Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!
Jag kan förstå att samma efternamn är viktigt om man gifter sig för första gången utan särkullsbarn. Då skapar men en ny familj, en sammansvetsad enhet och kärnfamilj. När båda har barn och brutna äktenskap i bagaget kan det ju inte ha samma betydelse. Ert efternamn kommer ju aldrig representera er familj utan ett hoppplock av familjer. Era barn kommer ha olika efternamn, olika syskon och olika föräldrar. Ni kommer ju vara ett hopplock av olika namn och olika bonussyskon/föräldrar. Det kommer ju alltid vara tydligt för alla att ni inte är kärnfamilj utan att du är fru nummer två. Han delar efternamn med sin exfru för att han valde att skapa familj med henne. Den familjen kommer ju alltid vara en enhet ( en av flera)även om ni flyttar ihop.
Om jag skulle skilja mig från min make nu så skulle jag behålla efternamnet. Jag har hetat detta längre än mitt flicknamn och många kallar mig för mitt efternamn ( ovanligt). Även om jag skulle skilja mig så skulle jag alltid tillhöra min makes familj och dessutom vilja heta samma som våra barn. Vi valde att skapa en familj ihop och den familjen är för evigt även om vi skulle bo på olika håll.