• Anonym (Frustrerad)

Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!

Jag och min sambo träffades för ca 4 år sen och då var han rätt nyseparerad från hans fru. Hon tog hans namn när de gifte sig och sa (antagligen utav ilska) att hon skulle ta tillbaka sitt flicknamn. Det här berättade sambon för mig vid det laget och då sa jag något i stil med "men vad bra, då kan jag ta ditt namn sen när vi gifter oss". Detta är väl för typ 3 år sen. 

Sen för ett tag sen förlovade vi oss och då kom såklart namnfrågan upp. Hans ex-fru valde att behålla "hans" namn och då sa jag att jag inte vill heta det namnet. Jag vill inte blir Fru X nr 2. Han blev helt paff och fattade ingenting och gör fortfarande inte det. Han säger dels att jag har lovat och dels att han inte förstår mig alls. Samtidigt vägrar han ta mitt namn eller att vi ska ha dubbelnamn. Mitt namn är rätt vanligt och mina barn heter sin pappas namn i efternamn så han tycker att det är mycket rimligare att jag byter till hans som inte så många heter plus att han heter samma som sina barn. Vad JAG tycker verkar han inte bry sig om. Alla bröllopsplaner har på sätt och vis blivit förstörda av det här tjafset. 

Det är kanske önskedrömmar men finns det någon här som varit i samma sits och kom fram till något bra??

• Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2024-12-18 13:04:18 följande:
    Därför att det är hans efternamn inte ditt. Jag hade inte velat dela efternamn med mitt ex. Det är som att låta vigselringen sitta kvar på fingret.
    Ha ha, man äger inte namn. Klart namnet är mitt, jag har bytt till det en gång i tiden så självklart är det mitt att använda hur mkt jag vill.
  • Fjäril kär

Ditt problem är inte efternamnet utan att han har en exfru. 
    Du ÄR fru nr 2 oavsett vad du heter . 

Jobba på din svartsjuka först så ordnar sig resten sen. 

• Anonym (….)
    Anonym (M) skrev 2024-12-18 12:53:48 följande:

Jag har aldrig förstått varför vissa behåller mannens efternamn efter en skilsmässa. Jag hade inte heller tagit hans efternamn. 

För att dom har barn med det efternamnet kanske ?
    Ska hon sluta heta som sina barn för att göra en okänd kvinna nöjd ? 
  • Anonym (Frustrerad)

Som vanligt dom som givetvis måste skriva något nedlåtande eller elakt men det får stå för er. 

Jag vill inte gifta in mig i en namnklubb som är skapad av ett f.d. gift par. Jag fattar att inte alla delar den åsikten men jag känner så. Jag bytte också tillbaka till mitt flicknamn när jag skilde mig, tycker det är fullt rimligt. För mig handlar inte det här om en diskussion om praktiska saker såsom byta namn på körtkort osv utan känslomässigt. Jag känner mig inte bekväm med det och han förstår mig inte. Det är riktigt frustrerande. Jag kan absolut tänka mig att behålla mitt efternamn men han tjatar som om jag vore den konstigaste människan i världen. Så därför undrade jag om någon hade varit med om samma situation. 

• Anonym (M)
    Anonym (?.) skrev 2024-12-18 13:14:10 följande:
    Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!För att dom har barn med det efternamnet kanske ?
    Ska hon sluta heta som sina barn för att göra en okänd kvinna nöjd ? 
    Att barnen har kvar sin pappas efternamn förstår jag. Inte att hon väljer behålla det. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-12-18 13:16:33 följande:

Som vanligt dom som givetvis måste skriva något nedlåtande eller elakt men det får stå för er. 

Jag vill inte gifta in mig i en namnklubb som är skapad av ett f.d. gift par. Jag fattar att inte alla delar den åsikten men jag känner så. Jag bytte också tillbaka till mitt flicknamn när jag skilde mig, tycker det är fullt rimligt. För mig handlar inte det här om en diskussion om praktiska saker såsom byta namn på körtkort osv utan känslomässigt. Jag känner mig inte bekväm med det och han förstår mig inte. Det är riktigt frustrerande. Jag kan absolut tänka mig att behålla mitt efternamn men han tjatar som om jag vore den konstigaste människan i världen. Så därför undrade jag om någon hade varit med om samma situation. 

Om han inte vill ha ditt namn får han acceptera att du inte vill ha hans namn. Samma sak för dig, acceptera att han inte vill ha ditt namn.

Behåll era namn eller så låter ni bli att gifta er. Problemet löst.

Kan ni inte lösa detta i-landsproblem så borde ni kanske inte satsa på en framtid tillsammans. 
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2024-12-18 13:21:06 följande:
    Att barnen har kvar sin pappas efternamn förstår jag. Inte att hon väljer behålla det. 
    Spelar väl ingen roll. 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (A) skrev 2024-12-18 13:21:15 följande:
    Om han inte vill ha ditt namn får han acceptera att du inte vill ha hans namn. Samma sak för dig, acceptera att han inte vill ha ditt namn.

Behåll era namn eller så låter ni bli att gifta er. Problemet löst.

Kan ni inte lösa detta i-landsproblem så borde ni kanske inte satsa på en framtid tillsammans. 
    "Lustigt" nog är detta vårt enda problem så vore ju sjukt tråkigt att låta det förstöra allt som är bra. Jag efterfrågade om någon varit i samma situation för att få hjälp med att lösa det. 
  • Hjelm

Ärligt talat, kan ni inte ens enas i detta vet jag inte om ni är mogna nog att gifta er överhuvudtaget. Vilka andra helt onödiga bråk kommer ni att starta?

Ni har absolut noll makt över huruvida exfrun behåller sitt nuvarande namn eller inte. Det har hon rätt att fortsätta heta så länge hon lever. Så den aspekten är bara att lägga åt sidan och lägga fokus på det man kan påverka.

Du vägrar att ta hennes namn säger du, men det är ju faktiskt det faktum att det är HANS - din blivande mans -  efternamn som är huvudföremålet. Om det är det namn som ni bägge egentligen vill ha, så välj det, äg det och tänk att det är den som fick behålla både namnet och karln som "vann".

Om det verkligen är omöjligt för dig, ja då återstår ju att ni bägge tar ditt eller behåller era respektive efternamn. Ytterligare en variant är ju att ni väljer ett helt nytt namn, som är nytt för er båda. Då kan ni också ha det gemensamt OCH behålla era gamla namn var för sig. Säg att du heter Olsson, han Sjölund och ni lägger till Grip: då heter du Olsson-Grip och han Sjölund-Grip.

Om INGET av det här funkar... ja då vet jag ärligt talat inte om ni bör gifta er alls. Vad man ska heta i efterhand borde vara ett så otroligt litet problem bland alla andra utmaningar som kan uppstå i ett äktenskap.

• Anonym (A)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-12-18 13:27:33 följande:
    "Lustigt" nog är detta vårt enda problem så vore ju sjukt tråkigt att låta det förstöra allt som är bra. Jag efterfrågade om någon varit i samma situation för att få hjälp med att lösa det. 
    Nej, jag tror faktiskt inte att det är så vanligt att bråka om sådana här saker. De flesta hänger inte upp sin identitet på ett namn. 
    I ditt fall verkar det vara hans ex som spökar. Du hade alltså gladeligen tagit hans namn om du inte vetat att hon behållit det. Nu vet du det, och då vill du inte. Tramsigt.
Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!