• Anonym (Hm)

Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning

Min pojkväns svåger dog nyligen efter en lång tids sjukdom. Han var aldrig jättenära honom men var förstås ledsen när han dog då han varit en del av familjen i många år. Jag har funnits där för honom och stöttat så gott jag kunnat.

Saken är den att min födelsedag är om en vecka. Jag ska ha en liten fest på kvällen som jag bjöd honom till men han sa att begravningen är samma dag så han tror inte att han kan komma. Begravningen är på dagen och min kille sa att han "kanske kan komma förbi på kvällen beroende på hur det känns".

Jag är så besviken. Jag fyller 30- det gör man ju inte varje år. Vi har varit ihop i 8 månader och jag såg det som ett tillfälle att introducera honom för mina vänner för första gången. (Träffar dem själv sällan av llika anledningar därför det inte blivit av)Är sjukt besviken. Vad hade ni gjort i en sån situation?

Jag föreslog att vi kunde ha ett separat firande vilket han verkade positiv till men är ju inte samma sak 

• Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning
  • NinniQX

Fira med dina vänner, då blir du inte ensam. Sen kan du och din pojkvän fira tillsammans. Om du är rädd att han inte kommer bry sig om att uppvakta dig så får du väl berätta det för honom. Problemet löst. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (K) skrev 2024-12-01 19:23:27 följande:
    Återigen - ingen blir bjuden på en begravning, man bara går dit.
    Har knappt träffat folket som är där, vore jättemärkligt om jag bara dök upp.
  • Anonym (Jessika)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-02 07:47:07 följande:
    Det är det väl ändå inte märkligt som flickvän, stöd för pojkvännen och "svägerska" till den sörjande änkan. 

Börja med att leta upp dödsannonsen (brukar gå att googla fram sådant om du inte vet vilken tidning eller så). Där hittar du längst ner i annonsen om man ska anmäla sig till begravningen eller vad de har för önskemål. En del står det att begravningen äger rum i stillhet = inga andra förutom de närmsta som fått en inbjudan. På en del står det att cermonin upplöses i kyrkan eller liknande = ingen samling efteråt med mat eller liknande. Sedan har vi de som har anmälan till mat eller fika efteråt. 

Du behöver ingen inbjudan eller anmäla dig för att följa med din pojkvän till kyrkan (eller var de nu än har cermonin). Det kommer finnas andra där som familjen kanske knappt känner som gamla arbetskollegor, barndomsvänner, kompisar i förskingringen som ändå tycker det är viktigt att få säga adjö. På en öppen begravning är alla välkomna till kyrkan. 

Pojkvännens svåger är ändå han systers man. En syster som kanske är närmre än du tror men som inte haft ork eller tid att träffa dig. Det kan betyda enormt mycket för er framtida relation som svägerskor om du och pojkvännen fortsätter att vara tillsammans. Att ha en vettig relation till svägerskor är alltid bra. Det betyder inte att man behöver vara bästisar men att kunna umgås på eventuella familjesammanhang är alltid bra. Du är ändå snart 30 och borde ha lite koll. 

Även om man inte är nära personen så kan en begravning vara dränerande för många andra känslor kan komma upp till ytan. Man minns andra som gått före osv. 

Läs på om begravning och fixa en liten handbukett (typ en ros, blomsteraffären har koll) och följ med din pojkvän till kyrkan i alla fall. Därefter kan du avvika om så är och ingen kommer tycka det är konstigt. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jessika) skrev 2024-12-02 09:11:58 följande:
    Det är det väl ändå inte märkligt som flickvän, stöd för pojkvännen och "svägerska" till den sörjande änkan. 

Börja med att leta upp dödsannonsen (brukar gå att googla fram sådant om du inte vet vilken tidning eller så). Där hittar du längst ner i annonsen om man ska anmäla sig till begravningen eller vad de har för önskemål. En del står det att begravningen äger rum i stillhet = inga andra förutom de närmsta som fått en inbjudan. På en del står det att cermonin upplöses i kyrkan eller liknande = ingen samling efteråt med mat eller liknande. Sedan har vi de som har anmälan till mat eller fika efteråt. 

Du behöver ingen inbjudan eller anmäla dig för att följa med din pojkvän till kyrkan (eller var de nu än har cermonin). Det kommer finnas andra där som familjen kanske knappt känner som gamla arbetskollegor, barndomsvänner, kompisar i förskingringen som ändå tycker det är viktigt att få säga adjö. På en öppen begravning är alla välkomna till kyrkan. 

Pojkvännens svåger är ändå han systers man. En syster som kanske är närmre än du tror men som inte haft ork eller tid att träffa dig. Det kan betyda enormt mycket för er framtida relation som svägerskor om du och pojkvännen fortsätter att vara tillsammans. Att ha en vettig relation till svägerskor är alltid bra. Det betyder inte att man behöver vara bästisar men att kunna umgås på eventuella familjesammanhang är alltid bra. Du är ändå snart 30 och borde ha lite koll. 

Även om man inte är nära personen så kan en begravning vara dränerande för många andra känslor kan komma upp till ytan. Man minns andra som gått före osv. 

Läs på om begravning och fixa en liten handbukett (typ en ros, blomsteraffären har koll) och följ med din pojkvän till kyrkan i alla fall. Därefter kan du avvika om så är och ingen kommer tycka det är konstigt. 
    Tack för infon! Dock har jag inte träffat svågern eller deras barn, bara min pojkväns syster. Kan dessutom inte ta ledigt från jobbet den dagen :( 
  • Anonym (X2)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-02 07:47:07 följande:
    Men din kille då, han har aldrig träffat dina vänner. Är inte det konstigt då, att han ska dyka upp där?
    När jag går på begravningar finns där massor med människor jag inte känner. 
  • Anonym (Usch :()
    Anonym (Jessika) skrev 2024-12-02 09:11:58 följande:

Menar du allvar? Ska ts leta upp i nån tidning var hennes egen pojkväns svåger begravs? Köpa blommor och bara gå dit? Det vore ju verkligen ett rejält stört beteende. 

Även om inte 8-9 månader är lång tid alls så borde väl ts och pojkvännen kunna PRATA med varandra?

Ts kan ju bara FRÅGA om han vill att hon ska gå med på begravningen som stöd till honom. Men om ts inte tycker att pojkvännen och hans mycket nära anhörigs bortgång betyder tillräckligt för henne så hon inte ens kan ta ledigt EN dag för hans skull så tycker jag verkligen att de bör göra slut!
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Usch :() skrev 2024-12-02 12:26:38 följande:
    Menar du allvar? Ska ts leta upp i nån tidning var hennes egen pojkväns svåger begravs? Köpa blommor och bara gå dit? Det vore ju verkligen ett rejält stört beteende. 

Även om inte 8-9 månader är lång tid alls så borde väl ts och pojkvännen kunna PRATA med varandra?

Ts kan ju bara FRÅGA om han vill att hon ska gå med på begravningen som stöd till honom. Men om ts inte tycker att pojkvännen och hans mycket nära anhörigs bortgång betyder tillräckligt för henne så hon inte ens kan ta ledigt EN dag för hans skull så tycker jag verkligen att de bör göra slut!
    Jag kan ta ledigt men inte med kort varsel vilket min pojkvän vet. Han meddelade mig inte med tillräcklig varsel för att jag skulle kunna gå. Jam verkar vilja gå själv så det får jag respektera. Håller med om att det vore psycho att googla upp begravningen och bara dyka upp.
  • Kirenaj68
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-02 13:02:33 följande:
    Jag kan ta ledigt men inte med kort varsel vilket min pojkvän vet. Han meddelade mig inte med tillräcklig varsel för att jag skulle kunna gå. Jam verkar vilja gå själv så det får jag respektera. Håller med om att det vore psycho att googla upp begravningen och bara dyka upp.
    Vill han gå själv? Det har du inte sagt något om tidigare, men i så fall är det väl inget problem?
  • nihka
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-01 18:38:50 följande:
    Jag var inte bekant med svågern och jag är inte bjuden på begravningen. Annars hade jag gått. Jag bjöd honom med 3 veckors varsel, är väl lagom?
    Erbjud att skjutsa dit och hem. När bjöd du de andra?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Hm)
    nihka skrev 2024-12-02 18:37:52 följande:
    Erbjud att skjutsa dit och hem. När bjöd du de andra?
    Jag bjöd alla samtidigt. Har  ingen bil och kan inte skjutsa. Vad skulle skjuts lösa ens?
  • Anonym (X2)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-02 13:02:33 följande:
    Skrev du inte att du bjöd honom tre veckor innan och då fick du reda på att det var begravning. Så du kunde inte ta ledigt med tre veckors  framförhållning?
  • nihka
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-02 20:34:05 följande:
    Jag bjöd alla samtidigt. Har  ingen bil och kan inte skjutsa. Vad skulle skjuts lösa ens?
    Praktisk hjälp och stöd.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • EnAnonumius
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-01 18:38:50 följande:
    Jag var inte bekant med svågern och jag är inte bjuden på begravningen. Annars hade jag gått. Jag bjöd honom med 3 veckors varsel, är väl lagom?
    3 veckor, ja det är ju okey. Dock så när han sa att han inte kunde komma då han skulle närvara på en begravning den dagen, så tanken slog aldrig dig att du kunde flytta ditt firande till en Lördag,
    då de flesta begravningar sker på en vardag (Måndag till Fredag? Om det nu är så über viktigt för dig att presentera din kille för dina vänner samtidigt. Det var ju trots allt 3 veckors varsel, sp då hade du ju själv kunnat fixa det.
    Det är lättare att flytta på en födelsedagsfirande, än en begravning.

Du vet vi flesta vuxna som vill fira sin födelsedag, har inget tvångsbehov av att fira det på det exakta datumet, utan vi justerar lite så att vi kan få med den personer vi tycker är viktiga att ha med på sitt firande.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning