Inlägg från: Anonym (Jessie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jessie)

Hemtjänst som ej pratar svenska

Det är väl inte okey att de inte pratar svenska, men samtidigt det är ingen svensk som vill jobba på hemtjänst eller äldreboende de. Då är frågan hur ska vi få folk som kan prata svenska jobba i hemtjänst och äldreboende. 

• Anonym (Jessie)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-18 09:17:52 följande:
    Ja, detta är ett ganska nytt fenomen, med dessa nystartsjobb, jag vet att många svenskar inte ens fått komma till intervju, även svenskar med undersköterskeutbildning. 

Så du tror på riktigt att chefer prioriterar en person från ett annat land som inte kan prata svenska än att anställa Lena från Sverige?

Och om det skulle vara så, varför skulle dem inte bli inklallade till intervju? 

Svenskar skulle hellre leva på sociala en idag än att sjunka så lågt och jobba i hemtjänst.

• Anonym (Jessie)
    Anonym (J) skrev 2024-12-18 21:29:07 följande:
    Sjunka så lågt? Vem ska ta hand om de äldre då? Eller äldre och äldre, på pappas äldreboende är många 64-65.

Men säg varför då varför svenskar inte väljer att jobba på äldreboende! Tro mig, cheferna letar efter svenskar, men ingen vill jobba där. Jag håller med om att fet är helt orimligt att anställa folk som inte kan prata svenska, men vad är plan B??? 

När jag var 17 år jobbade jag på äldreboende och alla var invandrar, detta var i Lund! 

• Anonym (Jessie)
    Anonym (J) skrev 2024-12-19 13:23:25 följande:

De borde verkligen satsa mer på äldrevården. Nyanlända kan väl vara i butiker/lager istället. Varför inom vården, fattar inte 

Har du många svenskar som vill jobba inom äldreomsorg. Igen, att folk verkligen tror att chefer hellre vill anställa folk som inte kan prata svenska. 

Folk skriker överallt på sociala medier att personal på äldreboende inte kan prata svenska,  ä och tror på riktigt att chefer medvetet inte ens kallar svenskar in på intervju. Ingen kan ge bevis på det och om svenskar inte vill jobba på äldreomsorg vilka ska anställas. Och som student är lönen mycket högre än att jobba i butik. 

Sluta gnäll och vad glad att det ens finns personal! 

• Anonym (Jessie)
    Anonym (Agda) skrev 2024-12-20 16:58:59 följande:
    Har du inte läst inläggen om att invandrare får förtur före svenskar? Deras löner är subventionerade. För en invandrare behöver företaget bara betala 20% av lönen. Varför ska de då betala 100% för en svensk? Allting handlar om pengar. 

Varför kritiserar du oss svenskar på detta sätt? 60% av alla invandrare går på  bidrag, c:a 700.000. Och du anser att vi svenskar är lata, och hellre går på bidrag? Läste en artikel om att bara 60% av dem som hade blivit erbjudna gratis undervisning i svenska dök upp på lektionerna. Men nu ska det tack och lov bli strängare regler och krav.

Jag har flera vänner som har jobbat inom äldrevården i många år. Och de tycker att det är helt hopplöst om 5 av 6 anställda är invandrare. De förstår inte instruktioner, och deras skriftliga rapporter kan ibland vara helt omöjliga att förstå. Och de reagerar ofta med ilska och irritation om det blir problem, och vill aldrig erkänna att deras dåliga svenska ställer till med stora problem. De hade flera gånger satt upp lappar på sitt eget språk. Hur ska då den övriga personalen, och de boende, förstå detta? 

Okey, vems fel är det att företagen betalar 20% av lönen? 
    Du borda rikta in din ilska mot politikerna i kommunen än att skrika att det är invandrares fel. 

Jag har aldrig sagt att svenskar är lata, men att många svenskar helt enkelt inte vill jobba inom äldreomsorg. Nu kommer du skriva, men svenskar blir inte ens kallade in till en intervju. Om det verkligen är sant,  då är det kanske för att chefer vill ha billig arbetskraf, igen inte invandrares fel. 

pengar går åt politiker åt deras jävla konferenser, fester och avgångslöner som t.ex Anna Batra. 
    Jag tycker inte alls att det är acceptabelt att anställa nån som inte kan prata svenska, men vad är lösningen tycker du? Är det Fatimas fel som person att hon fick jobbet eller är det chefen Kerstins fel som gav henne jobbet för att få billig arbetskraft?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-manga-politiker-forsorjs-av-riksdagen-trots-att-de-slutat

Svar på tråden Hemtjänst som ej pratar svenska