Jag vill inte ha samma efternamn som hans ex-fru!
Anonym (A) skrev 2024-12-18 13:21:15 följande:
Om han inte vill ha ditt namn får han acceptera att du inte vill ha hans namn. Samma sak för dig, acceptera att han inte vill ha ditt namn.Behåll era namn eller så låter ni bli att gifta er. Problemet löst.
Kan ni inte lösa detta i-landsproblem så borde ni kanske inte satsa på en framtid tillsammans.
TS: förstår frustrationen över att det inte blivit som tänkt och tjafs om detta. Men tänk på (förlåt pekpinnen) att äktenskap inte är bara ett fint bröllop utan ett juridiskt kontrakt där man tar på sig rättigheter och förpliktelser. Alltid men särskilt i en särkullsfamilj är såväl äktenskapsförord som försäkringsskydd och diskussion om testamente betydligt viktigare än val av efternamn. Lite tjafs, fine, men kan ni inte komma överens om detta utan stor osämja bådar det dåligt för framtida sammanlevnad.
För oss var det aldrig aktuellt att ta samma namn. I min släkt var man gammalmodiga och min mormor var den första att hoppa på nymodigheten att ta makens namn (med son- och dotterefternamn förr fanns det ju inte) så vi hade ingen lång tradition av namnbyten. Min man är spansktalande och varken kvinnor eller män byter efternamn där. Barnen har bådas som mellan- och efternamn. Visst, det är kanske praktiskt med bara ett namn på brevlådan men större delen av världen klarar sig trots allt utan gemensamt namn precis som vi gjorde i Sverige förr.