Inlägg från: Anonym (Tjockis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjockis)

Hur fan blir jag av med ölmagen?

Jag är en medelålders man som har fått en ölmage som inte går bort. Jag har kanske inte ansträngt mig så mycket när det kommer till träning men jag försöker äta nyttigt under veckorna.
    Problemet är under helgerna då jag har svårt att vara utan öl och god mat. Jag måste ha öl och grillchips till sporten och en stor biff med beasås, annars känns livet så jävla torrt och trist. Men jag fattar ju att det är just det jag måste sluta ät och träna flr att gå ner i vikt och få bort ölmagen, men då kommer jag bli deprimerad.
    Det är antingen den fysiska eller mentala hälsan jag får välja mellan. Men sist jag var hos läkaren gnällde han om högt kolesterol och hjärt och kärlsjukdomar så måste fan ner i vikt. Men hur lyckas man? Finns det fler män här som har lyckats och hur gjorde ni? 

• Svar på tråden Hur fan blir jag av med ölmagen?
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-07 18:03:30 följande:

Tror den är enklare om du ersätter en vana med något annat mer hälsosamt. Bara sitta tomhänt framför tv:n blir då inte lika dramatiskt, tar väl några gånger innan man etablerar den mer hälsosamma vanan. Chips innehåller väl ganska mycket salt också så det är väl inte så bra för blodtryck heller. Hoppas du får medicin för kolesterolet i alla fall.

Har sett några tjockisprogram där läkarna säger att det nästan är en omöjlighet att göra en dramatisk viktnedgång på egen hand så kanske typ ozempic eller annat vore något? Kanske värt att undersöka.

Testa vegankost också, skulle göra susen då det är så kolesterolfattigt, kanske etablera en vegankost på vardagarna och köra med stek och bea någon gång då och då. Testa 3 månader, det borde alla vara kapabla till.

Har du några tips på vad jag skulle kunna byta ut chipsen mot? Nä varken öl eller chips är ju bra men det är mina största laster och jag har svårt och se om det finns något som skulle kunna bytas ut som jag skulle va nöjd med. Idag bestod middagen av en köttbit med sallad och jag blev fan inte ens mätt. 
    Vegankost eller kanIngmar som jag kallar det kommer jag inte äta.
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-07 18:40:58 följande:
    Kanske popcorn till att börja med och någon lättare variant på öl utan alkohol, öl innehåller väl ganska mycket socker. Det kanske går att förändra ytterligare senare?

Var inte så skeptisk mot veganmat, du vill ju göra en förändring, köra på veganmat är ju en enkel förändring egentligen då det är enkla, tydliga förhållningsregler (och kolesterolfattigt). Man behöver inte lära sig om recept eller samla poäng enligt viktväktarkurer. Men är det såna former med klara regelverk som passar dig bäst så kör på det i stället. Du behöver ju inte skippa köttet helt och hållet, kanske käka kött om du bjuder hem några, går ut och äter eller köper mat? Då slipper du stigmat med att käka vegankost också.

Nuförtiden verkar alla kurer handla om högt proteinintag, personligen så tror jag att man ska skippa mjölkprodukter helt och hållet.
    Nu låter du som min fru haha är du en kvinna?
    Popcorn och salta pinnar har jag testat men då måste jag äta så mycket för att bli mätt och nöjd. Jag är så hungrig hela tiden och äter dubbla mängden av vad min fru äter och även om min fru har en del hull så är det inte i närheten av min ölmage så fattar ju att det är mängden det handlar om. 
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-10 22:13:51 följande:
    Men lägg av. Det är ett förbannat bra råd att satsa på vegankost då ts kolesterol är ett problem och blanda upp det med sånt man vanligen äter. Ett helvetes bra råd.
    Mat för mig är som luft för andra. Det är nödvändigt för att jag ska orka jobba och inte bli deprimerad. Jag har alltid tyckt mycket om mat och godis chips mm så att börja käka gräs som en jäkla kanin kommer jag då inte göra 
  • Anonym (Tjockis)
    Martins07 skrev 2024-12-11 13:07:54 följande:

Lösning är ENKEL, du vill ju inte bli av öl mage du säger det själv. Sluta dricka öl, sluta äta mer än 2 gånger om dagen. Är för lite bara en gång om dagen och drick för mycket vatten. Träning och annat kommer inte att hjälpa du får minska maten och sluta med alkohol. 

Vill jag inte bli av med ölmagen? Jag säger ju att jag har gjort massa förändringar under veckorna men på helgen är det svårt och vara utan öl chips och god mat. Det är det som ger livet någon mening och så jag ska stå ut här hemma.
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-11 15:35:36 följande:
    Det är ingen som tvingar dig att lägga om din diet. Du kanske ska dubbla intaget av grillchips och ipa för att bli dubbelt så lycklig?
    Varför håna? 
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-11 15:42:48 följande:
    Du menar till skillnad från det här?
    Anonym (Tjockis) skrev 2024-12-11 15:20:13 följande:
    Mat för mig är som luft för andra. Det är nödvändigt för att jag ska orka jobba och inte bli deprimerad. Jag har alltid tyckt mycket om mat och godis chips mm så att börja käka gräs som en jäkla kanin kommer jag då inte göra 

Finns så många tjockisar som kommer med ursäkter. Du vill ju inte göra en förändring eller hur? Lösningen på ditt kolesterolproblem är ganska enkelt.
    Du vill bara håna tjockisar va?
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-11 16:34:45 följande:
    Det finns många tjockisar som faktiskt ämnar göra något åt saken. Jag beundrar dessa. Jag känner mig likgiltig och har inga problem med tjockisar som vill behålla vikten heller. Men sen kommer den tredje gruppen tjockisar med ursäkter och ett icke-ansvarstänkande (du)

Så som svar på din fråga: nej, jag vill inte håna tjockisar. Du verkar vilja käka chips, dricka öl, svulla i bea och biff och ändå fixa hälsan på något magiskt sätt, för "annars blir du deppig". Vem tror du ska fixa din hälsa? Lägger du över det på frun? Jag hoppas det här blir en väckarklocka.
    Nä såklart är det inte min frus fel men att unna mig god mat gör att jag står ut med sånt jag inte hade stått ut med annats om jag säger så. Du har fel i att jag kommer med ursäkter missade du att jag skrev att jag försöker gå ner i vikt?
  • Anonym (Tjockis)
    Dr Nail skrev 2024-12-11 18:11:30 följande:

Den sk. ölmagen beror på att levern har samlat på sig fett eller är skadad på något sätt. Man ska rena den. Ett effektivt sätt är fasta. Träna kroppen på att vara helt utan mat 12 timmar om dygnet. Det stimulerar produktion av nya celler i levern så att levern repareras.

Hur klarar man det när man jobbar? 
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Vlik) skrev 2024-12-11 18:38:40 följande:
    Verkar inte som att du försöker ens. Du är sarkastisk kring veganmat fast det egentligen är något som används för att minska ett högt kolesterol. Eller vad tror du kolesterolvärde handlar om? Jo, du kommer med ursäkter. Det är väl klart att du inte blir deprimerad om ölmagen försvinner och kolesterolvärdet normaliseras, det är ju något du fått för dig för att du etablerat en vana med ohälsosamt ätande och blir tillfälligt ledsen när bea:n och biffen försvinner. Men då behöver du ju lägga ner arbetet också. Ditt ätande är inte hållbart. 
    Som jag skrev så har jag slutat dricka öl och onyttigt under veckodagarna nu så hur har jag inte försökt? Läkaren sa att det är bättre och göra en livsstilsförändring än att gå ner mycket och fort i mitt fall, och ska jag klara av att gå ner så kan jag inte ta bort allt jag gillar och bara äta sånt som jag hatar. Tror du det kommer bli långvarigt då?
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (hannes) skrev 2024-12-11 18:57:00 följande:

TS, gör dig själv en tjänst och testa LCHF i två veckor. Du kan lägga dig på liberal, dvs upp till 100 g kolhydrater, om det känns läskigt. Du har inget att förlora och allt att vinna på att testa det som faktiskt funkar för de flesta som verkligen testat. Och oroa dig inte för kolesterolet när du äter lchf, med mindre kolhydrater får levern mindre signaler om att skapa kolesterol., Och det är dessutom inte så mycket fett som folk tror, om man äter hyfsat ren mat.

Fasta + LCHF är mångas räddning, även min. Även sovtid räknas in i fasta, så om du till exempel vill fasta 12 timmar om dygnet så kan du äta middag så att du är klar vid 18, och sedan äta frukost kl 6. 14 timmars fasta kan du till exempel vara utan mellan 20 och 10. Är du en kvällsätare så kan du vara utan mellan 22 och 10 eller 12. 

Att få igång cellreparation tar längre tid dock, 18-24 timmar innan de startar och sen sska det gärna vara igång ett tag. En 24-48 timmars fasta kan man göra då och då om man vill, jag gör 36 timmar två gånger i månaden.

Men som sagt, med det sagt. Testa LCHF i två veckor och känn efter hur det går. Vill du veta något eller ha matexempel så finns jag här.

Med högt kolesterol?
  • Anonym (Tjockis)
    Dr Nail skrev 2024-12-11 18:54:03 följande:
    Det vackra i det hela är att man inte ens behöver offra sin bärs och sina chips. Bara man ger levern tid att reparera sig.
    Av att fasta?
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Leverproblem) skrev 2024-12-11 23:39:34 följande:

Bara EN av alla som kommenterat är värd att lyssna på och det var hen som nämnde levern. 

När du säger ölmage, antar jag att du syftar på den där typiska stora, runda och hårda magen män kan få.. Detta beror mycket riktigt på leverproblem. Det som gör magen stor är vätska och vätskan uppstår i buken för att levern är inflammerad. Googla på ascites. Du kan även Googla på skrumplever.

Detta är inget som du kan träna bort. Det enda du bör göra är att sluta äta/dricka sånt som förvärrar tillståndet och äta mer av det som främjar levern. 

Jag tog flera prover hos läkaren bland annat leverprov men han sa inget om levern. Borde han inte ha sagt något isåfall?
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Leverproblem) skrev 2024-12-12 00:15:22 följande:
    Problem med levern syns inte på prover förrän det gått väldigt långt. Så, nej. Inte om han stirrade sig blind på provresultat. Att erbjuda dig förebyggande behandling i form av leverfrämjande kost och produkter är inte en läkares uppgift. 

Men jag har inte sett din mage så din "ölmage" kan vara gaser och/eller fett. Men den traditionella ölmagen är vätska pga inflammerad lever.
    Nja fettet samlas nog lätt på magen hos oss män tror jag. 
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-12 04:16:11 följande:

Ha kallt hemma och klä dig tunt. Kroppen kommer att kompensera det genom att förbruka mer energi för att hålla dig varm. Att värma kroppen är det som förbrukar mest energi under dagen. Inte att röra på dig.

Jämför med ödlor, ormar, reptiler och svärmor som nästan inte förbrukar någon energi alls, eftersom de är växelvarma.

Vi har redan sänkt temperaturen för att spara in på elen men tycker man blir så jävla hungrig när det är kallt och man fryser. Man gör av med så mycket energi. Det får mig bara att vilja äta mer haha
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Fröken) skrev 2024-12-12 05:39:37 följande:
    Jag jobbar i ett fysiskt arbete, går mella 10 000 och 20 000 steg per dag.
    Sitter och äter frukost nu, eller är precis klar. Alltså äter jag  runt 5-5.30.

Åker snart till jobbet, på lunchen sätter jag mig inte ens ner utan går en halvmils promenad och sedan äter jag när jag kommer hem igen omkring kl 17.

Har gjort så länge och det är absolut inget problem.
    Du blir säkert hungrig i början, men det går över och kroppen vänjer sig fort.

Värt att testa!
    Hur orkar du jobba om du inte äter på så många timmar? Jag har också ett fysiskt jobb och skulle aldrig klara det
  • Anonym (Tjockis)
    Dexter dot com skrev 2024-12-12 05:28:04 följande:
    Men om mat är den enda meningen med livet och du blir deprimerad om du inte får äta onyttigt och dricka alkohol är det ju verkligen dax att du ser över din livskvalitet och livssituation ! Familj,vänner, hobbies borde ju toppa listan över vad som är meningsfullt.
    Jag har ett meningsfullt liv men gillar att unna mig det goda i livet, det är inte svårare än så. 
Svar på tråden Hur fan blir jag av med ölmagen?