• Anonym (….)

Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!

Anonym (M) skrev 2024-12-18 12:53:48 följande:

Jag har aldrig förstått varför vissa behåller mannens efternamn efter en skilsmässa. Jag hade inte heller tagit hans efternamn. 

För att dom har barn med det efternamnet kanske ?
    Ska hon sluta heta som sina barn för att göra en okänd kvinna nöjd ? 
  • Anonym (….)
    Anonym (M) skrev 2024-12-18 13:21:06 följande:
    Att barnen har kvar sin pappas efternamn förstår jag. Inte att hon väljer behålla det. 

Att barnen har kvar pappas efternamn är det mest självklara eftersom dom är hans primära familj och ska inte byta identitet för att göra en kvinna glad!
    Att mamman behåller samma efternamn som sina barn är väl självklart eftersom det hennes barn och hennes familj! Hon ska inte byta efternamn och ha ett annat namn än sina egna barn bara för att en annan kvinna ska bli glad!
    Helt befängt att en annan Kvinna ska ha rätt tills samma namn som mina egna barn inte jag ? 

ALDRIG GÅTT MED PÅ DET!

• Anonym (….)
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 14:48:43 följande:

Nej jag tror inte att eget påverkar deras liv. Jag vet att hon är fru nr2. Hon är säkert ligg nr30 också.

Det är ju inte DET. Det ts menar är ju förmodligen är att hon får ta hans förra frus efternamn och det vill hon inte. Helt förståeligt! Jag hade ALDRIG heller velat det. Man vill ju gifta sig, tillhöra varandra. Samhörighet. 

Spela roll om barnen har kvar mammans efternamn, barn kan ha olika namn. De är barn till honom ändå. Trams! Han ska gifta sig med en ny fru (ts) nu. Den gamla är han skild från.

Så du menar att man hellre har samma namn som en partner än att ha samma namn som sina egna barn som är ens kött och blod ?
  • Anonym (….)
    Anonym (också andra frun) skrev 2024-12-19 07:21:23 följande:

Hej!
    Jag har gift mig med en man som varit gift förut. Jag tog hans efternamn men hade aldrig gjort det om exfrun hade haft kvar hans efternamn. Jag förstår dig till fullo. Jag är inte svartsjuk av mig och jag har inte några som helt problem att umgås med henne på kalas och sånt, men hade inte velat heta samma sak som henne. Jag har för övrigt också ett ex och jag tänker att han och hans nya är det riktiga paret nu så jag skulle aldrig försöka klamra mig fast med att behålla hans gamla namn heller, skulle inte vilja ständigt bli sammankopplad med mitt ex heller. 

Man försöker inte klamra sig fast vid en man bara för att man behåller ett efternamn.
    Har man barn så  man heta som dom, hur konstigt är det inte att en okänd kvinna för barnen bär deras efternamn men inte deras egen mamma?
    Jag hade absolut kunnat byta efternamn till en ny partners efternamn om mina barn får också byta till det efternamnet!
    Men tror du att en man går med på att hans barn byter efternamn till en kvinnans nya pojkvän ?
  • Anonym (….)
    Anonym (Prioriteringar) skrev 2024-12-28 15:26:27 följande:
    Det är inte särskilt ovanligt att barn får sin styvfars efternamn (d v s sin mammas, för det är via henne de får det). För mig är det inte särskilt konstigt att barn och mamma har olika efternamn. Det är vanligt i världen och var vanligt här också förr. Se på Island där man lätt kan ha fyra olika  efternamn i en kärnfamilj. Det beror nog mer på känslomässig osäkerhet om det blir en grej att någon exfru har samma namn som pappa. Kanske känns annorlunda om man har något unikt efternamn men många delar ändå efternamn med typ halva Sverige.

Så för att en ny kvinna ska känna sig nöjd ska både ex frun och barnen byta sina namn ? 
    Alternativ två att bara mamman byter namn för att en ny kvinna ska heta samma som hennes barn?

Samtidigt så tycker folk att efternamn är inte viktigt, men om exfrun behåller det efternamn som hon kanske haft 15 år och som hennes barn bär då är efternamn jätteviktigt helt plötsligt och exfrun försöker bara klamra sig fast.

Man slut aldrig försvåras?.

• Anonym (….)
    Anonym (Inte så viktigt för er) skrev 2024-12-28 18:41:53 följande:
    Ännu dummare blir det när man enligt statistik vet att andra äktenskapet mycket sällan håller. Då ska exfrun byta namnet hon haft i 15 år för att nya frun ska ha namnet i 2-3år fram till skilsmässan.
    Kan du förstå att en man då är beredd att låta sina barn att få ett nytt namn bara för att nöja sin nya kvinna genom att tvinga sitt ex att byta efternamn?

Och sen har dom svårt att förstå varför deras barn föredrar sin mamma framför sin pappa!

Kvinnor gör Rätt idag när dom behåller sitt flicknamn när dom gifter sig och också kräver att barnet får deras namn (mammans)
    Det går ju aldrig att lita på en mans löften.
    En dag skiljer man sig och då är det inte bara dig han lämnar  utan är beredd att överge sina egna barn för en ny tjej. 
Svar på tråden Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!