Anonym (Agda) skrev 2024-12-22 14:35:49 följande:
Problemet är att många invandrare är inte intresserade av att lära sig bra svenska. Bara ungefär hälften brukar vara intresserade av att lära sig på kurser för invandrare. Och det var en artikel i tidningen om invandrarkvinnor inom hemtjänsten. De hade blivit ombedda att gå kurser, på arbetstid, för att lära sig bättre svenska. Men de skrev att de var kränkta, och vägrade eftersom de ansåg att de pratar mycket bra svenska. Om de hade gjort det, så hade de väl inte blivit ombedda att gå denna kurs?
Jag ville börja jobba i Frankrike. Men kravet var förstås att jag skulle kunna mycket bra franska. Men när jag hade flyttat dit så fortsatte jag med kvällskurser i det franska språket så att det inte skulle bli problem på jobbet. Och jobbet ordnade jag själv, inte kunde jag flytta dit utan att varken ha ett jobb eller kunna språket. Vad skulle jag då leva på?
Många invandrare nöjer sig med att prata slarvig svenska, och anser att det räcker. Och det är så jobbigt att lyssna på detta, och försöka att förstå vad de säger. Och hur är det då för våra gamla som dessutom hör dåligt? Då är det mycket viktigt att prata bra svenska, och inte slarvig invandrarsvenska. Varför vill de inte lära sig att prata bra svenska?
Fast det är ju knappast rimligt att jämföra någon som aktivt varit intresserad av ett land och försökt lära sig språket med intentionen att åka dit, med någon som helt plötsligt befinner sig i ett nytt system, ny kultur och nytt språk samtidigt som man precis upplevt en tragedi.
Du måste ha i åtanke att en hel del av dem som är här egentligen inte ville komma hit men omständigheterna tvingade dem. Det finns exempelvis så många syrier som vill flytta tillbaka nu.
Sen finns det visst en del invandrare som utan egentlig anledning är en belastning för samhället men det finns ju de svenskarna oxå.