• Anonym (Tjockis)

Hur fan blir jag av med ölmagen?

Jag är en medelålders man som har fått en ölmage som inte går bort. Jag har kanske inte ansträngt mig så mycket när det kommer till träning men jag försöker äta nyttigt under veckorna.
    Problemet är under helgerna då jag har svårt att vara utan öl och god mat. Jag måste ha öl och grillchips till sporten och en stor biff med beasås, annars känns livet så jävla torrt och trist. Men jag fattar ju att det är just det jag måste sluta ät och träna flr att gå ner i vikt och få bort ölmagen, men då kommer jag bli deprimerad.
    Det är antingen den fysiska eller mentala hälsan jag får välja mellan. Men sist jag var hos läkaren gnällde han om högt kolesterol och hjärt och kärlsjukdomar så måste fan ner i vikt. Men hur lyckas man? Finns det fler män här som har lyckats och hur gjorde ni? 

• Svar på tråden Hur fan blir jag av med ölmagen?
  • Anonym (Vlik)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 18:24:00 följande:
    Nä såklart är det inte min frus fel men att unna mig god mat gör att jag står ut med sånt jag inte hade stått ut med annats om jag säger så. Du har fel i att jag kommer med ursäkter missade du att jag skrev att jag försöker gå ner i vikt?
    Verkar inte som att du försöker ens. Du är sarkastisk kring veganmat fast det egentligen är något som används för att minska ett högt kolesterol. Eller vad tror du kolesterolvärde handlar om? Jo, du kommer med ursäkter. Det är väl klart att du inte blir deprimerad om ölmagen försvinner och kolesterolvärdet normaliseras, det är ju något du fått för dig för att du etablerat en vana med ohälsosamt ätande och blir tillfälligt ledsen när bea:n och biffen försvinner. Men då behöver du ju lägga ner arbetet också. Ditt ätande är inte hållbart. 
  • Dr Nail
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 18:24:49 följande:
    Hur klarar man det när man jobbar? 
    Man skippar frukosten. 
  • Dr Nail
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 18:24:49 följande:
    Hur klarar man det när man jobbar? 
    Det vackra i det hela är att man inte ens behöver offra sin bärs och sina chips. Bara man ger levern tid att reparera sig.
  • Anonym (hannes)

TS, gör dig själv en tjänst och testa LCHF i två veckor. Du kan lägga dig på liberal, dvs upp till 100 g kolhydrater, om det känns läskigt. Du har inget att förlora och allt att vinna på att testa det som faktiskt funkar för de flesta som verkligen testat. Och oroa dig inte för kolesterolet när du äter lchf, med mindre kolhydrater får levern mindre signaler om att skapa kolesterol., Och det är dessutom inte så mycket fett som folk tror, om man äter hyfsat ren mat.

Fasta + LCHF är mångas räddning, även min. Även sovtid räknas in i fasta, så om du till exempel vill fasta 12 timmar om dygnet så kan du äta middag så att du är klar vid 18, och sedan äta frukost kl 6. 14 timmars fasta kan du till exempel vara utan mellan 20 och 10. Är du en kvällsätare så kan du vara utan mellan 22 och 10 eller 12. 

Att få igång cellreparation tar längre tid dock, 18-24 timmar innan de startar och sen sska det gärna vara igång ett tag. En 24-48 timmars fasta kan man göra då och då om man vill, jag gör 36 timmar två gånger i månaden.

Men som sagt, med det sagt. Testa LCHF i två veckor och känn efter hur det går. Vill du veta något eller ha matexempel så finns jag här.

• Anonym (Tjockis)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-11 18:38:40 följande:
    Verkar inte som att du försöker ens. Du är sarkastisk kring veganmat fast det egentligen är något som används för att minska ett högt kolesterol. Eller vad tror du kolesterolvärde handlar om? Jo, du kommer med ursäkter. Det är väl klart att du inte blir deprimerad om ölmagen försvinner och kolesterolvärdet normaliseras, det är ju något du fått för dig för att du etablerat en vana med ohälsosamt ätande och blir tillfälligt ledsen när bea:n och biffen försvinner. Men då behöver du ju lägga ner arbetet också. Ditt ätande är inte hållbart. 
    Som jag skrev så har jag slutat dricka öl och onyttigt under veckodagarna nu så hur har jag inte försökt? Läkaren sa att det är bättre och göra en livsstilsförändring än att gå ner mycket och fort i mitt fall, och ska jag klara av att gå ner så kan jag inte ta bort allt jag gillar och bara äta sånt som jag hatar. Tror du det kommer bli långvarigt då?
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (hannes) skrev 2024-12-11 18:57:00 följande:

TS, gör dig själv en tjänst och testa LCHF i två veckor. Du kan lägga dig på liberal, dvs upp till 100 g kolhydrater, om det känns läskigt. Du har inget att förlora och allt att vinna på att testa det som faktiskt funkar för de flesta som verkligen testat. Och oroa dig inte för kolesterolet när du äter lchf, med mindre kolhydrater får levern mindre signaler om att skapa kolesterol., Och det är dessutom inte så mycket fett som folk tror, om man äter hyfsat ren mat.

Fasta + LCHF är mångas räddning, även min. Även sovtid räknas in i fasta, så om du till exempel vill fasta 12 timmar om dygnet så kan du äta middag så att du är klar vid 18, och sedan äta frukost kl 6. 14 timmars fasta kan du till exempel vara utan mellan 20 och 10. Är du en kvällsätare så kan du vara utan mellan 22 och 10 eller 12. 

Att få igång cellreparation tar längre tid dock, 18-24 timmar innan de startar och sen sska det gärna vara igång ett tag. En 24-48 timmars fasta kan man göra då och då om man vill, jag gör 36 timmar två gånger i månaden.

Men som sagt, med det sagt. Testa LCHF i två veckor och känn efter hur det går. Vill du veta något eller ha matexempel så finns jag här.

Med högt kolesterol?
  • Anonym (Tjockis)
    Dr Nail skrev 2024-12-11 18:54:03 följande:
    Det vackra i det hela är att man inte ens behöver offra sin bärs och sina chips. Bara man ger levern tid att reparera sig.
    Av att fasta?
  • Anonym (Leverproblem)

Bara EN av alla som kommenterat är värd att lyssna på och det var hen som nämnde levern. 

När du säger ölmage, antar jag att du syftar på den där typiska stora, runda och hårda magen män kan få.. Detta beror mycket riktigt på leverproblem. Det som gör magen stor är vätska och vätskan uppstår i buken för att levern är inflammerad. Googla på ascites. Du kan även Googla på skrumplever.

Detta är inget som du kan träna bort. Det enda du bör göra är att sluta äta/dricka sånt som förvärrar tillståndet och äta mer av det som främjar levern. 

• Anonym (Tjockis)
    Anonym (Leverproblem) skrev 2024-12-11 23:39:34 följande:

Bara EN av alla som kommenterat är värd att lyssna på och det var hen som nämnde levern. 

När du säger ölmage, antar jag att du syftar på den där typiska stora, runda och hårda magen män kan få.. Detta beror mycket riktigt på leverproblem. Det som gör magen stor är vätska och vätskan uppstår i buken för att levern är inflammerad. Googla på ascites. Du kan även Googla på skrumplever.

Detta är inget som du kan träna bort. Det enda du bör göra är att sluta äta/dricka sånt som förvärrar tillståndet och äta mer av det som främjar levern. 

Jag tog flera prover hos läkaren bland annat leverprov men han sa inget om levern. Borde han inte ha sagt något isåfall?
  • Anonym (hannes)
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 23:20:32 följande:
    Med högt kolesterol?
    Japp. Och det är även möjligt att ditt LDL kommer öka när du börjar gå ner i vikt. Det rättar till sig efter något halvår, så få inte panik av det heller. Det är pga att det samlats i fettvävnaden du bär runt på.
Svar på tråden Hur fan blir jag av med ölmagen?