• Anonym (Hm)

Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning

Min pojkväns svåger dog nyligen efter en lång tids sjukdom. Han var aldrig jättenära honom men var förstås ledsen när han dog då han varit en del av familjen i många år. Jag har funnits där för honom och stöttat så gott jag kunnat.

Saken är den att min födelsedag är om en vecka. Jag ska ha en liten fest på kvällen som jag bjöd honom till men han sa att begravningen är samma dag så han tror inte att han kan komma. Begravningen är på dagen och min kille sa att han "kanske kan komma förbi på kvällen beroende på hur det känns".

Jag är så besviken. Jag fyller 30- det gör man ju inte varje år. Vi har varit ihop i 8 månader och jag såg det som ett tillfälle att introducera honom för mina vänner för första gången. (Träffar dem själv sällan av llika anledningar därför det inte blivit av)Är sjukt besviken. Vad hade ni gjort i en sån situation?

Jag föreslog att vi kunde ha ett separat firande vilket han verkade positiv till men är ju inte samma sak 

• Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning
  • Anonym (Hej Ts)

Om hans systers man gått bort så är det ju väldigt väldigt tragiskt. Mer tragiskt än om en väldigt gammal person går bort och en begravning är då oerhört tungt. Närmsta familjen samlas ofta efteråt också, det kanske finns barn i bilden som förlorat sin pappa? Din kille behöver kanske och vill kanske finnas där för sin syster och familj den här dagen och kvällen. Att säga till sin syster att man ska på fest efter hennes mans begravning känns nog respektlöst för de flesta. 

Dessutom, skulle han komma på ditt 30 årsfirande så antar jag att han nog inte riktigt när på sitt bästa humör. Hade jag varit dina vänner och fått reda på att han varit på den typen av begravning innan hade jag tyckt det var lite makabert och undrat vad det var för människa? 

Det verkar inte vara någon stor tillställning, hör med alla om de kan fira en annan hel istället eller fira utan killen bara. 

• Anonym (jury)

Tycker att pojkvännen borde skärpa sig och gå till både svågerns begravning och TS 30-års dag om dom verkligen är ett par.

Verkar lite överdrivet att inte kunna klara av möta upp och visa flaggan till bägge arrangemang. Så krossad av sorg kan han väl inte vara av en inte särskilt nära bekants bortgång. Kanske blir det en lite konstig dag, men det borde han kunna klara av. Verkar mer som att han har en annan syn på relationen än TS.

• Anonym (Greta)
    Anonym (jury) skrev 2024-11-30 16:08:28 följande:

Tycker att pojkvännen borde skärpa sig och gå till både svågerns begravning och TS 30-års dag om dom verkligen är ett par.

Verkar lite överdrivet att inte kunna klara av möta upp och visa flaggan till bägge arrangemang. Så krossad av sorg kan han väl inte vara av en inte särskilt nära bekants bortgång. Kanske blir det en lite konstig dag, men det borde han kunna klara av. Verkar mer som att han har en annan syn på relationen än TS.

Antingen trollar du eller så ligger dina avvikande kulturella referensramar dig i fatet. Verkar lite överdrivet? Vem är du att uttala dig om någons sorg?
  • Ess
    Anonym (jury) skrev 2024-11-30 16:08:28 följande:

Håller med om detta. Själva begravningen är inte åt nöje, men sen brukar man samla sig efteråt och ha rätt roligt på fikan efteråt. Själv hade jag inte haft problem att gå på både begravning och fest på kvällen.
  • Anonym (S)

Du fyller 30, inte 12. Det är klart att du ska sätta ditt ego åt sidan och visa förståelse. 

• Anonym (Oj…..)

Förstår din känsla och att du blir besviken MEN detta är ett sånt tillfälle när jag anser att du bör bita dig i tungan och säga att du självklart förstår. Hans känsla för sin svåger kan bara han veta/känna och detta är betydligt viktigare än en födelsedagsfest. Lite omogen reaktion men det är inte alla gånger känslan inom oss är så vuxen som man önskar. Hoppas festen blir lyckad! 

• Anonym (Tänk på systern!)

Han kanske inte stod svågern så nära men det var hans systers man och kanske systern och om det finns barn är väldigt ledsna liksom övrig familj på hans sida
    så det kan vara väldigt jobbigt att se sin syster och kanske syskon barn sörja,
    det är stor skillnad på att begrava en gammal människa och en yngre.
    Två av våra vänner har gått bort i cancer i 40 årsåldern, är otroligt sorligt
    att se partner och barn sörja och även se syskon och föräldrar till den som gått bort. Kan verkligen förstå att man inte är på topphumör efter det.
    Kanske han också stannar ett tag hos sin syster?

• Anonym (jhpoö)
    Ess skrev 2024-11-30 16:24:29 följande:
    Håller med om detta. Själva begravningen är inte åt nöje, men sen brukar man samla sig efteråt och ha rätt roligt på fikan efteråt. Själv hade jag inte haft problem att gå på både begravning och fest på kvällen.
    Vad duktig du är som kan göra det och vara ditt bästa jag för introduceras till din partners vänner...
  • Kvittning
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 14:26:21 följande:
    Jag blev inte bjuden på begravningen. Aldrig träffat svågern....
    Jag menar såklart att du kanske borde fundera på att flytta ditt firande så att du kan finnas där för honom efter begravningen.
  • Anonym (JB)

Vad jag hade gjort i en sån situation? Jag hade flyttat på festen till nästa helg om man inte hyrt lokal och hela baletten, och istället gått med på begravningen och stöttat min pojkvän. 

Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning