han tycker att det är mycket rimligare att jag byter till hans som inte så många heter plus att han heter samma som sina barn. Vad JAG tycker verkar han inte bry sig om. Alla bröllopsplaner har på sätt och vis blivit förstörda av det här tjafset. 

Det är kanske önskedrömmar men finns det någon här som varit i samma sits och kom fram till något bra??

• Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!
  • Anonym (A)

Gud så barnsligt av dig.

Du är fru nummer två, oavsett vad du heter. 

• Anonym (Kvinna..)

Du behåller ditt namn och han sitt.

Sen ÄR du fru nr2 oavsett namn.

• Anonym (Heja!)

Den kvinna som får hans efternamn senast, vinner. Heja, heja!!

• Anonym (M)

Jag har aldrig förstått varför vissa behåller mannens efternamn efter en skilsmässa. Jag hade inte heller tagit hans efternamn. 

• Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2024-12-18 12:53:48 följande:

Jag har aldrig förstått varför vissa behåller mannens efternamn efter en skilsmässa. Jag hade inte heller tagit hans efternamn. 

Varför inte? Jag behöll min mans efternamn. Finns ingen anledning att fixa nytt körkort, pass, ändra mailadresser osv osv, bara för att byta från ett vanligt namn till ett annat. Dessutom så heter jag samma som mina barn. Orka bry sig.
  • Anonym (P)
    Anonym (M) skrev 2024-12-18 12:53:48 följande:

Jag har kvar min ex-mans efternamn. Dessutom har barnen fått det, eftersom min nuvarande och jag inte är gifta. 

Jag hade gjort mig ett namn i min bransch under mitt nya namn och ansåg det för meckigt att byta. Och nu ids jag inte. 

• Anonym (q)

Om du inte vill ha hans efternamn och han inte ditt osv så kan ni båda behålla era nuvarande namn. Bara för man är gift då behöver man inte ha samma efternamn.  Skulle de nu vara viktigt så får väl du ta hans namn ändå, dubbelnamn eller hitta på ett eget tillsammans. 

Om jag kände att jag inte velat ha hans efternamn så hade jag helt enkelt bara behållt mitt eget..

• Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2024-12-18 12:55:56 följande:
    Varför inte? Jag behöll min mans efternamn. Finns ingen anledning att fixa nytt körkort, pass, ändra mailadresser osv osv, bara för att byta från ett vanligt namn till ett annat. Dessutom så heter jag samma som mina barn. Orka bry sig.
    Därför att det är hans efternamn inte ditt. Jag hade inte velat dela efternamn med mitt ex. Det är som att låta vigselringen sitta kvar på fingret.
  • Anonym (Lol)

Du är inte mogen att gifta dig kort och gott. Barnsligt är förnamnet på ditt skadade ego.

Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!