Inlägg från: Anonym (Vlik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vlik)

Hur fan blir jag av med ölmagen?

Tror den är enklare om du ersätter en vana med något annat mer hälsosamt. Bara sitta tomhänt framför tv:n blir då inte lika dramatiskt, tar väl några gånger innan man etablerar den mer hälsosamma vanan. Chips innehåller väl ganska mycket salt också så det är väl inte så bra för blodtryck heller. Hoppas du får medicin för kolesterolet i alla fall.

Har sett några tjockisprogram där läkarna säger att det nästan är en omöjlighet att göra en dramatisk viktnedgång på egen hand så kanske typ ozempic eller annat vore något? Kanske värt att undersöka.

Testa vegankost också, skulle göra susen då det är så kolesterolfattigt, kanske etablera en vegankost på vardagarna och köra med stek och bea någon gång då och då. Testa 3 månader, det borde alla vara kapabla till.

• Anonym (Vlik)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-07 18:16:15 följande:
    Har du några tips på vad jag skulle kunna byta ut chipsen mot? Nä varken öl eller chips är ju bra men det är mina största laster och jag har svårt och se om det finns något som skulle kunna bytas ut som jag skulle va nöjd med. Idag bestod middagen av en köttbit med sallad och jag blev fan inte ens mätt. 
    Vegankost eller kanIngmar som jag kallar det kommer jag inte äta.
    Kanske popcorn till att börja med och någon lättare variant på öl utan alkohol, öl innehåller väl ganska mycket socker. Det kanske går att förändra ytterligare senare?

Var inte så skeptisk mot veganmat, du vill ju göra en förändring, köra på veganmat är ju en enkel förändring egentligen då det är enkla, tydliga förhållningsregler (och kolesterolfattigt). Man behöver inte lära sig om recept eller samla poäng enligt viktväktarkurer. Men är det såna former med klara regelverk som passar dig bäst så kör på det i stället. Du behöver ju inte skippa köttet helt och hållet, kanske käka kött om du bjuder hem några, går ut och äter eller köper mat? Då slipper du stigmat med att käka vegankost också.

Nuförtiden verkar alla kurer handla om högt proteinintag, personligen så tror jag att man ska skippa mjölkprodukter helt och hållet.
  • Anonym (Vlik)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-07 19:03:53 följande:
    Nu låter du som min fru haha är du en kvinna?
    Popcorn och salta pinnar har jag testat men då måste jag äta så mycket för att bli mätt och nöjd. Jag är så hungrig hela tiden och äter dubbla mängden av vad min fru äter och även om min fru har en del hull så är det inte i närheten av min ölmage så fattar ju att det är mängden det handlar om. 

Du skulle kunna äta samma mängd om det är kalorifattigt (typ veganmat jag tipsar om) testa bönburgare eller vegansk tex mex, du kanske blir en stjärna på att hantera veganmat? kosten du följer idag kanske handlar om portionsstorleken men du behöver ju också tänka på kolestorvärdet. Skadar inte att testa tycker jag.

Ett annat sätt att följa någon diet som kanske passar för dig är ju 5:2. Det kanske man kan skapa en vana av, men tror personligen att en diet som man ser fungera som en livsstil fungerar bättre i längden. 

Känner några som råkat ut för kost och hälsorelaterade sjukdomar och gjort en drastisk förändring efter de fått den ögonöppnaren, en kille blev vegan, trodde aldrig det om honom då han var en fet bbq mästare som älskade grillat och öl. Verkar fungera för honom. Han är inte fet längre, vikten gick ner långsamt under några år, tror inte han skar ner på portionsstorlekarna.

men det bästa är väl att vara realistisk med farorna i förväg.

• Anonym (Vlik)
    Anonym (man51) skrev 2024-12-10 16:01:04 följande:
    Jag säger inte emot... Cool

MEN för somliga så är steget för långt att börja gå på Friskis&Svettis, SATS, Nordic Wellness, 24/7 Fitness och allt vad som erbjuds... och tro att man skall klara av sin "nyårs-ambition" med att komma iväg till gymmet 3ggr/vecka... 

Som sagt, det brukar vara knökafullt på gymmet jan-mars... sen brukar det tunna ur... men så sitter man där och pyntar 400-600kr i månaden för något som aldrig används...

Då kan promenader, och "BRAK" (Bål, rygg, armar, knän) vara en bra start, komma-i-gång. Men även det kräver lite självdisciplin och kunskap, påhittighet...
    Kanske cirkelträning på gymmet passar för ts? Då passar man en tid och ger sig iväg. Sen så är det inte väderfaktorer som sabbar om han skulle satsa på t ex mountainbike eller dylikt. Bättre för kroppen med gymmet också.

Nu tjatar jag om veganmat här, men ts behöver göra något åt kolesterolet också, dvs se till kosten framförallt. Kan vara små förändringar, byta ut mjölken, köra med hummus på mackan i stället för osten eller annat. Sen så tror jag att ts behöver tjata till sig medicin mot kolesterolet också (om han inte redan fått det)

Nu skräms jag, men hade en kollega som dog i tidig 40-års ålder pga fetmarelaterade faktorer. Han var så pass fet att företaget skickade honom till en psykolog som han blev förbannad över. Så han var väl inte redo att ta itu med den mentala biten. Just det där om att bli deprimerad för att man inte får chips och öl till tv-kvällen känns viktigt att ta itu med. just den mentala biten. För vissa är det lättare att gå cold turkey. Det blir svårare innan det blir lättare.
  • Anonym (Vlik)
    Anonym (Riktig mat) skrev 2024-12-10 16:51:02 följande:

LCHF skulle nog passa dig som handen i handsken! Läs på hos kostdoktorn, finns även massa bra recept. Du blir helt enkelt mätt på riktig mat, även om det kanske tar en stund att ställa om koppen lite. Men då kan du ju äta din biff med bea och sallad eller kanske en god gratäng på broccoli/blomkål istället för potatis.

Grönsaker kanske inte är det skojigaste, men kan ändå vara gott med råa tex gurkstavar och dipp (hemmagjord nyttig) och kanske tyvärr dricka smaksatt bubbelvatten till (eller lite torrt vin i värsta fall) Om du känner att du MÅSTE ha något att tugga på. Liten bit mörk choklad i bland kan också vara lite gott. Någon näve nötter av bra kvalite, chark, ostbricka osv

Kolesterol är inte heller farligt, det är faktiskt väldigt viktigt för våra kroppar.

Högt kolesterol är farligt, det vet väl alla. LCHF är en diet som innehåller ett ganska högt kolesterolintag. Tycker ts borde satsa på att hitta en metod som gör att han går ner i vikt OCH se till sitt saltintag pga chipsen och kolesterolintaget. (Nu vet vi inte vad ts har för blodtryck)
  • Anonym (Vlik)
    Gaskarl skrev 2024-12-10 16:56:24 följande:
    Synd att du rekommenderar en medicin, som är för diabetiker. Egoistiskt tänk. Svårt för diabetiker att få tag på medicin som är nödvändig, pga att folk vill gå ner i vikt, just sayi'n. 

Well, tror du ts är en person med en enorm självdisciplin? Fetmamediciner ges väl till personer som behöver det, vissa har problem med sockret, andra ligger i farozonen för hjärt och kärlsjukdomar. En viktnedgång och kontroll över kolesterolet är ju livsnödvändigt för ts. 

Anledningen till att jag förespråkar vegankost (utan att helt förbjuda animaliskt) till ts är för att den för det första är kolesterolfattig och för att jag tror att han inte skulle sakna något när vanan väl är etablerad. Alla andra former av dieter tror jag de flesta kör på i några månader men halkar tillbaka till det vanliga. Det är väl bara att testa tycker jag, men det finns en hel del fördomar och stigma runt veganmat. En "karlakarl" behöver nog korsa några gränser för att våga.

• Anonym (Vlik)
    Anonym (S) skrev 2024-12-10 19:30:16 följande:
    Fast inte ens jag som har ätit mycket vegetariskt tidigare skulle klara av en vegankost. Det är dessutom lätt hänt att får i sig för mycket fytoöstrogener om man äter vegankost, vilket man säkert vill undvika om man är en äldre man med sjunkande testosteronnivåer. Man behöver få i sig riktigt protein från kött, kyckling, fisk och ägg, inte en massa bönor.

Tror inte ts för eller drabbas av några bristsjukdomar om han inför en del vegansk mat. Vad tror du dåligt kolesterol kommer från egentligen? Animaliska produkter, och det är ju det ts har problem med. Finns mängder av människor som enbart lever på vegansk mat och är hälsosamma. Finns mängder av människor som lever på öl, chips bea och en biff som är ohälsosamma. Det är ju ett val man gör. Har man inte självförtroende att käka vegansk så är det så. Märker det lite på attityden om "kaninmat"

Tycker ts kan testa i 3 månader, vem som helst klarar väl det. mäta före och efter värden så upptäcker han nog att det är på rätt spår.

• Anonym (Vlik)

Woody Harrelson har varit vegan i 30 år och överlevt. Arnold Schwarzenegger är till 80% vegan, bland annat pga kolesterolvärdet.

• Anonym (Vlik)
    Anonym (Arnold) skrev 2024-12-10 21:40:26 följande:
    Fullständigt idiotisk ide att hävda att TS borde bli vegan. Håll er till ämnet.
    Men lägg av. Det är ett förbannat bra råd att satsa på vegankost då ts kolesterol är ett problem och blanda upp det med sånt man vanligen äter. Ett helvetes bra råd.
  • Anonym (Vlik)
    Anonym (S) skrev 2024-12-10 22:44:42 följande:

Det är ett jättedåligt råd eftersom det är väldigt besvärligt att äta vegankost som är nyttig och så att man får i sig alla näringsämnen. Även de som har bra koll kan ha svårt att få i sig allt de behöver och det funkar dåligt när man ska äta ute eller är bortbjuden. Mycket skit är dessutom vegan som till exempel processade sojaprodukter, men också chips, öl, pommes med mera. Att äta vegansk mat betyder inte att det är nyttigt. 

TS kan äta veganskt hela veckan lång med grillchips från Estrella och IPA.

https://www.valjvego.se/veganska-chipslistan-estrella

https://www.systembolaget.se/sortiment/ol/vegansk/

Varför tror du att jag vill att ts ska käka grillchips och dricka iPa? Inte heller har jag skrivit ett skit om att ts ska käka veganskt när han käkar ute eller blir bortbjuden, jag har till och med skrivit den raka motsatsen till det du hävdar. Du kanske ska läsa det jag skriver. Vissa personer (som du) ser fan ett rött stoppmärke om någon ens vågar skriva något om vegansk. Tänk lite i stället. Ts har problem med kolesterolet, hade ts haft problem med diabetes eller annat så hade mitt råd sett annorlunda ut. Skärp dig! Lägg av med ditt jävla svartvita tänk och kanske syssla med logik och förnuft.
  • Anonym (Vlik)
    Anonym (Q) skrev 2024-12-11 13:05:42 följande:
    Både öl och chips är ju veganska!Oskyldig
    Ts kanske ska satsa på enbart grillchips och ipa. Han kan ju lägga till dill chips? då får han lite extra grönt när han ändå håller på.

Ens kognitiva förmåga är en av sakerna som förbättras av vegansk mat. Du kanske ska testa?
  • Anonym (Vlik)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 15:20:13 följande:
    Mat för mig är som luft för andra. Det är nödvändigt för att jag ska orka jobba och inte bli deprimerad. Jag har alltid tyckt mycket om mat och godis chips mm så att börja käka gräs som en jäkla kanin kommer jag då inte göra 
    Det är ingen som tvingar dig att lägga om din diet. Du kanske ska dubbla intaget av grillchips och ipa för att bli dubbelt så lycklig?
  • Anonym (Vlik)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 15:40:12 följande:
    Varför håna? 
    Du menar till skillnad från det här?
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 15:20:13 följande:
    Mat för mig är som luft för andra. Det är nödvändigt för att jag ska orka jobba och inte bli deprimerad. Jag har alltid tyckt mycket om mat och godis chips mm så att börja käka gräs som en jäkla kanin kommer jag då inte göra 

Finns så många tjockisar som kommer med ursäkter. Du vill ju inte göra en förändring eller hur? Lösningen på ditt kolesterolproblem är ganska enkelt.
  • Anonym (Vlik)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 16:15:14 följande:
    Du vill bara håna tjockisar va?
    Det finns många tjockisar som faktiskt ämnar göra något åt saken. Jag beundrar dessa. Jag känner mig likgiltig och har inga problem med tjockisar som vill behålla vikten heller. Men sen kommer den tredje gruppen tjockisar med ursäkter och ett icke-ansvarstänkande (du)

Så som svar på din fråga: nej, jag vill inte håna tjockisar. Du verkar vilja käka chips, dricka öl, svulla i bea och biff och ändå fixa hälsan på något magiskt sätt, för "annars blir du deppig". Vem tror du ska fixa din hälsa? Lägger du över det på frun? Jag hoppas det här blir en väckarklocka.
  • Anonym (Vlik)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 18:24:00 följande:
    Nä såklart är det inte min frus fel men att unna mig god mat gör att jag står ut med sånt jag inte hade stått ut med annats om jag säger så. Du har fel i att jag kommer med ursäkter missade du att jag skrev att jag försöker gå ner i vikt?
    Verkar inte som att du försöker ens. Du är sarkastisk kring veganmat fast det egentligen är något som används för att minska ett högt kolesterol. Eller vad tror du kolesterolvärde handlar om? Jo, du kommer med ursäkter. Det är väl klart att du inte blir deprimerad om ölmagen försvinner och kolesterolvärdet normaliseras, det är ju något du fått för dig för att du etablerat en vana med ohälsosamt ätande och blir tillfälligt ledsen när bea:n och biffen försvinner. Men då behöver du ju lägga ner arbetet också. Ditt ätande är inte hållbart. 
Svar på tråden Hur fan blir jag av med ölmagen?