Inlägg från: Anonym (Jadu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jadu)

Hemtjänst som ej pratar svenska

Jag tänker att bryr man sig om sina släktingar och vill att de ska få bästa hjälpen låter man dem flytta in hos en med hemtjänst tillgänglig.

Om mina barn är okej med att främlingar kommer hem till mig för att hjälpa mig gå till toaletten när jag bor helt ensam, ja då tar jag det som en förolämpning. Sen att de inte talar samma språk och så får man sitta där och undra om de pratar om hur dammigt eller stökigt det är hemma hos een. Det är bara pricken över i:Ett. 

• Anonym (Jadu)
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 05:56:28 följande:
    Precis 

Och för att inte tala om ansvaret, fy att lägga det på barnen. Panik.
    Skönt att jag inte är din mamma. Vad då fy.

Tror du verkligen de äldre har det bra med hemtjänst alternativt stödboeende? 

Hur kul tror du det är att sitta ensam i en lägenhet med några som kommer in ibland och stressar för att hjälpa dig bädda om sängen och sen försvinner. Du han knappt uppfatta vad de heter. 

Eller bo på ett hem där du tvingas upp samma tider, går till sängs samma tid och de du sitter med och äter kan inte ens komma ihåg att ni åt frukost ihop.

Klart det är bättre att låta ens förälder bo hos en. Din förälder blir av med hög hyra och får mer pengar över. Hemtjänst kan fortfarande komma och hjälpa föräldern. Men du kan se över om din förälder äter och sitta och prata lite. 

Om man är sjuk själv är det ju en annan sak. Samma sak om det inte finns möjlighet att flytta till något större.men att uttrycka fy, stakars dina föräldrar.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Mamna) skrev 2024-12-18 17:27:33 följande:

Mina barns farmor 80+ hade hemtjänst en period när hon brutit lårbenshalsen! En dag stod en kolsvart yngling i hallen och sa frågande -?doscha??! Han var från hemtjänsten??.som det verkade! Nu var det inte torsdag och gamla farmors duschdag TACK och LOV😳

Kolsvart yngling ? kunde du inte vara lite mer rasistisk?
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Agda) skrev 2024-12-18 20:05:57 följande:
    Om någon skulle skriva "en vit yngling", skulle det vara rasistiskt? 
    Ja det hade kunnat vara. Men en korrekt motsats är kritvit och ja, jag hade tagit illa upp. Det finns rasismen mot vita oxå även om det är mindre vanligt och oftast mindre extremt. 

Yngling låter även åldersdiskriminerande oberoende av hudfärg. 

Om dina barn alternativt barnbarn gifter sig med någon mörkhyad och deras barn blir mörkhyade hade du aldrig gått runt och sagt kolsvart yngling till dem. Om du mot förmodan gjort det hade du inte pratat med dem igen, det hade deras föräldrar satt stop för.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Agda) skrev 2024-12-18 23:03:29 följande:

Synonymer till yngling: Ung man, pojke, gosse, grabb, ungdom, tonåring.
    Synonymer till svartskalle: Mörkhyad person 

Vad vill du egentligen säga. 
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Mamna) skrev 2024-12-19 11:46:36 följande:
    Ursäkta mörkhyad 
    Den som säger fel och sedan ändrar sig har min respekt. 
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Agda) skrev 2024-12-20 14:08:03 följande:
    Vad jag ville säga är att du inte förstod vad ordet yngling betyder. Så lär dig först innan du kritiserar. 
    Det faktumet att jag sa att det var åldersdiskriminering var inte ledtråd nog till att jag förstod. Jag vet mycket väl att kolsvart yngling betyder mörkhyad ung person men det är fortfarande diskriminerande för det. De flesta vet vilket folk man syftar på när man säger zigenare, de betyder inte att det är okej att säga. 
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Agda) skrev 2024-12-22 14:35:49 följande:
    Problemet är att många invandrare är inte intresserade av att lära sig bra svenska. Bara ungefär hälften brukar vara intresserade av att lära sig på kurser för invandrare. Och det var en artikel i tidningen om invandrarkvinnor inom hemtjänsten. De hade blivit ombedda att gå kurser, på arbetstid, för att lära sig bättre svenska. Men de skrev att de var kränkta, och vägrade eftersom de ansåg att de pratar mycket bra svenska. Om de hade gjort det, så hade de väl inte blivit ombedda att gå denna kurs? 

Jag ville börja jobba i Frankrike. Men kravet var förstås att jag skulle kunna mycket bra franska. Men när jag hade flyttat dit så fortsatte jag med kvällskurser i det franska språket så att det inte skulle bli problem på jobbet. Och jobbet ordnade jag själv, inte kunde jag flytta dit utan att varken ha ett jobb eller kunna språket. Vad skulle jag då leva på?

Många invandrare nöjer sig med att prata slarvig svenska, och anser att det räcker. Och det är så jobbigt att lyssna på detta, och försöka att förstå vad de säger. Och hur är det då för våra gamla som dessutom hör dåligt? Då är det mycket viktigt att prata bra svenska, och inte slarvig invandrarsvenska. Varför vill de inte lära sig att prata bra svenska?
    Fast det är ju knappast rimligt att jämföra någon som aktivt varit intresserad av ett land och försökt lära sig språket med intentionen att åka dit, med någon som helt plötsligt befinner sig i ett nytt system, ny kultur och nytt språk samtidigt som man precis upplevt en tragedi.

Du måste ha i åtanke att en hel del av dem som är här egentligen inte ville komma hit men omständigheterna tvingade dem. Det finns exempelvis så många syrier som vill flytta tillbaka nu. 

Sen finns det visst en del invandrare som utan egentlig anledning är en belastning för samhället men det finns ju de svenskarna oxå. 
Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska