• Anonym (Hm)

Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning

Min pojkväns svåger dog nyligen efter en lång tids sjukdom. Han var aldrig jättenära honom men var förstås ledsen när han dog då han varit en del av familjen i många år. Jag har funnits där för honom och stöttat så gott jag kunnat.

Saken är den att min födelsedag är om en vecka. Jag ska ha en liten fest på kvällen som jag bjöd honom till men han sa att begravningen är samma dag så han tror inte att han kan komma. Begravningen är på dagen och min kille sa att han "kanske kan komma förbi på kvällen beroende på hur det känns".

Jag är så besviken. Jag fyller 30- det gör man ju inte varje år. Vi har varit ihop i 8 månader och jag såg det som ett tillfälle att introducera honom för mina vänner för första gången. (Träffar dem själv sällan av llika anledningar därför det inte blivit av)Är sjukt besviken. Vad hade ni gjort i en sån situation?

Jag föreslog att vi kunde ha ett separat firande vilket han verkade positiv till men är ju inte samma sak 

• Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning
  • Anonym (Flipper)

Tycker inte det är ett dugg konstigt att han kanske inte kommer på festen. En begravning är ganska jobbig och även om han inte stod svågern nära så kan det bli mycket att hantera. Tycker det är ganska egoistiskt av dig TS att kräva att han kommer. Han har ju sagt KANSKE, inte definitivt dessutom 

• Anonym (L)
    Plupp73 skrev 2024-12-01 13:26:36 följande:

1. Eftersom det är pojkvännens svåger som dött så gissar jag att svågern dött ganska ung, åtminstone< 50 års ålder. Det i sig är ett starkt skäl till att gå på en begravning! Dessutom kanske han står nära andra sörjande på den begravningen (även om han inte är nära svågern), tex sin syster (eller ev syskonbarn) som var gift med svågern.
    2. Jag hade direkt ändrat datum för min egen fest om det för mig var viktigt att pojkvännen var med, jag hade INTE surrat över att han inte kom på fest efter en begravning. 
    3. Om han dissar din födelsedag, så handlar det nog om hur ego du visar upp att du är. 
    4. Det här med människor som tycker att deras egna födelsedagar är det viktigaste i världen....

Tror mycket på nr 3. Man blir inte särskilt motiverad att fira personer som förväntar sig och kräver uppmärksamhet eftersom de är totalt självcentrerade. 

Att villkora och recensera den andra personens engagemang - om han inte uppmärksammar mig på det sätt jag kräver så gör jag slut - är ett säkert sätt att ta död på den motivation som kanske fanns där från början. 

Det är en helt annan sak om man är en person som själv är omtänksam och kärleksfull och blir tagen för given av andra men det handlar det inte alls om här. 

TS kräver omtänksamhet utan att ge det själv. Då får man den relation som man förtjänar. 

• Anonym (X2)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-01 08:04:12 följande:
    Nu nojar jag över om han kommer kompensera genom att uppmärksamma den på något sätt öht. I min värld firar man varandras födelsedag, även i en by relation. Vi hade dejtat i 2 månader när han fyllde och då skämde jag bort honom.  Men om du anser att födelsedagar är oviktiga om man inte varit ihop i flera år tycker vi nog olika.
    Men han har ju sagt att det ska han, du skrev det själv:

Jag föreslog att vi kunde ha ett separat firande vilket han verkade positiv till
  • Anonym (X2)

Du ska alltså ha en fest en vardagskväll? Eller bara en middag med vänner?

• nihka
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 13:05:28 följande:
    Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning

Min pojkväns svåger dog nyligen efter en lång tids sjukdom. Han var aldrig jättenära honom men var förstås ledsen när han dog då han varit en del av familjen i många år. Jag har funnits där för honom och stöttat så gott jag kunnat.

Saken är den att min födelsedag är om en vecka. Jag ska ha en liten fest på kvällen som jag bjöd honom till men han sa att begravningen är samma dag så han tror inte att han kan komma. Begravningen är på dagen och min kille sa att han "kanske kan komma förbi på kvällen beroende på hur det känns".

Jag är så besviken. Jag fyller 30- det gör man ju inte varje år. Vi har varit ihop i 8 månader och jag såg det som ett tillfälle att introducera honom för mina vänner för första gången. (Träffar dem själv sällan av llika anledningar därför det inte blivit av)Är sjukt besviken. Vad hade ni gjort i en sån situation?

Jag föreslog att vi kunde ha ett separat firande vilket han verkade positiv till men är ju inte samma sak 

Jag hade följt med honom på begravningen och sett till att han kände det så bra som möjligt vilket förstås ökar hans motivation att gå på din 30-års tillställning samma kväll.

Sedan hade jag haft ett litet firande på lördagen där han inte måste träffa en massa nya människor och flyttat kompisfesten till helgen därpå.

Sedan tycker jag det är konstigt att du bjuder din kille till din fest med så kort varsel. Han är väl bland de första som borde fått en inbjudan om inte den allra första?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Fanny)

Och hur kan änkan uppleva detta? På kvällen går han på fest?! Skulle tycka att det var ganska så respektlöst. 

Tycker att Ts uppför sin egoistiskt, och inte visar någon som helst förståelse. Jag skulle inte begära att någon kommer som har varit på begravning. Och kommer han på festen så blir han väl anklagad för att ha varit tråkig och förstört festen? Och sedan ett långt ältande om detta? 

• Anonym (K)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-01 08:13:53 följande:
    Min kille är generellt lite dålig på att minnas födelsedagar, han glömde nästan sin pappas t.ex för några månader sedan -hans bror ringde och påminde. 

Jag nojar just nu mest om han inte kommer uppmärksamma min födelsedag alls. Jag krävet inget storslaget men bara något som visar att han tänker på mig. 

Han har inte föreslagit något alternativt datum som vi kan fira bara vi tvä vilket jag ubte vet hur jag ska förhålla mig till. Det kan ske när som helst i närtid men att det sker är väldigt viktigt för mig.
    Han tillhör alltså dem (ganska många) som tycker födelsedagar är oviktiga. Han glömmer till och med sin pappas födelsedag.
    Du bör inte vänta dig att han uppmärksammar din födelsedag så mycket varken i år eller i framtiden.
    Oavsett om du gör massor för honom eller inte.
    Han har inte bett dig göra saker på hans födelsedag och han skulle sannolikt vara lika nöjd med endast ett "grattis".

Vill du att han firar dig får du bestämma dag och aktivitet, och berätta att du hoppas på en present.
    Take it or leave it. Hoppas du på mer blir du besviken. 
  • Anonym (Hm)
    nihka skrev 2024-12-01 14:26:51 följande:
    Jag hade följt med honom på begravningen och sett till att han kände det så bra som möjligt vilket förstås ökar hans motivation att gå på din 30-års tillställning samma kväll.

Sedan hade jag haft ett litet firande på lördagen där han inte måste träffa en massa nya människor och flyttat kompisfesten till helgen därpå.

Sedan tycker jag det är konstigt att du bjuder din kille till din fest med så kort varsel. Han är väl bland de första som borde fått en inbjudan om inte den allra första?
    Jag var inte bekant med svågern och jag är inte bjuden på begravningen. Annars hade jag gått. Jag bjöd honom med 3 veckors varsel, är väl lagom?
  • Anonym (K)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-01 18:38:50 följande:
    Jag var inte bekant med svågern och jag är inte bjuden på begravningen. Annars hade jag gått. Jag bjöd honom med 3 veckors varsel, är väl lagom?
    Återigen - ingen blir bjuden på en begravning, man bara går dit.
Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning