• Smidigajag

Hemtjänst som ej pratar svenska

Jag har en fundering och vill höra hur ni tänker! 

min farmor på 94år, har hjälp från hemtjänsten med typ allt. 

Nu till min fundering,  har flera gånger uppmärksammat och fått höra att Personalen inte pratar svenska vid besöken hemma hos henne, så min farmor känner sig utanför, hon förstår inte vad dom pratar om. 

nån som jobbar inom hemtjänsten och vet är detta verkligen okej? 

ska givetvis kontakta chefen, för min farmor ska inte behöva känna sig utanför. vill bara höra era åsikter 

Hemtjänst
  • Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska
  • Anonym (Jessie)

Det är väl inte okey att de inte pratar svenska, men samtidigt det är ingen svensk som vill jobba på hemtjänst eller äldreboende de. Då är frågan hur ska vi få folk som kan prata svenska jobba i hemtjänst och äldreboende. 

• Anonym (Jadu)

Jag tänker att bryr man sig om sina släktingar och vill att de ska få bästa hjälpen låter man dem flytta in hos en med hemtjänst tillgänglig.

Om mina barn är okej med att främlingar kommer hem till mig för att hjälpa mig gå till toaletten när jag bor helt ensam, ja då tar jag det som en förolämpning. Sen att de inte talar samma språk och så får man sitta där och undra om de pratar om hur dammigt eller stökigt det är hemma hos een. Det är bara pricken över i:Ett. 

• Anonym (brist på läkare)

Det finns inte bara brist på personal inom hemtjänsten utan i flera andra länder i Europa finns det även brist på läkare.

Hoppas att det kommer att finnas folk som tar hand om oss när vi blir så gamla. Det är ingen självklarhet.

Det kommer säkert att vara så att man kommer att behöva ställa sig i någon kö om man vill ha hemtjänst och det kommer att finnas långa väntetider ..... det är det vad jag tror ... 

• Dexter dot com

Tyvärr är det ju rätt vanligt med personal inom äldreomsorgen som är dåliga på svenska språket men många enheter har så dåligt med personal att dom inte har något val än att anställa dessa för annars hade ingen funnits för att hjälpa din farmor. Visst kan du prata med chefen men du får nog vara nöjd med att hon får hjälp och själv tillgodo se hennes sociala behov.

• Anonym (Mamna)
    Anonym (Jessie) skrev 2024-12-17 23:27:38 följande:

Det är väl inte okey att de inte pratar svenska, men samtidigt det är ingen svensk som vill jobba på hemtjänst eller äldreboende de. Då är frågan hur ska vi få folk som kan prata svenska jobba i hemtjänst och äldreboende. 

Man kan höja lönerna OCH respektera de anställda! Min kompis jobbade inom hemtjänsten i 20+ år och när hon berättade om schemaläggning och bemötande från chefer så sa jag -?Men det är ju som om dom inte VILL att ni ska  trivas?!! Min, kanske absurda, tanke är att man ville rensa banan så det blev lediga jobb till vissa!! De sista åren var min kompis så less för hon kunde inte längre prata med jobbarkompisarna!!
  • Anonym (J)

Känna sig utanför? det är inte så att hon känner sig Orolig istället för hon inte förstår vad de pratar om? 

De har förmodligen brist på folk så då blir det så. Min pappa som är 70 är på äldreboende och han har med sådana i personalen ibland. 

• Anonym (J)

Tänk vad hemskt liksom om folk håller på och gör saker, men inte ens kan säga på svenska vad de gör. 

så att känna sig Utanför, det måste vara det minsta problemet 

• Anonym (J)
    Dexter dot com skrev 2024-12-18 03:53:20 följande:

Tyvärr är det ju rätt vanligt med personal inom äldreomsorgen som är dåliga på svenska språket men många enheter har så dåligt med personal att dom inte har något val än att anställa dessa för annars hade ingen funnits för att hjälpa din farmor. Visst kan du prata med chefen men du får nog vara nöjd med att hon får hjälp och själv tillgodo se hennes sociala behov.

Handlar ju inte bara om social behov och prata. Det handlar om säkerhet. 

Om de tex hjälper agda 75 klä på sig. Eller klä av. Med ett annat språk. Den stackaren lär ju få panik. 

• Anonym (J)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-17 23:42:22 följande:

Jag tänker att bryr man sig om sina släktingar och vill att de ska få bästa hjälpen låter man dem flytta in hos en med hemtjänst tillgänglig.

Om mina barn är okej med att främlingar kommer hem till mig för att hjälpa mig gå till toaletten när jag bor helt ensam, ja då tar jag det som en förolämpning. Sen att de inte talar samma språk och så får man sitta där och undra om de pratar om hur dammigt eller stökigt det är hemma hos een. Det är bara pricken över i:Ett. 

Så du menar att barnen ska dra det lasset med att hjälpa föräldern? Fin tanke men du anar inte hur stor risk det är också att de gör fel, att agda 75 ramlar och slår sig osv. 

Sen kan man ju dra sig rätt in i väggen också. Den känslan av att man vill göra allt allt allt för sina föräldrar, så pass att man till slut inte orkar mer men ändå fortsätter för man inte vill göra den ledsen men glömmer bort sig själv fullständigt, den är hensk. För att inte tala om paniken att lämna personen ensam. Ansvaret. Rädlsnan över att nåt ska hända när man inte är där. Osv. 

Har blandade åsikter om det där 

• Anonym (J)

Fast ja det beror ju på om Agdas bara behöver hjälp med o handla, eller om hon inte ens kan prat, klä på sig eller röra sig själv. 

Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska