• Smidigajag

Hemtjänst som ej pratar svenska

Jag har en fundering och vill höra hur ni tänker! 

min farmor på 94år, har hjälp från hemtjänsten med typ allt. 

Nu till min fundering,  har flera gånger uppmärksammat och fått höra att Personalen inte pratar svenska vid besöken hemma hos henne, så min farmor känner sig utanför, hon förstår inte vad dom pratar om. 

nån som jobbar inom hemtjänsten och vet är detta verkligen okej? 

ska givetvis kontakta chefen, för min farmor ska inte behöva känna sig utanför. vill bara höra era åsikter 

Hemtjänst
  • Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska
  • Anonym (urk)
    Anonym (?) skrev 2024-12-19 01:18:55 följande:
    Kanske det, men man tycker ju att man bör begripa att det är det svenska språket man ska hålla sig till. De kan ju knappast ha glömt bort att de befann sig i en svensk, äldre dams hem för att arbeta. Man är på jobbet för att arbeta, inte för att stå och småprata med kollegorna - det får man göra på rasten. När man går hem till en vårdtagare ska man göra sitt bästa för att göra sig förstådd. 
    Vissa saker går på automatik när man pratar med varandra, är stressad etc. Jag säger som sagt inte att det är rätt men nog tusan är det väldigt lätt att falla in i. Tolkade svaret som att de pratade med varandra just då, inte om något som kunden behövde få info om.
  • Anonym (urk)
    Anonym (?) skrev 2024-12-19 01:19:44 följande:
    Det kan också uppfattas som att de pratar om henne och inte vill att hon ska veta vad de säger. 
    Ja, det är fel om det blir så som sagt men många gånger är det inte viktigt för kunden att veta allt.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Agda) skrev 2024-12-18 23:03:29 följande:

Synonymer till yngling: Ung man, pojke, gosse, grabb, ungdom, tonåring.
    Synonymer till svartskalle: Mörkhyad person 

Vad vill du egentligen säga. 
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Mamna) skrev 2024-12-19 11:46:36 följande:
    Ursäkta mörkhyad 
    Den som säger fel och sedan ändrar sig har min respekt. 
  • Anonym (O)
    Anonym (J) skrev 2024-12-19 13:22:12 följande:

Så sa min pappa med. Att han skulle ta livet av sig, hänga sig om han blev så dålig. Han var så rädd för att bli ett kolli sa han. 

Nu kan han inte göra något själv. Knappt röra sig, prata, äta själv, ingenting. Just det han var rädd för, att bli sådan. Precis som han kände det på sig.

Vidrigt är det. Och så sorgligt. Men han verkar iallafall trivas på sitt äldreboende. Personalen är gulliga. 

Det hör väl inte hit egentligen men jag blev berörd av din mening där.

Vad tragiskt att hamna i den situationen när man ännu är så ung, för 70 är ju ingen ålder idag. Vad hemskt även för er anhöriga.
    Skönt att han bor på ett bra ställe och blir väl omhändertagen.

Ja det är också min skräck, att bli fången i kroppen och inte kunna göra sig förstådd.
  • Anonym (Agda)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-19 17:42:47 följande:
    Synonymer till svartskalle: Mörkhyad person 

Vad vill du egentligen säga. 
    Vad jag ville säga är att du inte förstod vad ordet yngling betyder. Så lär dig först innan du kritiserar. 
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Agda) skrev 2024-12-20 14:08:03 följande:
    Vad jag ville säga är att du inte förstod vad ordet yngling betyder. Så lär dig först innan du kritiserar. 
    Det faktumet att jag sa att det var åldersdiskriminering var inte ledtråd nog till att jag förstod. Jag vet mycket väl att kolsvart yngling betyder mörkhyad ung person men det är fortfarande diskriminerande för det. De flesta vet vilket folk man syftar på när man säger zigenare, de betyder inte att det är okej att säga. 
  • Anonym (Gen X)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-20 14:50:09 följande:
    Det faktumet att jag sa att det var åldersdiskriminering var inte ledtråd nog till att jag förstod. Jag vet mycket väl att kolsvart yngling betyder mörkhyad ung person men det är fortfarande diskriminerande för det. De flesta vet vilket folk man syftar på när man säger zigenare, de betyder inte att det är okej att säga. 
    Kan inte alla lättkränkta bara lägga ner att förstöra trådar och hålla sig till ämnet istället... 
  • Anonym (Jessie)
    Anonym (J) skrev 2024-12-19 13:23:25 följande:

De borde verkligen satsa mer på äldrevården. Nyanlända kan väl vara i butiker/lager istället. Varför inom vården, fattar inte 

Har du många svenskar som vill jobba inom äldreomsorg. Igen, att folk verkligen tror att chefer hellre vill anställa folk som inte kan prata svenska. 

Folk skriker överallt på sociala medier att personal på äldreboende inte kan prata svenska,  ä och tror på riktigt att chefer medvetet inte ens kallar svenskar in på intervju. Ingen kan ge bevis på det och om svenskar inte vill jobba på äldreomsorg vilka ska anställas. Och som student är lönen mycket högre än att jobba i butik. 

Sluta gnäll och vad glad att det ens finns personal! 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jessie) skrev 2024-12-20 15:22:11 följande:

Har du många svenskar som vill jobba inom äldreomsorg. Igen, att folk verkligen tror att chefer hellre vill anställa folk som inte kan prata svenska. 

Folk skriker överallt på sociala medier att personal på äldreboende inte kan prata svenska,  ä och tror på riktigt att chefer medvetet inte ens kallar svenskar in på intervju. Ingen kan ge bevis på det och om svenskar inte vill jobba på äldreomsorg vilka ska anställas. Och som student är lönen mycket högre än att jobba i butik. 

Sluta gnäll och vad glad att det ens finns personal! 

I min stads lokala tidning  har det varit flera insändare av kvalificerad och utbildad svensk personal som inte blir kallade  till intervju ens för tjänster i äldreomsorgen. De undrar varflör.  Och de som anställs har noll utbildning, talar mycket dålig svenska och har allmänt låg kompetens. 

Min son sökte också jobb i hemtjänsten , som sommarvikarie, han hade en avklarad gymnasieexamen med fina betyg. Han fick flera olika jobb att välja på men blev inte ens kallad på intervju på den kommunala hemtjänsten. Attendo däremot var väldigt intresserade av honom. 

Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska