• Hjelm

Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!

Ärligt talat, kan ni inte ens enas i detta vet jag inte om ni är mogna nog att gifta er överhuvudtaget. Vilka andra helt onödiga bråk kommer ni att starta?

Ni har absolut noll makt över huruvida exfrun behåller sitt nuvarande namn eller inte. Det har hon rätt att fortsätta heta så länge hon lever. Så den aspekten är bara att lägga åt sidan och lägga fokus på det man kan påverka.

Du vägrar att ta hennes namn säger du, men det är ju faktiskt det faktum att det är HANS - din blivande mans -  efternamn som är huvudföremålet. Om det är det namn som ni bägge egentligen vill ha, så välj det, äg det och tänk att det är den som fick behålla både namnet och karln som "vann".

Om det verkligen är omöjligt för dig, ja då återstår ju att ni bägge tar ditt eller behåller era respektive efternamn. Ytterligare en variant är ju att ni väljer ett helt nytt namn, som är nytt för er båda. Då kan ni också ha det gemensamt OCH behålla era gamla namn var för sig. Säg att du heter Olsson, han Sjölund och ni lägger till Grip: då heter du Olsson-Grip och han Sjölund-Grip.

Om INGET av det här funkar... ja då vet jag ärligt talat inte om ni bör gifta er alls. Vad man ska heta i efterhand borde vara ett så otroligt litet problem bland alla andra utmaningar som kan uppstå i ett äktenskap.

• Hjelm
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 14:28:57 följande:

Det här är hur du känner och det ska ingen klampa på dig för! Och jag förstår dig, fullt ut. Vem hade ens velat ha ens mans ex namn haha (om de inte har barn såklart). Nej helkonstigt.

Fast det borde ju vara MANNENS efternamn hon ser i första hand - inte hans exfrus namn.

Sen tror jag inte att många i den här tråden tycker att hon har fel i att tycka det är trist att exfrun valt att behålla det. Jag tror att var och en förstår det. Likväl är det ingenting som hon och mannen kan göra något åt. Det är bara att bestämma sig för hur stor roll det spelar och ta ett beslut efter det. Att det har blivit ett så stort bråk mellan dem som det är låter lite oroväckande.
  • Hjelm
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 14:58:01 följande:

Nja så hade inte jag sett det. Det är ju inte hans namn från början, det är där problemet ligger. 

Exfrun behålla namnet? Jaha, jag trodde ts man hade tagit hennes namn. Nu hänger jag inte riktigt med. 

Det står ordagrant i TS:s första inlägg att "hon tog hans namn när de gifte sig" och att hon har behållit det efter att de skildes.
Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!