Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Hemtjänst som ej pratar svenska

Känna sig utanför? det är inte så att hon känner sig Orolig istället för hon inte förstår vad de pratar om? 

De har förmodligen brist på folk så då blir det så. Min pappa som är 70 är på äldreboende och han har med sådana i personalen ibland. 

• Anonym (J)

Tänk vad hemskt liksom om folk håller på och gör saker, men inte ens kan säga på svenska vad de gör. 

så att känna sig Utanför, det måste vara det minsta problemet 

• Anonym (J)
    Dexter dot com skrev 2024-12-18 03:53:20 följande:

Tyvärr är det ju rätt vanligt med personal inom äldreomsorgen som är dåliga på svenska språket men många enheter har så dåligt med personal att dom inte har något val än att anställa dessa för annars hade ingen funnits för att hjälpa din farmor. Visst kan du prata med chefen men du får nog vara nöjd med att hon får hjälp och själv tillgodo se hennes sociala behov.

Handlar ju inte bara om social behov och prata. Det handlar om säkerhet. 

Om de tex hjälper agda 75 klä på sig. Eller klä av. Med ett annat språk. Den stackaren lär ju få panik. 

• Anonym (J)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-17 23:42:22 följande:

Jag tänker att bryr man sig om sina släktingar och vill att de ska få bästa hjälpen låter man dem flytta in hos en med hemtjänst tillgänglig.

Om mina barn är okej med att främlingar kommer hem till mig för att hjälpa mig gå till toaletten när jag bor helt ensam, ja då tar jag det som en förolämpning. Sen att de inte talar samma språk och så får man sitta där och undra om de pratar om hur dammigt eller stökigt det är hemma hos een. Det är bara pricken över i:Ett. 

Så du menar att barnen ska dra det lasset med att hjälpa föräldern? Fin tanke men du anar inte hur stor risk det är också att de gör fel, att agda 75 ramlar och slår sig osv. 

Sen kan man ju dra sig rätt in i väggen också. Den känslan av att man vill göra allt allt allt för sina föräldrar, så pass att man till slut inte orkar mer men ändå fortsätter för man inte vill göra den ledsen men glömmer bort sig själv fullständigt, den är hensk. För att inte tala om paniken att lämna personen ensam. Ansvaret. Rädlsnan över att nåt ska hända när man inte är där. Osv. 

Har blandade åsikter om det där 

• Anonym (J)

Fast ja det beror ju på om Agdas bara behöver hjälp med o handla, eller om hon inte ens kan prat, klä på sig eller röra sig själv. 

• Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2024-12-18 05:30:54 följande:
    Har du en manisk period just nu?
    Vad? För jag gör många inlägg? Det är bara svårt att svara alla i ett inlägg i mobilen. Då funkar ju inte sidan ens. Knappen skicka försvinner 
  • Anonym (J)
    fornminne skrev 2024-12-18 05:54:45 följande:
    Det är väl inte alla som har möjlighet att låta sina gamla föräldrar bo hos en???

Alla har inte extra rum t ex.
    Precis 

Och för att inte tala om ansvaret, fy att lägga det på barnen. Panik.
  • Anonym (J)

Missförstå mig rätt men hjälps gör man gärna. Med det enkla isåfall, handling, rökningar eller umgås. Men det andra, nej.

• Anonym (J)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-18 06:39:22 följande:
    Det finns svenskar som vill men de får inte jobben. Just nu anställs många invandrare, asylsökande, som står mycket långt från arbetsmarknaden med subventionerade Nystartsbidrag. Nystartsbidraget är så mycket som hela arbetsgivaravgiften, så svenskarna kan inte konkurrera.
    Vore det inte bättre att anställa dessa i butiker istället för utsatta stackars äldre / personer som behöver vård. 
  • Anonym (J)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-18 08:25:30 följande:

Butiksägare har nog högre krav på utbildning och kunskaper i svenska än vad hemtjänsten har. 

Helt galet. De ansvarar för folks liv. Det måste vara säkert.
  • Anonym (J)
    Anonym (urk) skrev 2024-12-18 17:51:18 följande:

Just undersköterska är via komvux så det blir ett naturligt steg i att få ihop en gymnasieutbildning för invandrare. Infödda svenskar har haft mer chanser och är inte lika villiga att hugga in i hemtjänsten. Jobbar nära hemtjänst om än inte med och vill du jobba så får du. De skriker efter folk.

Nja alla svenskar får inte 
  • Anonym (J)
    Anonym (Jessie) skrev 2024-12-18 20:17:17 följande:

Så du tror på riktigt att chefer prioriterar en person från ett annat land som inte kan prata svenska än att anställa Lena från Sverige?

Och om det skulle vara så, varför skulle dem inte bli inklallade till intervju? 

Svenskar skulle hellre leva på sociala en idag än att sjunka så lågt och jobba i hemtjänst.

Sjunka så lågt? Vem ska ta hand om de äldre då? Eller äldre och äldre, på pappas äldreboende är många 64-65.
  • Anonym (J)

Säger du likadant när det är du själv eller dina föräldrar?

• Anonym (J)
    Anonym (Jessie) skrev 2024-12-18 21:50:35 följande:

Men säg varför då varför svenskar inte väljer att jobba på äldreboende! Tro mig, cheferna letar efter svenskar, men ingen vill jobba där. Jag håller med om att fet är helt orimligt att anställa folk som inte kan prata svenska, men vad är plan B??? 

När jag var 17 år jobbade jag på äldreboende och alla var invandrar, detta var i Lund! 

Det är iallafall mestadels svenskar här. Så det är nog olika 
  • Anonym (J)
    Anonym (Jessie) skrev 2024-12-18 21:50:35 följande:

Men säg varför då varför svenskar inte väljer att jobba på äldreboende! Tro mig, cheferna letar efter svenskar, men ingen vill jobba där. Jag håller med om att fet är helt orimligt att anställa folk som inte kan prata svenska, men vad är plan B??? 

När jag var 17 år jobbade jag på äldreboende och alla var invandrar, detta var i Lund! 

Men kom inte o säg att man inte kan sjunka så lågt och jobba på äldreboende, den meningen måste ha blivit fel får man hoppas för det är tvärtom, absolut inte att sjunka lågt . Tvärtom. 
  • Anonym (J)
    BellaDonnna skrev 2024-12-18 23:41:14 följande:

Nu pågår något som heter åldreomsorgslyftet som går ut på att så många som möjligt som jobbar inom äldreomsorgen ska utbilda sig till uska vilket i sin tur innebär att språkkunskaperna kommer  bli bättre. Hela syftet med det hela är att det ska leda till en bättre äldreomsorg. Många av mina forna kollegor har tagit chansen att utbilda sig, då också på betald arbetstid. Det som då har hönt är att många väljer att inte gå tillbaka till hemtjänsten utan har fått fler möjligheter. 

Äter igen ingen vill ha ständig stress, helgjobb och alltid foga sig efter en massa dumheter. 

Det är ett fåtal ?svenskar? som söker sig till hemtjänsten, tror inte alls att fler som inte behärskar språket  går före. 

Der är intressant att det som oftast här bara är folk som uttalar sig själva inte ens är/varit i branschen men ändå tycks ni veta hur det ligger till?

Det hörde jag för 10 år sen. Att de skulle bli uskor. Jäkla långt man kommit med det
  • Anonym (J)

Det var ju när jag läste till uska. 

• Anonym (J)
    Anonym (O) skrev 2024-12-19 13:19:25 följande:
    Jag har inga barn så jag har all rätt att ta mitt liv när jag inte längre klarar mig själv längre. Så tänker jag.

Det är bedrövligt att man pressar på så hårt att allt ska drivas till lägsta möjliga kostnad. Det lär tyvärr inte bli bättre i framtiden.

Så sa min pappa med. Att han skulle ta livet av sig, hänga sig om han blev så dålig. Han var så rädd för att bli ett kolli sa han. 

Nu kan han inte göra något själv. Knappt röra sig, prata, äta själv, ingenting. Just det han var rädd för, att bli sådan. Precis som han kände det på sig.

Vidrigt är det. Och så sorgligt. Men han verkar iallafall trivas på sitt äldreboende. Personalen är gulliga. 

Det hör väl inte hit egentligen men jag blev berörd av din mening där.

• Anonym (J)

Medans hans mamma är över 90 och går i klackskor så är han 70 och kan inte göra månting :( 

• Anonym (J)

De borde verkligen satsa mer på äldrevården. Nyanlända kan väl vara i butiker/lager istället. Varför inom vården, fattar inte 

Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska