Inlägg från: Anonym (’) |Visa alla inlägg
  • Anonym (’)

Hemtjänst som ej pratar svenska

Det är givetvis inte okej att man pratar ett annat språk än svenska när man går hem till en vårdtagare som man ska hjälpa. Totalt respektlöst. Dessa personer kan säkerligen prata svenska till viss del, även om det kanske inte låter perfekt, så att de pratar ett annat språk när de är hemma hos vårdtagarna är helt oacceptabelt. Kontakta chefen så snart som möjligt.

Jag arbetar inom hemtjänsten och var med om en vårdtagare som sa till mig att två av de anställda hade börjat prata på något afrikanskt språk sinsemellan, när de var hemma hos henne. De båda kan svenska till viss del, så visst hade de kunnat prata svenska, men av någon anledning valde de att inte göra det. Vårdtagaren var mycket upprörd över detta. 

• Anonym (’)
    Anonym (urk) skrev 2024-12-18 21:27:39 följande:
    Vilket givetvis inte är ok men delar en språk med varandra är det lätt att falla in i det när man pratar med varandra utan att ens märka det.
    Kanske det, men man tycker ju att man bör begripa att det är det svenska språket man ska hålla sig till. De kan ju knappast ha glömt bort att de befann sig i en svensk, äldre dams hem för att arbeta. Man är på jobbet för att arbeta, inte för att stå och småprata med kollegorna - det får man göra på rasten. När man går hem till en vårdtagare ska man göra sitt bästa för att göra sig förstådd. 
  • Anonym (’)
    Anonym (urk) skrev 2024-12-18 21:27:39 följande:
    Vilket givetvis inte är ok men delar en språk med varandra är det lätt att falla in i det när man pratar med varandra utan att ens märka det.
    Det kan också uppfattas som att de pratar om henne och inte vill att hon ska veta vad de säger. 
  • Anonym (’)
    Anonym (urk) skrev 2024-12-19 15:54:39 följande:
    Vissa saker går på automatik när man pratar med varandra, är stressad etc. Jag säger som sagt inte att det är rätt men nog tusan är det väldigt lätt att falla in i. Tolkade svaret som att de pratade med varandra just då, inte om något som kunden behövde få info om.
    Jag har ingen aning om de var stressade eller ej, eller vad de sa till varandra, men oavsett så gör man inte så när man är hemma hos en vårdtagare. Det är ohyfsat och respektlöst att tala ett språk som vårdtagaren inte begriper. Som jag skrev så kan det uppfattas som att de pratade om henne och inte ville att hon skulle förstå. 
Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska