• Smidigajag

Hemtjänst som ej pratar svenska

Jag har en fundering och vill höra hur ni tänker! 

min farmor på 94år, har hjälp från hemtjänsten med typ allt. 

Nu till min fundering,  har flera gånger uppmärksammat och fått höra att Personalen inte pratar svenska vid besöken hemma hos henne, så min farmor känner sig utanför, hon förstår inte vad dom pratar om. 

nån som jobbar inom hemtjänsten och vet är detta verkligen okej? 

ska givetvis kontakta chefen, för min farmor ska inte behöva känna sig utanför. vill bara höra era åsikter 

Hemtjänst
  • Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska
  • TvillingmammaVästgöte
    BellaDonnna skrev 2024-12-18 09:00:29 följande:

Nja det håller jag inte med om, inte på mitt gamla jobb inom hemtjänsten alla fall. Problemet var att det sökte alltför få personer med bra svenska. 

För att komma tillrätta med problemet måste arbetsförhållanden bli bättre. Ingen vill tjäna 25-28 000 med ständig stress ofta helg och kvällsarbete, scheman som inte går ihop osv.

Läste i kommunaltidningen precis hur man tvingat personal att gå till en brukare som hotat personal med hagelgevär, där tyckte chefen att det räckte med att ändra så att det blev dubbel bemanning istället. På vilka andra arbetsplatser beter man sig så?? Okej nu har det extremt men om ni bara visste hur mycket skit rent ut sagt man ska behöva ta i hemtjänsten. Man ska gå till rökare, har de 2 h hjälp så är det som gäller din hälsa är inte speciellt viktig. Man parkerar fel, många ggr pga stress, du får betala den boten själv (du har jobbat gratis idag).

Så himla många gånger man bara får foga sig efter brukare som beter sig illa, allt från rasism, sexuella ofredande till att om och om igen be om ursäkt för att man är sen, det är fel tid osv för att chefen har planerat fel. 

Missförstå mig rätt finns mycket fint med hemtjänsten också men det är verkligen mycket som behöver ändras.

Ja, detta är ett ganska nytt fenomen, med dessa nystartsjobb, jag vet att många svenskar inte ens fått komma till intervju, även svenskar med undersköterskeutbildning. 
  • Anonym (Agda)
    Anonym (Jessie) skrev 2024-12-17 23:27:38 följande:

Det är väl inte okey att de inte pratar svenska, men samtidigt det är ingen svensk som vill jobba på hemtjänst eller äldreboende de. Då är frågan hur ska vi få folk som kan prata svenska jobba i hemtjänst och äldreboende. 

Det beror inte på det. Invandrare får förtur på tjänster eftersom kommunen betalar 80% av deras lön för att de ska komma ut i arbetslivet. Så de är billig personal på bekostnad för de gamla.

En vän jobbade inom hemtjänsten, och hon var så trött på dem som pratade dålig svenska. Hon fick hela tiden försöka att förklara allting, men många förstod inte i alla fall. Läste en artikel om invandrarkvinnor som blivit kränkta för att de skulle gå på svenskakurs och de vägrade. 
  • Anonym (Mamna)

Mina barns farmor 80+ hade hemtjänst en period när hon brutit lårbenshalsen! En dag stod en kolsvart yngling i hallen och sa frågande -?doscha??! Han var från hemtjänsten??.som det verkade! Nu var det inte torsdag och gamla farmors duschdag TACK och LOV😳

• Anonym (Jadu)
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 05:56:28 följande:
    Precis 

Och för att inte tala om ansvaret, fy att lägga det på barnen. Panik.
    Skönt att jag inte är din mamma. Vad då fy.

Tror du verkligen de äldre har det bra med hemtjänst alternativt stödboeende? 

Hur kul tror du det är att sitta ensam i en lägenhet med några som kommer in ibland och stressar för att hjälpa dig bädda om sängen och sen försvinner. Du han knappt uppfatta vad de heter. 

Eller bo på ett hem där du tvingas upp samma tider, går till sängs samma tid och de du sitter med och äter kan inte ens komma ihåg att ni åt frukost ihop.

Klart det är bättre att låta ens förälder bo hos en. Din förälder blir av med hög hyra och får mer pengar över. Hemtjänst kan fortfarande komma och hjälpa föräldern. Men du kan se över om din förälder äter och sitta och prata lite. 

Om man är sjuk själv är det ju en annan sak. Samma sak om det inte finns möjlighet att flytta till något större.men att uttrycka fy, stakars dina föräldrar.
  • Anonym (J)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-18 08:25:30 följande:

Butiksägare har nog högre krav på utbildning och kunskaper i svenska än vad hemtjänsten har. 

Helt galet. De ansvarar för folks liv. Det måste vara säkert.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Mamna) skrev 2024-12-18 17:27:33 följande:

Mina barns farmor 80+ hade hemtjänst en period när hon brutit lårbenshalsen! En dag stod en kolsvart yngling i hallen och sa frågande -?doscha??! Han var från hemtjänsten??.som det verkade! Nu var det inte torsdag och gamla farmors duschdag TACK och LOV😳

Kolsvart yngling ? kunde du inte vara lite mer rasistisk?
  • Anonym (urk)
    Anonym (Mamna) skrev 2024-12-18 04:39:16 följande:
     Min, kanske absurda, tanke är att man ville rensa banan så det blev lediga jobb till vissa!! De sista åren var min kompis så less för hon kunde inte längre prata med jobbarkompisarna!!
    Anonym (Mamna) skrev 2024-12-18 17:27:33 följande:

Suck. Om du inte ser hur detta låter...
  • Anonym (urk)

Just undersköterska är via komvux så det blir ett naturligt steg i att få ihop en gymnasieutbildning för invandrare. Infödda svenskar har haft mer chanser och är inte lika villiga att hugga in i hemtjänsten. Jobbar nära hemtjänst om än inte med och vill du jobba så får du. De skriker efter folk.

• Raggartjejen

Det är väl inte okey att de inte pratar svenska, men samtidigt det är ingen svensk som vill jobba på hemtjänst eller äldreboende de. Då är frågan hur ska vi få folk som kan prata svenska jobba i hemtjänst och äldreboende. 

På en svensk arbetsplats pratar man svenska!
  • Tom Araya

Det borde vara en grundläggande färdighet för alla som ska ut på arbetsmarknaden, oavsett ursprung. Så det blir till att sätta dem i skolbänken om de inte har kunskaperna innan.
Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska