• Smidigajag

Hemtjänst som ej pratar svenska

Jag har en fundering och vill höra hur ni tänker! 

min farmor på 94år, har hjälp från hemtjänsten med typ allt. 

Nu till min fundering,  har flera gånger uppmärksammat och fått höra att Personalen inte pratar svenska vid besöken hemma hos henne, så min farmor känner sig utanför, hon förstår inte vad dom pratar om. 

nån som jobbar inom hemtjänsten och vet är detta verkligen okej? 

ska givetvis kontakta chefen, för min farmor ska inte behöva känna sig utanför. vill bara höra era åsikter 

Hemtjänst
  • Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska
  • Anonym (’)
    Anonym (urk) skrev 2024-12-18 21:27:39 följande:
    Vilket givetvis inte är ok men delar en språk med varandra är det lätt att falla in i det när man pratar med varandra utan att ens märka det.
    Kanske det, men man tycker ju att man bör begripa att det är det svenska språket man ska hålla sig till. De kan ju knappast ha glömt bort att de befann sig i en svensk, äldre dams hem för att arbeta. Man är på jobbet för att arbeta, inte för att stå och småprata med kollegorna - det får man göra på rasten. När man går hem till en vårdtagare ska man göra sitt bästa för att göra sig förstådd. 
  • Anonym (’)
    Anonym (urk) skrev 2024-12-18 21:27:39 följande:
    Vilket givetvis inte är ok men delar en språk med varandra är det lätt att falla in i det när man pratar med varandra utan att ens märka det.
    Det kan också uppfattas som att de pratar om henne och inte vill att hon ska veta vad de säger. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jessie) skrev 2024-12-18 21:50:35 följande:

Men säg varför då varför svenskar inte väljer att jobba på äldreboende! Tro mig, cheferna letar efter svenskar, men ingen vill jobba där. Jag håller med om att fet är helt orimligt att anställa folk som inte kan prata svenska, men vad är plan B??? 

När jag var 17 år jobbade jag på äldreboende och alla var invandrar, detta var i Lund! 

Problemet är inte att det är många invandrare i hemtjänsten, det har det varit länge. Men nu är det många NYANLÄNDA, som inte kan svenska, inte har någon utbildning över huvudtaget, inte har rätt kompetens, inte klarar jobbet.
    Detta är pga subventionerade löner för just denna grupp som slår ut invandrare med kompetens och svenskar från jobben inom hemtjänsten och även säbon.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jessie) skrev 2024-12-18 20:17:17 följande:

Så du tror på riktigt att chefer prioriterar en person från ett annat land som inte kan prata svenska än att anställa Lena från Sverige?

Och om det skulle vara så, varför skulle dem inte bli inklallade till intervju? 

Svenskar skulle hellre leva på sociala en idag än att sjunka så lågt och jobba i hemtjänst.

Ja, det gör cheferna, de prioriterar nyanlända eftersom de får subventioner för deras löner. Ovanpå det så slipper kommunen betala försörjningsstöd och kan visa att man får ut asylsökande i arbete. Win, win för alla utom de gamla och kollegorna.
  • Anonym (Mamna)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-18 17:36:58 följande:
    Kolsvart yngling ? kunde du inte vara lite mer rasistisk?
    Ursäkta mörkhyad 
  • Anonym (O)
    Anonym (brist på läkare) skrev 2024-12-17 23:59:27 följande:

Det finns inte bara brist på personal inom hemtjänsten utan i flera andra länder i Europa finns det även brist på läkare.

Hoppas att det kommer att finnas folk som tar hand om oss när vi blir så gamla. Det är ingen självklarhet.

Det kommer säkert att vara så att man kommer att behöva ställa sig i någon kö om man vill ha hemtjänst och det kommer att finnas långa väntetider ..... det är det vad jag tror ... 

Jag har inga barn så jag har all rätt att ta mitt liv när jag inte längre klarar mig själv längre. Så tänker jag.

Det är bedrövligt att man pressar på så hårt att allt ska drivas till lägsta möjliga kostnad. Det lär tyvärr inte bli bättre i framtiden.
  • Anonym (J)
    Anonym (O) skrev 2024-12-19 13:19:25 följande:
    Jag har inga barn så jag har all rätt att ta mitt liv när jag inte längre klarar mig själv längre. Så tänker jag.

Det är bedrövligt att man pressar på så hårt att allt ska drivas till lägsta möjliga kostnad. Det lär tyvärr inte bli bättre i framtiden.

Så sa min pappa med. Att han skulle ta livet av sig, hänga sig om han blev så dålig. Han var så rädd för att bli ett kolli sa han. 

Nu kan han inte göra något själv. Knappt röra sig, prata, äta själv, ingenting. Just det han var rädd för, att bli sådan. Precis som han kände det på sig.

Vidrigt är det. Och så sorgligt. Men han verkar iallafall trivas på sitt äldreboende. Personalen är gulliga. 

Det hör väl inte hit egentligen men jag blev berörd av din mening där.

• Anonym (J)

Medans hans mamma är över 90 och går i klackskor så är han 70 och kan inte göra månting :( 

• Anonym (J)

De borde verkligen satsa mer på äldrevården. Nyanlända kan väl vara i butiker/lager istället. Varför inom vården, fattar inte 

Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska