Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!
Gud så barnsligt av dig.
Du är fru nummer två, oavsett vad du heter.
Gud så barnsligt av dig.
Du är fru nummer två, oavsett vad du heter.
Jag har aldrig förstått varför vissa behåller mannens efternamn efter en skilsmässa. Jag hade inte heller tagit hans efternamn.
Som vanligt dom som givetvis måste skriva något nedlåtande eller elakt men det får stå för er.
Jag vill inte gifta in mig i en namnklubb som är skapad av ett f.d. gift par. Jag fattar att inte alla delar den åsikten men jag känner så. Jag bytte också tillbaka till mitt flicknamn när jag skilde mig, tycker det är fullt rimligt. För mig handlar inte det här om en diskussion om praktiska saker såsom byta namn på körtkort osv utan känslomässigt. Jag känner mig inte bekväm med det och han förstår mig inte. Det är riktigt frustrerande. Jag kan absolut tänka mig att behålla mitt efternamn men han tjatar som om jag vore den konstigaste människan i världen. Så därför undrade jag om någon hade varit med om samma situation.
Förstår dig helt!
Om man har barn förstår jag att man kanske vill behålla efternamnet. Men annars förstår jag inte varför överhuvudtaget. Man gifte ju sig för att höra ihop. Och gör man inte det längre bör man väl inte behålla efternamnet. Man borde knappt vilja det heller? Eller ja, är man väldigt bra vänner så kanske men annars vill man väl inte tänka på det, vilket man borde göra så fort man tänker på sitt efternamn.
Stå på dig! De som påstår att du ändå kommer vara fru nr2 fattar inte vad du menar förmodligen. Du blir det på så vis ja men han har skilt sig från fru nr1 ändå och det är inte hans fru. Du menar väl att du inte vill bli fru ne2 med HENNES effternamn. Det är väl klart.
Kan ni skapa ett eget unikt efternamn? Annars, ha varsitt.
Förstår, men då måste du vara rätt bra vän med honom?
Jag tycker ts man gör fel som verkar smått kräva att hon ska ha exfruns namn (vilket det faktiskt ändå är i grunden, inte hans).
Ja alla är olika. Men ni har ju barn så då kan jag förstå det men annars inte.
Så för samhörigheten med barnen förstår jag om han inte vill byta. Men de skulle ju kunna skapa sig ett eget gemensamt. Kanske heta både och. Men han är ju lika mkt förälder till barnen ändå vad han än heter.
Viktigt att hans nya fru (ts) känner sig omtyckt och inte som fru2, genom att få hennes efternamn.
Nej jag tror inte att eget påverkar deras liv. Jag vet att hon är fru nr2. Hon är säkert ligg nr30 också.
Det är ju inte DET. Det ts menar är ju förmodligen är att hon får ta hans förra frus efternamn och det vill hon inte. Helt förståeligt! Jag hade ALDRIG heller velat det. Man vill ju gifta sig, tillhöra varandra. Samhörighet.
Spela roll om barnen har kvar mammans efternamn, barn kan ha olika namn. De är barn till honom ändå. Trams! Han ska gifta sig med en ny fru (ts) nu. Den gamla är han skild från.
Läs mitt inlägg ovan. Jag trodde ts man har tagit exfruns namn. Men det var ju hans namn.
Spela roll om exfrun har kvar hans namn.