• Anonym (Frustrerad)

Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!

Jag och min sambo träffades för ca 4 år sen och då var han rätt nyseparerad från hans fru. Hon tog hans namn när de gifte sig och sa (antagligen utav ilska) att hon skulle ta tillbaka sitt flicknamn. Det här berättade sambon för mig vid det laget och då sa jag något i stil med "men vad bra, då kan jag ta ditt namn sen när vi gifter oss". Detta är väl för typ 3 år sen. 

Sen för ett tag sen förlovade vi oss och då kom såklart namnfrågan upp. Hans ex-fru valde att behålla "hans" namn och då sa jag att jag inte vill heta det namnet. Jag vill inte blir Fru X nr 2. Han blev helt paff och fattade ingenting och gör fortfarande inte det. Han säger dels att jag har lovat och dels att han inte förstår mig alls. Samtidigt vägrar han ta mitt namn eller att vi ska ha dubbelnamn. Mitt namn är rätt vanligt och mina barn heter sin pappas namn i efternamn så han tycker att det är mycket rimligare att jag byter till hans som inte så många heter plus att han heter samma som sina barn. Vad JAG tycker verkar han inte bry sig om. Alla bröllopsplaner har på sätt och vis blivit förstörda av det här tjafset. 

Det är kanske önskedrömmar men finns det någon här som varit i samma sits och kom fram till något bra??

• Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!
  • Anonym (Marina)

Det här är så typiskt kvinnlig svartsjuka... att hellre avstå något man vill ha än att acceptera att någon annan var före med det. En man hade tänkt "vilket coolt namn - det vill jag också heta!", varit nöjd med att ha fått det och skitit i att någon annan hette det före. Släpp ditt ego.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-12-18 12:45:08 följande:

Jag och min sambo träffades för ca 4 år sen och då var han rätt nyseparerad från hans fru. Hon tog hans namn när de gifte sig och sa (antagligen utav ilska) att hon skulle ta tillbaka sitt flicknamn. Det här berättade sambon för mig vid det laget och då sa jag något i stil med "men vad bra, då kan jag ta ditt namn sen när vi gifter oss". Detta är väl för typ 3 år sen. 

Sen för ett tag sen förlovade vi oss och då kom såklart namnfrågan upp. Hans ex-fru valde att behålla "hans" namn och då sa jag att jag inte vill heta det namnet. Jag vill inte blir Fru X nr 2. Han blev helt paff och fattade ingenting och gör fortfarande inte det. Han säger dels att jag har lovat och dels att han inte förstår mig alls. Samtidigt vägrar han ta mitt namn eller att vi ska ha dubbelnamn. Mitt namn är rätt vanligt och mina barn heter sin pappas namn i efternamn så han tycker att det är mycket rimligare att jag byter till hans som inte så många heter plus att han heter samma som sina barn. Vad JAG tycker verkar han inte bry sig om. Alla bröllopsplaner har på sätt och vis blivit förstörda av det här tjafset. 

Det är kanske önskedrömmar men finns det någon här som varit i samma sits och kom fram till något bra??

Verkar stört av förra frun att behålla efternamnet. Min exfru har gjort samma sak. Har varit sambo med en kille i 15 år nu men har "mitt" efternamn. 

För min nya fru var detta ett problem i början, eftersom hon blev fru X nr 2, precis som du kan bli, men med åren har hon slutat bry sig. Men vi har å andra sidan ett vanligt namn så det sticker inte ut lika mycket som om man har ett ovanligt.

För min egen del är det lite kul att det finns Fru X nr 1 och nr 2. Det blir lite som att pinka in ett revir. Typ "det är dessa kvinnor jag har satt på". Har förstås haft en massa andra kvinnor också, men det är speciellt att få "märka" dem med sitt namn. En egogrej.
  • Anonym (….)
    Anonym (M) skrev 2024-12-18 13:21:06 följande:
    Att barnen har kvar sin pappas efternamn förstår jag. Inte att hon väljer behålla det. 

Att barnen har kvar pappas efternamn är det mest självklara eftersom dom är hans primära familj och ska inte byta identitet för att göra en kvinna glad!
    Att mamman behåller samma efternamn som sina barn är väl självklart eftersom det hennes barn och hennes familj! Hon ska inte byta efternamn och ha ett annat namn än sina egna barn bara för att en annan kvinna ska bli glad!
    Helt befängt att en annan Kvinna ska ha rätt tills samma namn som mina egna barn inte jag ? 

ALDRIG GÅTT MED PÅ DET!

• Anonym (Varför?)

Du kan bara besluta om dig själv så du kan välja mellan att behålla ditt efternamn, ta hans eller så har du både ditt och hans, du har dubbelnamn.
    Du kan ha dubbelnamn även om inte han väljer det så du har 3 val.
    Han får stå för sina val.

De flesta vet ju redan som ni känner att han har varit gift tidigare och att han nu gifter sig igen. De flesta vet ju redan att han har en exfru som han har barn tillsammans med och att även du varit i förhållande och har barn med en annan man. 
    Varför skulle någon tänka på dig som fru namn nr 2? dom som känner er vet ju som sagt att han varit gift och att du är hans andra fru.
    Dom som inte känner er och du säger ditt namn vet ju ändå inte om du är fru namn 1 eller fru namn 2.
    Ex frun är ju ex fru vad hon än heter och du är hans andra fru vad än du heter och spelar det någon roll om man är fru 1 eller 2? 

Men vill du inte heta samma så behåll ditt namn eller ha dubbelnamn så blir det inte samma som exfrun men ändå att du och din man har ett namn tillsammans.
    Men exfruns existens påverkas ju av inte vad du heter, hon är ju exfru och hans första fru vad du än heter. Men det är dig han kommer att vara gift med, du är hans fru och inte hon längre.

• Anonym (om)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-12-18 12:45:08 följande:

Ni är ju båda vuxna människor så ni får ju hantera den här frågan som vuxna gör.

Ni har att välja på:
    Du tar hans namn och delar således namn med hans exfru.
    Han tar ditt namn.
    Ni behåller era respektive namn som ni har nu även när ni gifter er. 
    Ni hittar på ett helt nytt namn som bara är ert eget. 

Men eftersom den här frågan har blivit så stor för er så kanske bröllop och fortsatt relation inte är något ni är mogna för. 
  • Anonym (Jösses)

Min mamma och pappa var gifta i 15 år och har 4 barn tillsammans. I samband med skilsmässan valde mamma att behålla familjens efternamn, dvs pappas. Hon har hetat så i över 15 år och det är vad vi barn heter, hon vill givetvis dela efternamn med oss. 

Pappas nya fru har samma förnamn som min mamma och hon valde således att behålla sitt flicknamn då hon inte ville heta exakt samma som min mamma. Hennes val och det är inte mer med det. 

• Anonym (E)

Min pappa och hans fru har olika efternamn, när han gifte sig med sin exfru tog han hennes namn som den nuvarande frun vägrade ta, jag frågade varför de inte tog hennes men så gör man inte sa han bara, de bor i USA

Min kompis mamma hade kvar namnet efter skilsmässan just pga av barnen, han gifte om sig och det blev en till fru nn, vilka känslor som var inblandade där har jag dock ingen aning om men jag tror inte att det är så ovanligt faktiskt 

Vill inte du ta hans och han vill inte ta ditt så får ni heta olika helt enkelt, du kan inte tvinga exfrun att byta, svårt att veta men jag hade nog inte bytt om jag skilde mig, jag vill ha samma efternamn som mina barn

• Anonym (H)

Jag hade valt mannens efternamn oavsett - skulle inte bry mig det minsta. Tror inte det är helt ovanligt att kvinnan behåller namn efter skilsmässan, jag vet några ialla fall. Men nu är ju inte du jag - så mitt råd är väl att behålla era egna namn om ni inte kommer överrens. Känns ju lite trist att slopa ett bröllop pga ett efternamn

• Anonym (J)

Förstår dig helt! 

Om man har barn förstår jag att man kanske vill behålla efternamnet. Men annars förstår jag inte varför överhuvudtaget. Man gifte ju sig för att höra ihop. Och gör man inte det längre bör man väl inte behålla efternamnet. Man borde knappt vilja det heller? Eller ja, är man väldigt bra vänner så kanske men annars vill man väl inte tänka på det, vilket man borde göra så fort man tänker på sitt efternamn. 

Stå på dig! De som påstår att du ändå kommer vara fru nr2 fattar inte vad du menar förmodligen. Du blir det på så vis ja men han har skilt sig från fru nr1 ändå och det är inte hans fru. Du menar väl att du inte vill bli fru ne2 med HENNES effternamn. Det är väl klart.

Kan ni skapa ett eget unikt efternamn? Annars, ha varsitt. 

• Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 14:23:22 följande:

Förstår dig helt! 

Om man har barn förstår jag att man kanske vill behålla efternamnet. Men annars förstår jag inte varför överhuvudtaget. Man gifte ju sig för att höra ihop. Och gör man inte det längre bör man väl inte behålla efternamnet. Man borde knappt vilja det heller? Eller ja, är man väldigt bra vänner så kanske men annars vill man väl inte tänka på det, vilket man borde göra så fort man tänker på sitt efternamn. 

Stå på dig! De som påstår att du ändå kommer vara fru nr2 fattar inte vad du menar förmodligen. Du blir det på så vis ja men han har skilt sig från fru nr1 ändå och det är inte hans fru. Du menar väl att du inte vill bli fru ne2 med HENNES effternamn. Det är väl klart.

Kan ni skapa ett eget unikt efternamn? Annars, ha varsitt. 

Alltså, jag har haft mitt efternamn längre än mitt flicknamn. Ett mkt vanligt namn dessutom. Inte tänker jag på exet varje gång jag ser eller skriver mitt namn. 
Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!