TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-18 06:39:22 följande:
Det finns svenskar som vill men de får inte jobben. Just nu anställs många invandrare, asylsökande, som står mycket långt från arbetsmarknaden med subventionerade Nystartsbidrag. Nystartsbidraget är så mycket som hela arbetsgivaravgiften, så svenskarna kan inte konkurrera.
Nja det håller jag inte med om, inte på mitt gamla jobb inom hemtjänsten alla fall. Problemet var att det sökte alltför få personer med bra svenska.
För att komma tillrätta med problemet måste arbetsförhållanden bli bättre. Ingen vill tjäna 25-28 000 med ständig stress ofta helg och kvällsarbete, scheman som inte går ihop osv.
Läste i kommunaltidningen precis hur man tvingat personal att gå till en brukare som hotat personal med hagelgevär, där tyckte chefen att det räckte med att ändra så att det blev dubbel bemanning istället. På vilka andra arbetsplatser beter man sig så?? Okej nu har det extremt men om ni bara visste hur mycket skit rent ut sagt man ska behöva ta i hemtjänsten. Man ska gå till rökare, har de 2 h hjälp så är det som gäller din hälsa är inte speciellt viktig. Man parkerar fel, många ggr pga stress, du får betala den boten själv (du har jobbat gratis idag).
Så himla många gånger man bara får foga sig efter brukare som beter sig illa, allt från rasism, sexuella ofredande till att om och om igen be om ursäkt för att man är sen, det är fel tid osv för att chefen har planerat fel.
Missförstå mig rätt finns mycket fint med hemtjänsten också men det är verkligen mycket som behöver ändras.