• Anonym (Frustrerad)

Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!

Jag och min sambo träffades för ca 4 år sen och då var han rätt nyseparerad från hans fru. Hon tog hans namn när de gifte sig och sa (antagligen utav ilska) att hon skulle ta tillbaka sitt flicknamn. Det här berättade sambon för mig vid det laget och då sa jag något i stil med "men vad bra, då kan jag ta ditt namn sen när vi gifter oss". Detta är väl för typ 3 år sen. 

Sen för ett tag sen förlovade vi oss och då kom såklart namnfrågan upp. Hans ex-fru valde att behålla "hans" namn och då sa jag att jag inte vill heta det namnet. Jag vill inte blir Fru X nr 2. Han blev helt paff och fattade ingenting och gör fortfarande inte det. Han säger dels att jag har lovat och dels att han inte förstår mig alls. Samtidigt vägrar han ta mitt namn eller att vi ska ha dubbelnamn. Mitt namn är rätt vanligt och mina barn heter sin pappas namn i efternamn så han tycker att det är mycket rimligare att jag byter till hans som inte så många heter plus att han heter samma som sina barn. Vad JAG tycker verkar han inte bry sig om. Alla bröllopsplaner har på sätt och vis blivit förstörda av det här tjafset. 

Det är kanske önskedrömmar men finns det någon här som varit i samma sits och kom fram till något bra??

• Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!
  • Anonym (Daisy)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-12-18 12:45:08 följande:

Jag och min sambo träffades för ca 4 år sen och då var han rätt nyseparerad från hans fru. Hon tog hans namn när de gifte sig och sa (antagligen utav ilska) att hon skulle ta tillbaka sitt flicknamn. Det här berättade sambon för mig vid det laget och då sa jag något i stil med "men vad bra, då kan jag ta ditt namn sen när vi gifter oss". Detta är väl för typ 3 år sen. 

Sen för ett tag sen förlovade vi oss och då kom såklart namnfrågan upp. Hans ex-fru valde att behålla "hans" namn och då sa jag att jag inte vill heta det namnet. Jag vill inte blir Fru X nr 2. Han blev helt paff och fattade ingenting och gör fortfarande inte det. Han säger dels att jag har lovat och dels att han inte förstår mig alls. Samtidigt vägrar han ta mitt namn eller att vi ska ha dubbelnamn. Mitt namn är rätt vanligt och mina barn heter sin pappas namn i efternamn så han tycker att det är mycket rimligare att jag byter till hans som inte så många heter plus att han heter samma som sina barn. Vad JAG tycker verkar han inte bry sig om. Alla bröllopsplaner har på sätt och vis blivit förstörda av det här tjafset. 

Det är kanske önskedrömmar men finns det någon här som varit i samma sits och kom fram till något bra??

Du kan ha dubbelnamn utan att han har det.

Så gjorde min sons fru. Hon hade ett ovanligt efternamn, min son ett mindre ovanligt även om det inte är supervanligt (tänk typ Lundin eller liknande).

Sonen heter sitt efternamn, frun heter "flicknamn giftanamn".

Tänk Kalle Lundin och Lisa Pluttifikaton Lundin.

Skulle inte det funka?
  • Anonym (:)

Då får ni väl båda behålla era egna efternamn om ni inte kan komma överens.

Personligen skulle jag aldrig byta till ett vanligt efternamn om jag själv hade ett efternamn som är ovanligt. 

Men jag skulle heller aldrig behålla ex-makens efternamn efter skilsmässan. 

• Anonym (Tove)

Vad jobbigt att ni har börjat bråka om det här! Kan det vara så att det här grälet är ett symtom på att allt inte står rätt till i er relation? 

För om du tänker efter så är det egentligen ingen stor grej. Lägg till hans namn som ditt andra efternamn så heter du inte samma som exet och ändå samma som din man. 

• Anonym (S)
    Anonym (:) skrev 2024-12-18 20:16:22 följande:

Men jag skulle heller aldrig behålla ex-makens efternamn efter skilsmässan. 

Och inte ha samma efternamn som dina barn?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-12-18 12:45:08 följande:

Oavsett vad exet heter nu, hade hon ju hans namn en gång och var hans första fru. Därför kommer du alltid att vara Fru X nr 2, oavsett om hon bytt namn i samband med skilsmässan eller inte. Det är ju lite fånigt att börja grina om nåt som borde ha varit uppenbart från dag 1.
  • Anonym (J)
    Anonym (S) skrev 2024-12-18 21:01:03 följande:
    Men spela roll, många är inte ens gifta och har olika efternamn.
    Precis. Varför skulle det vara livsviktigt? Mina föräldrar var aldrig gifta och jag fick pappas efternamn, det gjorde inte min mamma något. 
  • Anonym (Daisy)
    Jag bytte tillbaka till mitt flicknamn efter skilsmässan och frågade sonen om han också ville byta. 
    Nej, det ville han inte och det måste vara hans val. (13 år vid tillfället.)

Så vi heter inte samma och jag har aldrig sett problemet med det.

Mitt yngre barn har samma efternamn som jag, men det var så himla smidigt då pappan hade samma efternamn!
  • Anonym (också andra frun)

Hej!
    Jag har gift mig med en man som varit gift förut. Jag tog hans efternamn men hade aldrig gjort det om exfrun hade haft kvar hans efternamn. Jag förstår dig till fullo. Jag är inte svartsjuk av mig och jag har inte några som helt problem att umgås med henne på kalas och sånt, men hade inte velat heta samma sak som henne. Jag har för övrigt också ett ex och jag tänker att han och hans nya är det riktiga paret nu så jag skulle aldrig försöka klamra mig fast med att behålla hans gamla namn heller, skulle inte vilja ständigt bli sammankopplad med mitt ex heller. 

Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!