• Anonym (Tjockis)

Hur fan blir jag av med ölmagen?

Jag är en medelålders man som har fått en ölmage som inte går bort. Jag har kanske inte ansträngt mig så mycket när det kommer till träning men jag försöker äta nyttigt under veckorna.
    Problemet är under helgerna då jag har svårt att vara utan öl och god mat. Jag måste ha öl och grillchips till sporten och en stor biff med beasås, annars känns livet så jävla torrt och trist. Men jag fattar ju att det är just det jag måste sluta ät och träna flr att gå ner i vikt och få bort ölmagen, men då kommer jag bli deprimerad.
    Det är antingen den fysiska eller mentala hälsan jag får välja mellan. Men sist jag var hos läkaren gnällde han om högt kolesterol och hjärt och kärlsjukdomar så måste fan ner i vikt. Men hur lyckas man? Finns det fler män här som har lyckats och hur gjorde ni? 

• Svar på tråden Hur fan blir jag av med ölmagen?
  • Anonym (man51)

Ölmage kommer inte plötsligt... utan handlar snarare om en viss tid av kombination av dålig "aktivitet", för mycket av "livets goda" och viss mån gener/genetik...

Men eftersom som du själv medger att det är lite risigt med träning. Så slår jag ett slag för det. Och det behöver inte vara dyr, påkostad, tidskrävande (gå på gym, pass etc). Börja med att ta med dig frugan ut på promenader. Korta till en början, längre efter en tid. Rimligt tempo till en början, och lite högre "tempo" efter en tid.

Det gör susen för att kg skall rinna av, samt att det är bra för både "knopp och kropp". Samt, något som de allra flesta klarar av. Kläder efter väder och bra skor.

Gammal hederlig BRAK gympa hemma framför tv:en funkar också... kanske även lite "rörlighetsträning"...

Sen, grundtanken borde ju vara att du inte skall äta dig mätt på chips, snacks, popcorn what ever... Det är ju snacks (!) ät dig mätt på din biff, "vanlig" potatis (den kan man skoja till i ugnen utan att det är processad pommes...). Dryga ut salladen med lite bönor så blir även den mer "matig". Börja även att skära ner på portionerna... det tar ett tag men man vänjer sig...

Jag är all for livets goda... men för att kunna äta och dricka gott så får man tänka till, träna rimligt, ta trappan istället för hissen, promenera istället för att ständigt ta bilen i tid och otid...

• Anonym (Snart trådsmal)

LCHF funkade smärtfritt för mig att minska 10kg. Det knepiga är att hålla sig över tid och Ja det går inte att dricka öl.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (man51) skrev 2024-12-10 15:43:08 följande:

Ölmage kommer inte plötsligt... utan handlar snarare om en viss tid av kombination av dålig "aktivitet", för mycket av "livets goda" och viss mån gener/genetik...

Men eftersom som du själv medger att det är lite risigt med träning. Så slår jag ett slag för det. Och det behöver inte vara dyr, påkostad, tidskrävande (gå på gym, pass etc). Börja med att ta med dig frugan ut på promenader. Korta till en början, längre efter en tid. Rimligt tempo till en början, och lite högre "tempo" efter en tid.

Det gör susen för att kg skall rinna av, samt att det är bra för både "knopp och kropp". Samt, något som de allra flesta klarar av. Kläder efter väder och bra skor.

Gammal hederlig BRAK gympa hemma framför tv:en funkar också... kanske även lite "rörlighetsträning"...

Sen, grundtanken borde ju vara att du inte skall äta dig mätt på chips, snacks, popcorn what ever... Det är ju snacks (!) ät dig mätt på din biff, "vanlig" potatis (den kan man skoja till i ugnen utan att det är processad pommes...). Dryga ut salladen med lite bönor så blir även den mer "matig". Börja även att skära ner på portionerna... det tar ett tag men man vänjer sig...

Jag är all for livets goda... men för att kunna äta och dricka gott så får man tänka till, träna rimligt, ta trappan istället för hissen, promenera istället för att ständigt ta bilen i tid och otid...

Jag tycker nog att en medelålders man behöver mer träning än så. Om man inte styrketränar förlorar man muskelmassa varje år. Och efter 60 accelererar det, så det är bäst att börja träna styrka senast i femtioårsåldern. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Karriäristen skrev 2024-12-07 20:30:23 följande:

Jag har liknande problem och funderar på Ozempic. Jag tror inte att någon normal förändring gör verklig skillnad.

Det beror ju på vad du menar med normal förändring. 

Men bättre kost , kombinerat med konditionsträning ett par gånger i veckan plus styrketräning ett par gånger i veckan , kommer ge dig både bättre hälsa och en snyggare och starkare kropp. Betydligt bättre än  Ozempic?

• Anonym (Arnold)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-10 15:55:41 följande:

Det beror ju på vad du menar med normal förändring. 

Men bättre kost , kombinerat med konditionsträning ett par gånger i veckan plus styrketräning ett par gånger i veckan , kommer ge dig både bättre hälsa och en snyggare och starkare kropp. Betydligt bättre än  Ozempic?

Instämmer. Ozempic är för mesar.
  • Anonym (man51)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-10 15:53:17 följande:
    Jag tycker nog att en medelålders man behöver mer träning än så. Om man inte styrketränar förlorar man muskelmassa varje år. Och efter 60 accelererar det, så det är bäst att börja träna styrka senast i femtioårsåldern. 
    Jag säger inte emot... Cool

MEN för somliga så är steget för långt att börja gå på Friskis&Svettis, SATS, Nordic Wellness, 24/7 Fitness och allt vad som erbjuds... och tro att man skall klara av sin "nyårs-ambition" med att komma iväg till gymmet 3ggr/vecka... 

Som sagt, det brukar vara knökafullt på gymmet jan-mars... sen brukar det tunna ur... men så sitter man där och pyntar 400-600kr i månaden för något som aldrig används...

Då kan promenader, och "BRAK" (Bål, rygg, armar, knän) vara en bra start, komma-i-gång. Men även det kräver lite självdisciplin och kunskap, påhittighet...
  • Anonym (Vlik)
    Anonym (man51) skrev 2024-12-10 16:01:04 följande:
    Jag säger inte emot... Cool

MEN för somliga så är steget för långt att börja gå på Friskis&Svettis, SATS, Nordic Wellness, 24/7 Fitness och allt vad som erbjuds... och tro att man skall klara av sin "nyårs-ambition" med att komma iväg till gymmet 3ggr/vecka... 

Som sagt, det brukar vara knökafullt på gymmet jan-mars... sen brukar det tunna ur... men så sitter man där och pyntar 400-600kr i månaden för något som aldrig används...

Då kan promenader, och "BRAK" (Bål, rygg, armar, knän) vara en bra start, komma-i-gång. Men även det kräver lite självdisciplin och kunskap, påhittighet...
    Kanske cirkelträning på gymmet passar för ts? Då passar man en tid och ger sig iväg. Sen så är det inte väderfaktorer som sabbar om han skulle satsa på t ex mountainbike eller dylikt. Bättre för kroppen med gymmet också.

Nu tjatar jag om veganmat här, men ts behöver göra något åt kolesterolet också, dvs se till kosten framförallt. Kan vara små förändringar, byta ut mjölken, köra med hummus på mackan i stället för osten eller annat. Sen så tror jag att ts behöver tjata till sig medicin mot kolesterolet också (om han inte redan fått det)

Nu skräms jag, men hade en kollega som dog i tidig 40-års ålder pga fetmarelaterade faktorer. Han var så pass fet att företaget skickade honom till en psykolog som han blev förbannad över. Så han var väl inte redo att ta itu med den mentala biten. Just det där om att bli deprimerad för att man inte får chips och öl till tv-kvällen känns viktigt att ta itu med. just den mentala biten. För vissa är det lättare att gå cold turkey. Det blir svårare innan det blir lättare.
  • Anonym (Riktig mat)

LCHF skulle nog passa dig som handen i handsken! Läs på hos kostdoktorn, finns även massa bra recept. Du blir helt enkelt mätt på riktig mat, även om det kanske tar en stund att ställa om koppen lite. Men då kan du ju äta din biff med bea och sallad eller kanske en god gratäng på broccoli/blomkål istället för potatis.

Grönsaker kanske inte är det skojigaste, men kan ändå vara gott med råa tex gurkstavar och dipp (hemmagjord nyttig) och kanske tyvärr dricka smaksatt bubbelvatten till (eller lite torrt vin i värsta fall) Om du känner att du MÅSTE ha något att tugga på. Liten bit mörk choklad i bland kan också vara lite gott. Någon näve nötter av bra kvalite, chark, ostbricka osv

Kolesterol är inte heller farligt, det är faktiskt väldigt viktigt för våra kroppar.

• Gaskarl
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-07 18:03:30 följande:

Tror den är enklare om du ersätter en vana med något annat mer hälsosamt. Bara sitta tomhänt framför tv:n blir då inte lika dramatiskt, tar väl några gånger innan man etablerar den mer hälsosamma vanan. Chips innehåller väl ganska mycket salt också så det är väl inte så bra för blodtryck heller. Hoppas du får medicin för kolesterolet i alla fall.

Har sett några tjockisprogram där läkarna säger att det nästan är en omöjlighet att göra en dramatisk viktnedgång på egen hand så kanske typ ozempic eller annat vore något? Kanske värt att undersöka.

Testa vegankost också, skulle göra susen då det är så kolesterolfattigt, kanske etablera en vegankost på vardagarna och köra med stek och bea någon gång då och då. Testa 3 månader, det borde alla vara kapabla till.

Synd att du rekommenderar en medicin, som är för diabetiker. Egoistiskt tänk. Svårt för diabetiker att få tag på medicin som är nödvändig, pga att folk vill gå ner i vikt, just sayi'n. 
  • Gaskarl
    Karriäristen skrev 2024-12-07 20:30:23 följande:

Jag har liknande problem och funderar på Ozempic. Jag tror inte att någon normal förändring gör verklig skillnad.

Egotänk. 
Svar på tråden Hur fan blir jag av med ölmagen?