Anonym (man51) skrev 2024-12-10 16:01:04 följande:
Jag säger inte emot...
MEN för somliga så är steget för långt att börja gå på Friskis&Svettis, SATS, Nordic Wellness, 24/7 Fitness och allt vad som erbjuds... och tro att man skall klara av sin "nyårs-ambition" med att komma iväg till gymmet 3ggr/vecka...
Som sagt, det brukar vara knökafullt på gymmet jan-mars... sen brukar det tunna ur... men så sitter man där och pyntar 400-600kr i månaden för något som aldrig används...
Då kan promenader, och "BRAK" (Bål, rygg, armar, knän) vara en bra start, komma-i-gång. Men även det kräver lite självdisciplin och kunskap, påhittighet...
Kanske cirkelträning på gymmet passar för ts? Då passar man en tid och ger sig iväg. Sen så är det inte väderfaktorer som sabbar om han skulle satsa på t ex mountainbike eller dylikt. Bättre för kroppen med gymmet också.
Nu tjatar jag om veganmat här, men ts behöver göra något åt kolesterolet också, dvs se till kosten framförallt. Kan vara små förändringar, byta ut mjölken, köra med hummus på mackan i stället för osten eller annat. Sen så tror jag att ts behöver tjata till sig medicin mot kolesterolet också (om han inte redan fått det)
Nu skräms jag, men hade en kollega som dog i tidig 40-års ålder pga fetmarelaterade faktorer. Han var så pass fet att företaget skickade honom till en psykolog som han blev förbannad över. Så han var väl inte redo att ta itu med den mentala biten. Just det där om att bli deprimerad för att man inte får chips och öl till tv-kvällen känns viktigt att ta itu med. just den mentala biten. För vissa är det lättare att gå cold turkey. Det blir svårare innan det blir lättare.