Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Hur fan blir jag av med ölmagen?

Nej ät inte veganmat om det inte är något du tycker om. Gör vissa justeringar och ät mindre portioner. Magsäcken kommer att anpassa sig och krympa om du äter mindre mat åt gången. Ta inte bort allt som du tycker är gott. Det är inte fel att äta en biff och ta några öl på helgen. Min man gör också det men har ingen övervikt. Minska ner på den feta såsen och ta din öl och chips efter maten så kanske du kan äta lite mindre chips och ändå känna dig nöjd. Många äter för stora portioner så försök att minska ner till ca hälften av vad du äter idag åt gången så anpassar sig magsäcken som sagt, men du behöver nog lite tålamod.

• Anonym (S)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-10 17:57:32 följande:

Well, tror du ts är en person med en enorm självdisciplin? Fetmamediciner ges väl till personer som behöver det, vissa har problem med sockret, andra ligger i farozonen för hjärt och kärlsjukdomar. En viktnedgång och kontroll över kolesterolet är ju livsnödvändigt för ts. 

Anledningen till att jag förespråkar vegankost (utan att helt förbjuda animaliskt) till ts är för att den för det första är kolesterolfattig och för att jag tror att han inte skulle sakna något när vanan väl är etablerad. Alla andra former av dieter tror jag de flesta kör på i några månader men halkar tillbaka till det vanliga. Det är väl bara att testa tycker jag, men det finns en hel del fördomar och stigma runt veganmat. En "karlakarl" behöver nog korsa några gränser för att våga.

Fast inte ens jag som har ätit mycket vegetariskt tidigare skulle klara av en vegankost. Det är dessutom lätt hänt att får i sig för mycket fytoöstrogener om man äter vegankost, vilket man säkert vill undvika om man är en äldre man med sjunkande testosteronnivåer. Man behöver få i sig riktigt protein från kött, kyckling, fisk och ägg, inte en massa bönor.
  • Anonym (S)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-10 20:07:38 följande:

Tror inte ts för eller drabbas av några bristsjukdomar om han inför en del vegansk mat. Vad tror du dåligt kolesterol kommer från egentligen? Animaliska produkter, och det är ju det ts har problem med. Finns mängder av människor som enbart lever på vegansk mat och är hälsosamma. Finns mängder av människor som lever på öl, chips bea och en biff som är ohälsosamma. Det är ju ett val man gör. Har man inte självförtroende att käka vegansk så är det så. Märker det lite på attityden om "kaninmat"

Tycker ts kan testa i 3 månader, vem som helst klarar väl det. mäta före och efter värden så upptäcker han nog att det är på rätt spår.

Det går alldeles utmärkt att äta blandkost och vara hälsosam. Man slipper dessutom alla fytoöstrogener. Det är ju inte ett val mellan vegankost och kött, pommes och bea. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-10 21:09:18 följande:

Woody Harrelson har varit vegan i 30 år och överlevt. Arnold Schwarzenegger är till 80% vegan, bland annat pga kolesterolvärdet.

Överlever gör man säkert, även om man kan behöva ta tillskott, men vegankost är inget man behöver äta för att vara hälsosam.
  • Anonym (S)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-10 22:13:51 följande:
    Men lägg av. Det är ett förbannat bra råd att satsa på vegankost då ts kolesterol är ett problem och blanda upp det med sånt man vanligen äter. Ett helvetes bra råd.

Det är ett jättedåligt råd eftersom det är väldigt besvärligt att äta vegankost som är nyttig och så att man får i sig alla näringsämnen. Även de som har bra koll kan ha svårt att få i sig allt de behöver och det funkar dåligt när man ska äta ute eller är bortbjuden. Mycket skit är dessutom vegan som till exempel processade sojaprodukter, men också chips, öl, pommes med mera. Att äta vegansk mat betyder inte att det är nyttigt. 

TS kan äta veganskt hela veckan lång med grillchips från Estrella och IPA.

https://www.valjvego.se/veganska-chipslistan-estrella

https://www.systembolaget.se/sortiment/ol/vegansk/

Svar på tråden Hur fan blir jag av med ölmagen?