• Anonym (Frustrerad)

Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!

Jag och min sambo träffades för ca 4 år sen och då var han rätt nyseparerad från hans fru. Hon tog hans namn när de gifte sig och sa (antagligen utav ilska) att hon skulle ta tillbaka sitt flicknamn. Det här berättade sambon för mig vid det laget och då sa jag något i stil med "men vad bra, då kan jag ta ditt namn sen när vi gifter oss". Detta är väl för typ 3 år sen. 

Sen för ett tag sen förlovade vi oss och då kom såklart namnfrågan upp. Hans ex-fru valde att behålla "hans" namn och då sa jag att jag inte vill heta det namnet. Jag vill inte blir Fru X nr 2. Han blev helt paff och fattade ingenting och gör fortfarande inte det. Han säger dels att jag har lovat och dels att han inte förstår mig alls. Samtidigt vägrar han ta mitt namn eller att vi ska ha dubbelnamn. Mitt namn är rätt vanligt och mina barn heter sin pappas namn i efternamn så han tycker att det är mycket rimligare att jag byter till hans som inte så många heter plus att han heter samma som sina barn. Vad JAG tycker verkar han inte bry sig om. Alla bröllopsplaner har på sätt och vis blivit förstörda av det här tjafset. 

Det är kanske önskedrömmar men finns det någon här som varit i samma sits och kom fram till något bra??

• Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!
  • Anonym (J)
    Hjelm skrev 2024-12-18 15:06:16 följande:
    Det står ordagrant i TS:s första inlägg att "hon tog hans namn när de gifte sig" och att hon har behållit det efter att de skildes.
    Jaha, ursäkta då läste jag konstigt. Spela roll om exfrun behållt hans namn. Han är ju inte med exfrun längre ändå.

Jag trodde det var hennes namn han hade tagit. 
  • Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 14:48:43 följande:

Nej jag tror inte att eget påverkar deras liv. Jag vet att hon är fru nr2. Hon är säkert ligg nr30 också.

Det är ju inte DET. Det ts menar är ju förmodligen är att hon får ta hans förra frus efternamn och det vill hon inte. Helt förståeligt! Jag hade ALDRIG heller velat det. Man vill ju gifta sig, tillhöra varandra. Samhörighet. 

Spela roll om barnen har kvar mammans efternamn, barn kan ha olika namn. De är barn till honom ändå. Trams! Han ska gifta sig med en ny fru (ts) nu. Den gamla är han skild från.

Hur tänker du nu? Hon ska inte gifta sig med hans ex. Det är hans namn hon tar, det är ju hans namn från början. Är det lika illa att andra i hans släkt bär samma namn? De får ju ett gemensamt namn om de gifter sig, TS kan inte begära att de ska ha ett unikt namn.

Detta handlar enbart om svartsjuka. Och ja, han är skild, men TS verkar inte förstå det. 
  • cosinus

Men man måste ju bestämma sig för vad som är viktigast för en.

Just nu är det viktigaste för dig att inte ta hans namn.

Vad är viktigast för honom? 

Är det att inte byta så ja då får ni heta olika.
    Är det att ni heter lika ja då får han ge sig.

Lite på samma sätt som när man ska bestämma vad barnen ska ha för efternamn. När vi fick barn (vi var inte gifta) så vart det viktigaste för mig att barnen inte skulle ha två efternamn och att vi skulle kunna ha samma namn hela familjen en dag. 

För mannen var det inte viktigt vad barnen hette och om de hette som honom men för honom var det viktigt att inte byta och jag kunde då tänka mig att byta så barnen fick hans efternamn med tanken att gifter vi oss senare så kan jag tänka mig att byta.

Sen ångrade jag mig, när vi väl gifte oss ville jag inte byta. Så vi heter olika och barnen som sin far. Men men. Så kan det också gå. Man kan iaf inte få precis allt man vill ha. 

• Anonym (J)

Då tar jag tillbaka mina åsikter. Ts, han är inte med exfrun längre och de har barn ihop. Hon vill nog bara behålla namnet för det.

Det är ju iallafall inte hennes namn han tog. Du kommer vara hans fru ändå! 

Men skulle det ändå inte kännas bra så kan du ju fundera över om ni kan ha ett eget och han dubbelnamn. 

Annars känns det som du är lite sotis faktiskt 

• Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2024-12-18 15:11:21 följande:
    Hur tänker du nu? Hon ska inte gifta sig med hans ex. Det är hans namn hon tar, det är ju hans namn från början. Är det lika illa att andra i hans släkt bär samma namn? De får ju ett gemensamt namn om de gifter sig, TS kan inte begära att de ska ha ett unikt namn.

Detta handlar enbart om svartsjuka. Och ja, han är skild, men TS verkar inte förstå det. 

Läs mitt inlägg ovan. Jag trodde ts man har tagit exfruns namn. Men det var ju hans namn. 

Spela roll om exfrun har kvar hans namn.

• Anonym (J)

Hade det däremot varit exfruns namn så hade jag förstått men nu känns du mest sotis ts. Det behöver du inte vara? Han vill ju gifta dig med dig? Det är hennes val om hon vill behålla namnet. men förmodligen är det väl för barnens skull. Och för att hon gillar det kanske. 

• Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 15:13:30 följande:

Läs mitt inlägg ovan. Jag trodde ts man har tagit exfruns namn. Men det var ju hans namn. 

Spela roll om exfrun har kvar hans namn.

OK, då förstår jag dina inlägg bättre.
  • Anonym (….)
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 14:48:43 följande:

Nej jag tror inte att eget påverkar deras liv. Jag vet att hon är fru nr2. Hon är säkert ligg nr30 också.

Det är ju inte DET. Det ts menar är ju förmodligen är att hon får ta hans förra frus efternamn och det vill hon inte. Helt förståeligt! Jag hade ALDRIG heller velat det. Man vill ju gifta sig, tillhöra varandra. Samhörighet. 

Spela roll om barnen har kvar mammans efternamn, barn kan ha olika namn. De är barn till honom ändå. Trams! Han ska gifta sig med en ny fru (ts) nu. Den gamla är han skild från.

Så du menar att man hellre har samma namn som en partner än att ha samma namn som sina egna barn som är ens kött och blod ?
  • Anonym (F)

Ingen av er har rätt eller fel när det gäller att säga nej till ett efternamn. Ni får behålla era egna helt enkelt. Eller möjligen hitta ett tredje, helt nytt namn.

• Anonym (GP)
    Anonym (Inte så viktigt för er) skrev 2024-12-18 14:51:20 följande:

Jag kan förstå att samma efternamn är viktigt om man gifter sig för första gången utan särkullsbarn. Då skapar men en ny familj, en sammansvetsad enhet och kärnfamilj. När båda har barn och brutna äktenskap i bagaget kan det ju inte ha samma betydelse. Ert efternamn kommer ju aldrig representera er familj utan ett hoppplock av familjer. Era barn kommer ha olika efternamn, olika syskon och olika föräldrar. Ni kommer ju vara ett hopplock av olika namn och olika bonussyskon/föräldrar. Det kommer ju alltid vara tydligt för alla att ni inte är kärnfamilj utan att du är fru nummer två. Han delar efternamn med sin exfru för att han valde att skapa familj med henne. Den familjen kommer ju alltid vara en enhet ( en av flera)även om ni flyttar ihop.

Om jag skulle skilja mig från min make nu så skulle jag behålla efternamnet. Jag har hetat detta längre än mitt flicknamn och många kallar mig för mitt efternamn ( ovanligt). Även om jag skulle skilja mig så skulle jag alltid tillhöra min makes familj och dessutom vilja heta samma som våra barn. Vi valde att skapa en familj ihop och den familjen är för evigt även om vi skulle bo på olika håll. 

Men oj vilket känsligt ämne det här var för dig? 

Par med barn som separerat har absolut inte en familj för evigt. Dom har barn som de både är föräldrar till, men nån familj kommer de aldrig mer att vara. 

Har aldrig varit med om att man pratar om någon som fru eller man nummer 2. Vart har du fått det ifrån? 

Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!