• Anonym (Tjockis)

Hur fan blir jag av med ölmagen?

Jag är en medelålders man som har fått en ölmage som inte går bort. Jag har kanske inte ansträngt mig så mycket när det kommer till träning men jag försöker äta nyttigt under veckorna.
    Problemet är under helgerna då jag har svårt att vara utan öl och god mat. Jag måste ha öl och grillchips till sporten och en stor biff med beasås, annars känns livet så jävla torrt och trist. Men jag fattar ju att det är just det jag måste sluta ät och träna flr att gå ner i vikt och få bort ölmagen, men då kommer jag bli deprimerad.
    Det är antingen den fysiska eller mentala hälsan jag får välja mellan. Men sist jag var hos läkaren gnällde han om högt kolesterol och hjärt och kärlsjukdomar så måste fan ner i vikt. Men hur lyckas man? Finns det fler män här som har lyckats och hur gjorde ni? 

• Svar på tråden Hur fan blir jag av med ölmagen?
  • Anonym (Leverproblem)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 23:44:24 följande:
    Jag tog flera prover hos läkaren bland annat leverprov men han sa inget om levern. Borde han inte ha sagt något isåfall?
    Problem med levern syns inte på prover förrän det gått väldigt långt. Så, nej. Inte om han stirrade sig blind på provresultat. Att erbjuda dig förebyggande behandling i form av leverfrämjande kost och produkter är inte en läkares uppgift. 

Men jag har inte sett din mage så din "ölmage" kan vara gaser och/eller fett. Men den traditionella ölmagen är vätska pga inflammerad lever.
  • Anonym (hannes)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 23:21:57 följande:
    Av att fasta?
    Om man fastar startar kroppen en process som kallas autofagi. I det skedet börjar kroppen "städa", bryta ner skadade och sjuka celler, och främmande virus och bakterier, och säger åt kroppen att ersätta dem med nya celler. Det tar, som jag skrev, längre tid än 12 timmar, men även 12 timmar har hälsoeffekter som ökad fettförbränning, ökad metabolism och inflamationsbekämpning. 

Rätt förenklat, nu då, mitt i natten. 
  • Martins07
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 15:36:10 följande:
    Vill jag inte bli av med ölmagen? Jag säger ju att jag har gjort massa förändringar under veckorna men på helgen är det svårt och vara utan öl chips och god mat. Det är det som ger livet någon mening och så jag ska stå ut här hemma.
    Du vill inte bli av det du äter och dricker på helgen så du vill inte minska magen volym. Du fuskar och ljuger dig själv. 
  • Anonym (Toker)

Ha kallt hemma och klä dig tunt. Kroppen kommer att kompensera det genom att förbruka mer energi för att hålla dig varm. Att värma kroppen är det som förbrukar mest energi under dagen. Inte att röra på dig.

Jämför med ödlor, ormar, reptiler och svärmor som nästan inte förbrukar någon energi alls, eftersom de är växelvarma.

• Dexter dot com
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 15:36:10 följande:
    Vill jag inte bli av med ölmagen? Jag säger ju att jag har gjort massa förändringar under veckorna men på helgen är det svårt och vara utan öl chips och god mat. Det är det som ger livet någon mening och så jag ska stå ut här hemma.
    Men om mat är den enda meningen med livet och du blir deprimerad om du inte får äta onyttigt och dricka alkohol är det ju verkligen dax att du ser över din livskvalitet och livssituation ! Familj,vänner, hobbies borde ju toppa listan över vad som är meningsfullt.
  • Anonym (Fröken)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 18:24:49 följande:
    Hur klarar man det när man jobbar? 
    Jag jobbar i ett fysiskt arbete, går mella 10 000 och 20 000 steg per dag.
    Sitter och äter frukost nu, eller är precis klar. Alltså äter jag  runt 5-5.30.

Åker snart till jobbet, på lunchen sätter jag mig inte ens ner utan går en halvmils promenad och sedan äter jag när jag kommer hem igen omkring kl 17.

Har gjort så länge och det är absolut inget problem.
    Du blir säkert hungrig i början, men det går över och kroppen vänjer sig fort.

Värt att testa!
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Leverproblem) skrev 2024-12-12 00:15:22 följande:
    Problem med levern syns inte på prover förrän det gått väldigt långt. Så, nej. Inte om han stirrade sig blind på provresultat. Att erbjuda dig förebyggande behandling i form av leverfrämjande kost och produkter är inte en läkares uppgift. 

Men jag har inte sett din mage så din "ölmage" kan vara gaser och/eller fett. Men den traditionella ölmagen är vätska pga inflammerad lever.
    Nja fettet samlas nog lätt på magen hos oss män tror jag. 
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-12 04:16:11 följande:

Ha kallt hemma och klä dig tunt. Kroppen kommer att kompensera det genom att förbruka mer energi för att hålla dig varm. Att värma kroppen är det som förbrukar mest energi under dagen. Inte att röra på dig.

Jämför med ödlor, ormar, reptiler och svärmor som nästan inte förbrukar någon energi alls, eftersom de är växelvarma.

Vi har redan sänkt temperaturen för att spara in på elen men tycker man blir så jävla hungrig när det är kallt och man fryser. Man gör av med så mycket energi. Det får mig bara att vilja äta mer haha
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Fröken) skrev 2024-12-12 05:39:37 följande:
    Jag jobbar i ett fysiskt arbete, går mella 10 000 och 20 000 steg per dag.
    Sitter och äter frukost nu, eller är precis klar. Alltså äter jag  runt 5-5.30.

Åker snart till jobbet, på lunchen sätter jag mig inte ens ner utan går en halvmils promenad och sedan äter jag när jag kommer hem igen omkring kl 17.

Har gjort så länge och det är absolut inget problem.
    Du blir säkert hungrig i början, men det går över och kroppen vänjer sig fort.

Värt att testa!
    Hur orkar du jobba om du inte äter på så många timmar? Jag har också ett fysiskt jobb och skulle aldrig klara det
  • Anonym (Tjockis)
    Dexter dot com skrev 2024-12-12 05:28:04 följande:
    Men om mat är den enda meningen med livet och du blir deprimerad om du inte får äta onyttigt och dricka alkohol är det ju verkligen dax att du ser över din livskvalitet och livssituation ! Familj,vänner, hobbies borde ju toppa listan över vad som är meningsfullt.
    Jag har ett meningsfullt liv men gillar att unna mig det goda i livet, det är inte svårare än så. 
  • Anonym (Fröken)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-13 17:47:03 följande:
    Hur orkar du jobba om du inte äter på så många timmar? Jag har också ett fysiskt jobb och skulle aldrig klara det
    Det är en vanesak helt enkelt.
    Jag startar dagen med havregryn och ostmacka, inget problem alls att stå mig på det. 

Som sagt, en vanesak. Tror nog att du också skulle kunna vänja dig med det. 
  • Dr Nail
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-13 17:47:03 följande:
    ...i alla fall inte med den inställningen.
  • Anonym (Hört den förut)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-13 17:48:14 följande:
    Jag har ett meningsfullt liv men gillar att unna mig det goda i livet, det är inte svårare än så. 
    Det är fullt möjligt att unna sig god mat utan att vara fet eller överviktig. Det där är bara en lam ursäkt till att inte ta ansvar för sin hälsa och vara destruktiv.
  • Batikhäxa
    Dr Nail skrev 2024-12-14 09:48:12 följande:
    Tror det är huvudet på spiken här. TS "måste" ha öl och grillchips, stor biff med bea, annars är livet meningslöst. TS "kan inte" äta "kaninmat", för all mat som inte är kött och bea är ju äcklig. TS kan inte heller äta popcorn eller annat än chips, för då "måste" han ju äta vansinniga mängder.

Sättet TS pratar på verkar för mig som att det handlar om tröstätande eller beroende. Det är måsten, det går inte, annars är det meningslöst osv. TS verkar oförmögen att kunna eller vilja bryta sina vanor, för han har redan bestämt sig för att det inte går, för att han skulle bli deprimerad, för att öl, grillchips och bea är det enda som ger livet mening. Mycket av det där sitter nog mest i huvudet. Det går att stå ut med sin tillvaro (och till och med uppskatta den) på andra sätt. Dessutom är det fullt möjligt att både dricka öl och äta chips och ändå gå ner i vikt. Det handlar om att kontrollera mängden och ligga på kaloriunderskott i tid. Men TS verkar se allt i svartvitt. Eller inte kunna avstå stora mängder av det han "måste" unna sig. I så fall är väl ölmage priset han får betala.
  • Anders1970
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 15:20:13 följande:
    Mat för mig är som luft för andra. Det är nödvändigt för att jag ska orka jobba och inte bli deprimerad. Jag har alltid tyckt mycket om mat och godis chips mm så att börja käka gräs som en jäkla kanin kommer jag då inte göra 
    Hej (Tjockis)

Varför läser du inte mitt tidigare inlägg? Det går ju åt det rimliga och lagom riktningen.

Troligt har du en magtarm bakterieflora som i detta nu behöver normalisas. Detta görs med mjuk omställning.

Alla som står för radikala ändringar... Vill sällan själva efterleva det de förespråkar.

De som redan lever strikt och radikalt (tror jag räknas in här) vi har redan motivation och målsättning.
  • Anonym (Fröken)
    Dr Nail skrev 2024-12-14 09:48:12 följande:
    Helt riktigt.

Man måste hitta motivation för att göra förändringar, och motivation gnäller man inte fram.
    Man behöver också göra uppoffringar, men inte totalkapa det man tycker är gott och njutningsfullt.

Ts kan fortsätta att äta sitt kött på helgen, dricka någon öl och äta en måttlig mängd chips. På lördagen till fotbollen.
    Dock skulle det iaf för mig vara svårare att hålla en ny diet 6 dagar av 7, då hade jag hellre modifierat lördagsätandet också.

Att ständigt gå och vara mer eller mindre hungrig, förstår jag är jobbigt. Men det går att träna bort genom att först minska sina portioner. 
    Att dra ner på energiintaget behöver inte heller vara speciellt svårt. Själv har jag druckit mjölk, värre än en kalv, största delen av mitt liv. Det gör jag inte längre, dricker bara min älskade mjölk till frukosten. Sen är det vatten, alternativt lightmust resten av dagen.

Dricker man mycket vatten så blir man inte lika hungrig heller.

Jag säger som du, ts saknar motivation och behöver ändra sin inställning om han ska få till någon förändring.
    Det går inte att sitta och ruska på huvudet åt alla förslag och fortsätta hinka öl och knapra chips. Då kommer magen bara att fortsätta att expandera.
  • Anonym (Arnold)
    Anonym (Fröken) skrev 2024-12-13 17:57:44 följande:
    Det är en vanesak helt enkelt.
    Jag startar dagen med havregryn och ostmacka, inget problem alls att stå mig på det. 

Som sagt, en vanesak. Tror nog att du också skulle kunna vänja dig med det. 
    Om han nu har ett fysiskt yrke är det bara dumt att inte äta på dagen.

Många i den här tråden ger så usla råd.

Ett bra råd till TS är att äta tre mål om dagen och riktig mat. Hamburgare, Pizza, kycklingfile, köttbullar, laxfile. Mm mm. Drick vatten eller bubbelvatten till maten som standard på vardagarna. 

Det de flesta glömmer är hur små skillnaderna är mellan normalvikt och övervikt. Magen är en konsekvens av att man ätit och druckit lite för mycket varje dag i hundratals och tusentals dagar i förhållande til hur mycket man rör sig. 
Svar på tråden Hur fan blir jag av med ölmagen?