• Smidigajag

Hemtjänst som ej pratar svenska

Jag har en fundering och vill höra hur ni tänker! 

min farmor på 94år, har hjälp från hemtjänsten med typ allt. 

Nu till min fundering,  har flera gånger uppmärksammat och fått höra att Personalen inte pratar svenska vid besöken hemma hos henne, så min farmor känner sig utanför, hon förstår inte vad dom pratar om. 

nån som jobbar inom hemtjänsten och vet är detta verkligen okej? 

ska givetvis kontakta chefen, för min farmor ska inte behöva känna sig utanför. vill bara höra era åsikter 

Hemtjänst
  • Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska
  • Tom Araya
    Anonym (Mamna) skrev 2024-12-18 17:27:33 följande:

Mina barns farmor 80+ hade hemtjänst en period när hon brutit lårbenshalsen! En dag stod en kolsvart yngling i hallen och sa frågande -?doscha??! Han var från hemtjänsten??.som det verkade! Nu var det inte torsdag och gamla farmors duschdag TACK och LOV😳

Hans tala småländska alltså! Skrattande
  • Anonym (’)

Det är givetvis inte okej att man pratar ett annat språk än svenska när man går hem till en vårdtagare som man ska hjälpa. Totalt respektlöst. Dessa personer kan säkerligen prata svenska till viss del, även om det kanske inte låter perfekt, så att de pratar ett annat språk när de är hemma hos vårdtagarna är helt oacceptabelt. Kontakta chefen så snart som möjligt.

Jag arbetar inom hemtjänsten och var med om en vårdtagare som sa till mig att två av de anställda hade börjat prata på något afrikanskt språk sinsemellan, när de var hemma hos henne. De båda kan svenska till viss del, så visst hade de kunnat prata svenska, men av någon anledning valde de att inte göra det. Vårdtagaren var mycket upprörd över detta. 

• Anonym (Agda)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-18 17:36:58 följande:
    Kolsvart yngling ? kunde du inte vara lite mer rasistisk?
    Om någon skulle skriva "en vit yngling", skulle det vara rasistiskt? 
  • Anonym (Jessie)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-18 09:17:52 följande:
    Ja, detta är ett ganska nytt fenomen, med dessa nystartsjobb, jag vet att många svenskar inte ens fått komma till intervju, även svenskar med undersköterskeutbildning. 

Så du tror på riktigt att chefer prioriterar en person från ett annat land som inte kan prata svenska än att anställa Lena från Sverige?

Och om det skulle vara så, varför skulle dem inte bli inklallade till intervju? 

Svenskar skulle hellre leva på sociala en idag än att sjunka så lågt och jobba i hemtjänst.

• Anonym (urk)
    Anonym (Agda) skrev 2024-12-18 20:05:57 följande:
    Om någon skulle skriva "en vit yngling", skulle det vara rasistiskt? 
    Om någon byter diskussionsämne, ska man då hänga på?
  • Anonym (urk)
    Anonym (?) skrev 2024-12-18 18:51:36 följande:

Jag arbetar inom hemtjänsten och var med om en vårdtagare som sa till mig att två av de anställda hade börjat prata på något afrikanskt språk sinsemellan, när de var hemma hos henne. De båda kan svenska till viss del, så visst hade de kunnat prata svenska, men av någon anledning valde de att inte göra det. Vårdtagaren var mycket upprörd över detta. 

Vilket givetvis inte är ok men delar en språk med varandra är det lätt att falla in i det när man pratar med varandra utan att ens märka det.
  • Anonym (J)
    Anonym (urk) skrev 2024-12-18 17:51:18 följande:

Just undersköterska är via komvux så det blir ett naturligt steg i att få ihop en gymnasieutbildning för invandrare. Infödda svenskar har haft mer chanser och är inte lika villiga att hugga in i hemtjänsten. Jobbar nära hemtjänst om än inte med och vill du jobba så får du. De skriker efter folk.

Nja alla svenskar får inte 
  • Anonym (J)
    Anonym (Jessie) skrev 2024-12-18 20:17:17 följande:

Så du tror på riktigt att chefer prioriterar en person från ett annat land som inte kan prata svenska än att anställa Lena från Sverige?

Och om det skulle vara så, varför skulle dem inte bli inklallade till intervju? 

Svenskar skulle hellre leva på sociala en idag än att sjunka så lågt och jobba i hemtjänst.

Sjunka så lågt? Vem ska ta hand om de äldre då? Eller äldre och äldre, på pappas äldreboende är många 64-65.
  • Anonym (J)

Säger du likadant när det är du själv eller dina föräldrar?

• Anonym (urk)
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 21:28:24 följande:
    Nja alla svenskar får inte 
    Alla svenskar är inte heller lämpliga...
Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska