• Anonym (Tjockis)

Hur fan blir jag av med ölmagen?

Jag är en medelålders man som har fått en ölmage som inte går bort. Jag har kanske inte ansträngt mig så mycket när det kommer till träning men jag försöker äta nyttigt under veckorna.
    Problemet är under helgerna då jag har svårt att vara utan öl och god mat. Jag måste ha öl och grillchips till sporten och en stor biff med beasås, annars känns livet så jävla torrt och trist. Men jag fattar ju att det är just det jag måste sluta ät och träna flr att gå ner i vikt och få bort ölmagen, men då kommer jag bli deprimerad.
    Det är antingen den fysiska eller mentala hälsan jag får välja mellan. Men sist jag var hos läkaren gnällde han om högt kolesterol och hjärt och kärlsjukdomar så måste fan ner i vikt. Men hur lyckas man? Finns det fler män här som har lyckats och hur gjorde ni? 

• Svar på tråden Hur fan blir jag av med ölmagen?
  • Anonym (Vlik)

Tror den är enklare om du ersätter en vana med något annat mer hälsosamt. Bara sitta tomhänt framför tv:n blir då inte lika dramatiskt, tar väl några gånger innan man etablerar den mer hälsosamma vanan. Chips innehåller väl ganska mycket salt också så det är väl inte så bra för blodtryck heller. Hoppas du får medicin för kolesterolet i alla fall.

Har sett några tjockisprogram där läkarna säger att det nästan är en omöjlighet att göra en dramatisk viktnedgång på egen hand så kanske typ ozempic eller annat vore något? Kanske värt att undersöka.

Testa vegankost också, skulle göra susen då det är så kolesterolfattigt, kanske etablera en vegankost på vardagarna och köra med stek och bea någon gång då och då. Testa 3 månader, det borde alla vara kapabla till.

• Anonym (Tjockis)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-07 18:03:30 följande:

Tror den är enklare om du ersätter en vana med något annat mer hälsosamt. Bara sitta tomhänt framför tv:n blir då inte lika dramatiskt, tar väl några gånger innan man etablerar den mer hälsosamma vanan. Chips innehåller väl ganska mycket salt också så det är väl inte så bra för blodtryck heller. Hoppas du får medicin för kolesterolet i alla fall.

Har sett några tjockisprogram där läkarna säger att det nästan är en omöjlighet att göra en dramatisk viktnedgång på egen hand så kanske typ ozempic eller annat vore något? Kanske värt att undersöka.

Testa vegankost också, skulle göra susen då det är så kolesterolfattigt, kanske etablera en vegankost på vardagarna och köra med stek och bea någon gång då och då. Testa 3 månader, det borde alla vara kapabla till.

Har du några tips på vad jag skulle kunna byta ut chipsen mot? Nä varken öl eller chips är ju bra men det är mina största laster och jag har svårt och se om det finns något som skulle kunna bytas ut som jag skulle va nöjd med. Idag bestod middagen av en köttbit med sallad och jag blev fan inte ens mätt. 
    Vegankost eller kanIngmar som jag kallar det kommer jag inte äta.
  • Anonym (Vlik)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-07 18:16:15 följande:
    Har du några tips på vad jag skulle kunna byta ut chipsen mot? Nä varken öl eller chips är ju bra men det är mina största laster och jag har svårt och se om det finns något som skulle kunna bytas ut som jag skulle va nöjd med. Idag bestod middagen av en köttbit med sallad och jag blev fan inte ens mätt. 
    Vegankost eller kanIngmar som jag kallar det kommer jag inte äta.
    Kanske popcorn till att börja med och någon lättare variant på öl utan alkohol, öl innehåller väl ganska mycket socker. Det kanske går att förändra ytterligare senare?

Var inte så skeptisk mot veganmat, du vill ju göra en förändring, köra på veganmat är ju en enkel förändring egentligen då det är enkla, tydliga förhållningsregler (och kolesterolfattigt). Man behöver inte lära sig om recept eller samla poäng enligt viktväktarkurer. Men är det såna former med klara regelverk som passar dig bäst så kör på det i stället. Du behöver ju inte skippa köttet helt och hållet, kanske käka kött om du bjuder hem några, går ut och äter eller köper mat? Då slipper du stigmat med att käka vegankost också.

Nuförtiden verkar alla kurer handla om högt proteinintag, personligen så tror jag att man ska skippa mjölkprodukter helt och hållet.
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-07 18:40:58 följande:
    Kanske popcorn till att börja med och någon lättare variant på öl utan alkohol, öl innehåller väl ganska mycket socker. Det kanske går att förändra ytterligare senare?

Var inte så skeptisk mot veganmat, du vill ju göra en förändring, köra på veganmat är ju en enkel förändring egentligen då det är enkla, tydliga förhållningsregler (och kolesterolfattigt). Man behöver inte lära sig om recept eller samla poäng enligt viktväktarkurer. Men är det såna former med klara regelverk som passar dig bäst så kör på det i stället. Du behöver ju inte skippa köttet helt och hållet, kanske käka kött om du bjuder hem några, går ut och äter eller köper mat? Då slipper du stigmat med att käka vegankost också.

Nuförtiden verkar alla kurer handla om högt proteinintag, personligen så tror jag att man ska skippa mjölkprodukter helt och hållet.
    Nu låter du som min fru haha är du en kvinna?
    Popcorn och salta pinnar har jag testat men då måste jag äta så mycket för att bli mätt och nöjd. Jag är så hungrig hela tiden och äter dubbla mängden av vad min fru äter och även om min fru har en del hull så är det inte i närheten av min ölmage så fattar ju att det är mängden det handlar om. 
  • Anonym (hannes)

Byt ölen mot cola zero och chipsen mot parmesanchips som du gör själv i ugnen. Ät biffen och bean, ta bort pommesen. Byt den mot ostgratinerade/pannerade grönsaker som zucchinistänger, palsternacksstavar och sparris.

Få kolhydrater och bra med fetter och protein, så går kolesterolet och vikten ner. 

• Anonym (Vlik)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-07 19:03:53 följande:
    Popcorn och salta pinnar har jag testat men då måste jag äta så mycket för att bli mätt och nöjd. Jag är så hungrig hela tiden och äter dubbla mängden av vad min fru äter och även om min fru har en del hull så är det inte i närheten av min ölmage så fattar ju att det är mängden det handlar om. 

Du skulle kunna äta samma mängd om det är kalorifattigt (typ veganmat jag tipsar om) testa bönburgare eller vegansk tex mex, du kanske blir en stjärna på att hantera veganmat? kosten du följer idag kanske handlar om portionsstorleken men du behöver ju också tänka på kolestorvärdet. Skadar inte att testa tycker jag.

Ett annat sätt att följa någon diet som kanske passar för dig är ju 5:2. Det kanske man kan skapa en vana av, men tror personligen att en diet som man ser fungera som en livsstil fungerar bättre i längden. 

Känner några som råkat ut för kost och hälsorelaterade sjukdomar och gjort en drastisk förändring efter de fått den ögonöppnaren, en kille blev vegan, trodde aldrig det om honom då han var en fet bbq mästare som älskade grillat och öl. Verkar fungera för honom. Han är inte fet längre, vikten gick ner långsamt under några år, tror inte han skar ner på portionsstorlekarna.

men det bästa är väl att vara realistisk med farorna i förväg.

• Karriäristen

Jag har liknande problem och funderar på Ozempic. Jag tror inte att någon normal förändring gör verklig skillnad.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Tow2Mater
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-07 19:03:53 följande:
    Kanske skilj mellan vad du äter för att bli mätt och vad du äter för att det är gott. Fyll ut magen med en kålsallad (tänk typ pizzasallad) först. Sedan kan du äta en normal portion mat.

Skiva potatis tunnt och pensla med olivolja och salt och gör egna chips.
    Skippa bean eller gör en fettfattig variant, och håll dig till magert kött. Kolesterol höjs av mättade fetter. Havregrynsgröt transporterar bort kolesterol så börja ät det till frukost.
  • Anonym (Idé)

Tänker att vara hälsosam och vältränad inte ska vara ett straff. Så hade jag varit du, skulle jag äta hälsosamt på vardagar och träna ett par gånger i veckan. Och ha en eller två dagar då man kan unna sig att äta allt gott som man vill! Annars blir det jättetråkigt, och man orkar inte med det och risken finns att man då struntar i det helt och hållet.

• Anonym (S)

Nej ät inte veganmat om det inte är något du tycker om. Gör vissa justeringar och ät mindre portioner. Magsäcken kommer att anpassa sig och krympa om du äter mindre mat åt gången. Ta inte bort allt som du tycker är gott. Det är inte fel att äta en biff och ta några öl på helgen. Min man gör också det men har ingen övervikt. Minska ner på den feta såsen och ta din öl och chips efter maten så kanske du kan äta lite mindre chips och ändå känna dig nöjd. Många äter för stora portioner så försök att minska ner till ca hälften av vad du äter idag åt gången så anpassar sig magsäcken som sagt, men du behöver nog lite tålamod.

Svar på tråden Hur fan blir jag av med ölmagen?