• Smidigajag

Hemtjänst som ej pratar svenska

Jag har en fundering och vill höra hur ni tänker! 

min farmor på 94år, har hjälp från hemtjänsten med typ allt. 

Nu till min fundering,  har flera gånger uppmärksammat och fått höra att Personalen inte pratar svenska vid besöken hemma hos henne, så min farmor känner sig utanför, hon förstår inte vad dom pratar om. 

nån som jobbar inom hemtjänsten och vet är detta verkligen okej? 

ska givetvis kontakta chefen, för min farmor ska inte behöva känna sig utanför. vill bara höra era åsikter 

Hemtjänst
  • Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska
  • Anonym (Jessie)
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 21:29:07 följande:
    Sjunka så lågt? Vem ska ta hand om de äldre då? Eller äldre och äldre, på pappas äldreboende är många 64-65.

Men säg varför då varför svenskar inte väljer att jobba på äldreboende! Tro mig, cheferna letar efter svenskar, men ingen vill jobba där. Jag håller med om att fet är helt orimligt att anställa folk som inte kan prata svenska, men vad är plan B??? 

När jag var 17 år jobbade jag på äldreboende och alla var invandrar, detta var i Lund! 

• Anonym (J)
    Anonym (Jessie) skrev 2024-12-18 21:50:35 följande:

Men säg varför då varför svenskar inte väljer att jobba på äldreboende! Tro mig, cheferna letar efter svenskar, men ingen vill jobba där. Jag håller med om att fet är helt orimligt att anställa folk som inte kan prata svenska, men vad är plan B??? 

När jag var 17 år jobbade jag på äldreboende och alla var invandrar, detta var i Lund! 

Det är iallafall mestadels svenskar här. Så det är nog olika 
  • Anonym (J)

Men kom inte o säg att man inte kan sjunka så lågt och jobba på äldreboende, den meningen måste ha blivit fel får man hoppas för det är tvärtom, absolut inte att sjunka lågt . Tvärtom. 
  • Anonym (urk)
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 21:52:53 följande:
    Men kom inte o säg att man inte kan sjunka så lågt och jobba på äldreboende, den meningen måste ha blivit fel får man hoppas för det är tvärtom, absolut inte att sjunka lågt . Tvärtom. 
    Det var åsikten hos de som inte vill jobba inom hemtjänst...inte personens egna
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Agda) skrev 2024-12-18 20:05:57 följande:
    Om någon skulle skriva "en vit yngling", skulle det vara rasistiskt? 
    Ja det hade kunnat vara. Men en korrekt motsats är kritvit och ja, jag hade tagit illa upp. Det finns rasismen mot vita oxå även om det är mindre vanligt och oftast mindre extremt. 

Yngling låter även åldersdiskriminerande oberoende av hudfärg. 

Om dina barn alternativt barnbarn gifter sig med någon mörkhyad och deras barn blir mörkhyade hade du aldrig gått runt och sagt kolsvart yngling till dem. Om du mot förmodan gjort det hade du inte pratat med dem igen, det hade deras föräldrar satt stop för.
  • Anonym (Agda)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-18 22:18:17 följande:
    Ja det hade kunnat vara. Men en korrekt motsats är kritvit och ja, jag hade tagit illa upp. Det finns rasismen mot vita oxå även om det är mindre vanligt och oftast mindre extremt. 

Yngling låter även åldersdiskriminerande oberoende av hudfärg

Om dina barn alternativt barnbarn gifter sig med någon mörkhyad och deras barn blir mörkhyade hade du aldrig gått runt och sagt kolsvart yngling till dem. Om du mot förmodan gjort det hade du inte pratat med dem igen, det hade deras föräldrar satt stop för.

Synonymer till yngling: Ung man, pojke, gosse, grabb, ungdom, tonåring.
  • Anonym (Agda)

Som jag har skrivit förut: Invandrare får förtur eftersom kommunerna betalar 80% av deras lön. Så de är så mycket billigare att anställa för företagen. 

Jag har vänner som har jobbat på äldreboenden i 40 år. De tycker att det är jättejobbigt med arbetskamrater som pratar mycket dålig svenska. De förstår inte vanliga instruktioner och information, och allt måste förklaras om och om igen. De blev erbjudna kurs i svenska, men vägrade! De tror att de pratar bra svenska, men de pratar oftast alldeles för snabbt och slarvigt och bryr sig inte om att det blir fel hela tiden. Och det är jobbigt att lyssna på slarvig invandrarsvenska, och det är ännu värre för de gamla. 
  • BellaDonnna

Nu pågår något som heter åldreomsorgslyftet som går ut på att så många som möjligt som jobbar inom äldreomsorgen ska utbilda sig till uska vilket i sin tur innebär att språkkunskaperna kommer  bli bättre. Hela syftet med det hela är att det ska leda till en bättre äldreomsorg. Många av mina forna kollegor har tagit chansen att utbilda sig, då också på betald arbetstid. Det som då har hönt är att många väljer att inte gå tillbaka till hemtjänsten utan har fått fler möjligheter. 

Äter igen ingen vill ha ständig stress, helgjobb och alltid foga sig efter en massa dumheter. 

Det är ett fåtal ?svenskar? som söker sig till hemtjänsten, tror inte alls att fler som inte behärskar språket  går före. 

Der är intressant att det som oftast här bara är folk som uttalar sig själva inte ens är/varit i branschen men ändå tycks ni veta hur det ligger till?

• Anonym (J)
    BellaDonnna skrev 2024-12-18 23:41:14 följande:

Nu pågår något som heter åldreomsorgslyftet som går ut på att så många som möjligt som jobbar inom äldreomsorgen ska utbilda sig till uska vilket i sin tur innebär att språkkunskaperna kommer  bli bättre. Hela syftet med det hela är att det ska leda till en bättre äldreomsorg. Många av mina forna kollegor har tagit chansen att utbilda sig, då också på betald arbetstid. Det som då har hönt är att många väljer att inte gå tillbaka till hemtjänsten utan har fått fler möjligheter. 

Äter igen ingen vill ha ständig stress, helgjobb och alltid foga sig efter en massa dumheter. 

Det är ett fåtal ?svenskar? som söker sig till hemtjänsten, tror inte alls att fler som inte behärskar språket  går före. 

Der är intressant att det som oftast här bara är folk som uttalar sig själva inte ens är/varit i branschen men ändå tycks ni veta hur det ligger till?

Det hörde jag för 10 år sen. Att de skulle bli uskor. Jäkla långt man kommit med det
  • Anonym (J)

Det var ju när jag läste till uska. 

Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska