• Anonym (Hm)

Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning

Min pojkväns svåger dog nyligen efter en lång tids sjukdom. Han var aldrig jättenära honom men var förstås ledsen när han dog då han varit en del av familjen i många år. Jag har funnits där för honom och stöttat så gott jag kunnat.

Saken är den att min födelsedag är om en vecka. Jag ska ha en liten fest på kvällen som jag bjöd honom till men han sa att begravningen är samma dag så han tror inte att han kan komma. Begravningen är på dagen och min kille sa att han "kanske kan komma förbi på kvällen beroende på hur det känns".

Jag är så besviken. Jag fyller 30- det gör man ju inte varje år. Vi har varit ihop i 8 månader och jag såg det som ett tillfälle att introducera honom för mina vänner för första gången. (Träffar dem själv sällan av llika anledningar därför det inte blivit av)Är sjukt besviken. Vad hade ni gjort i en sån situation?

Jag föreslog att vi kunde ha ett separat firande vilket han verkade positiv till men är ju inte samma sak 

• Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning
  • EnAnonumius
    Anonym (jury) skrev 2024-11-30 17:29:04 följande:
    Vem säger att han måste vara sitt bästa jag den dagen? Det är väl helt OK att han håller en lågmäld profil den kvällen och förklarar omständigheterna, men han borde ändå kunna dyka upp till sin partners 30-årsdag och visa upp sitt ansikte den dagen om han nu också anser att dom är ett par. Han får ju säkert andra tillfällen att vara sitt bästa jag.
    Vad duktig du är som skulle kunna klara av en sådan sak som att gå på begravning OCH fest på samma dag.

Vem är du att bestämma åt andra var de borde och inte borde på en dag som en begravning och partnern planera sin födelsedagsfirande samma dag? 🙄

Tycker att TS partner skall få avgöra själv om han orkar gå på en FEST samma kväll som en begravning är.

Det som är fel är att det finns så kallhjärtade  människor som inte kan förstå att en begravning kan vara jobbig för många även om man nu inte råkar "stå varandra nära", men man kanske är nära någon av de andra sörjande.

En vuxen person, som TS påstår att hon är,  borde kunna förstå, rent teoretiskt, att det kan bli jobbigt att närvara på bägge saker samma dag, även om man aldrig varit med på en begravning själv.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 17:39:11 följande:
    Jag är väldigt nära mina vänner, dey är gamla vänskaper. Vi håller kontakt ofta men gar inte kunnat träffa dem av olika anledningar senaste månaderna.
    Du är inget annat än en småsint liten egotrippad prinsessa. Ja det är så som du framställer dig själv som i din tråd.

Du vill att din partner skall ta hänsyn till dig och din födelsedag och firandet av det.

Men vad är din hänsyn till honom? Du kunde gott ha  lagt ditt jävla 30-års firande på en annan dag än samma dag som begravningen är.

Oavsett om man gått på begravning själv eller inte, så borde du ju vara tillräckligt gammal för att förstå, på en teoretiskt plan, att en begravning kan vara jobbig och emotionellt dränerande.

Om du vill att han skall ta hänsyn till dig. Så visa detta genom att du tar hänsyn till honom.

Du är vuxen nu TS och har varit en s.k vuxen person i 12år, bete dig där efter.

• Anonym (jury)
    EnAnonumius skrev 2024-11-30 20:42:36 följande:
    Men vad är din hänsyn till honom? Du kunde gott ha  lagt ditt jävla 30-års firande på en annan dag än samma dag som begravningen är.
    Har partnern ens tydligt sagt att han vill komma om hon skulle ändra dagen för 30-års firandet till en annan dag? Skulle han så inte bara komma med en annan ursäkt omkring något annat som är jobbigt just den dagen? 

Tror det är det som är kärnan i problemet, att han inte alls tycker att dom har en tillräckligt klar relation till varandra som par, att han vill presenteras för några vänner på detta stadium av relationen. Gjorde han det skulle han lättare kunna abstrahera från jobbigheten i att klara av en begravning och ett 30-års kalas på samma dag.
  • Anonym (Usch :()
    Anonym (jury) skrev 2024-11-30 21:02:56 följande:
    Har partnern ens tydligt sagt att han vill komma om hon skulle ändra dagen för 30-års firandet till en annan dag? Skulle han så inte bara komma med en annan ursäkt omkring något annat som är jobbigt just den dagen? 

Tror det är det som är kärnan i problemet, att han inte alls tycker att dom har en tillräckligt klar relation till varandra som par, att han vill presenteras för några vänner på detta stadium av relationen. Gjorde han det skulle han lättare kunna abstrahera från jobbigheten i att klara av en begravning och ett 30-års kalas på samma dag.
    Jag tror att du antingen lider av stor empatibrist eller extremt känslokall alternativt att du bara har helt fel.

Jag tror inte detta har ett dugg med ts födelsedagsfirande och presenteras för vänner att göra utan att han tycker det blir väldigt fel att FESTA samma dag som hans systers man begravs. Något de flesta (alla?) normalfungerande människor självklart förstår. 

Ts verkar däremot inte vilja att pojkvännen ska vara med på 30 års firandet för då hade hon bytt datum. Hur enkelt som helst. Men nej, istället vill hon tycka han är dum, gnälla lite och dra på sig offerkoftan. Vilket j*kla sk*tbeteende mot sin partner.

Men man kan ju nästan hoppas att du har rätt så förhållandet tar slut om det är så lite de känner för varandra.
  • Kirenaj68
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 17:39:11 följande:
    Jag är väldigt nära mina vänner, dey är gamla vänskaper. Vi håller kontakt ofta men gar inte kunnat träffa dem av olika anledningar senaste månaderna.
    Det här är misstänkt likt en annan tråd som lades upp tidigare i år, men jag svarar samma sak nu som då.

Din kille stod kanske inte sin svåger nära, men han var ändå ihop med din killes syster och naturligtvis vill han vara med och ge svågerns familj, men framför allt systern sitt fulla stöd i den svåra stunden och det kan inte ens du tycka är särskilt konstigt. Går det inte att flytta datumet för din fest kan ju du och killen gå ut och äta middag på tu man hand på någon fin restaurang kvällen innan och fira dig.

Födelsedagar är återkommande, men döden är definitiv. Du får helt enkelt maka på dig denna gången och även om ditt ego har svårt att finna sig i det går familjen före.   Om ni så hade varit tillsammans i 8,5 år hade du inte haft rätten att kräva att du skulle vara prio ett för honom i det här läget.
  • Anonym (Raggarn)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 13:05:28 följande:

Jag föreslog att vi kunde ha ett separat firande vilket han verkade positiv till men är ju inte samma sak 

Har partnern ens tydligt sagt att han vill komma om hon skulle ändra dagen för 30-års firandet till en annan dag?  
  • EnAnonumius
    Jag är inte intresserad av att sitta och spekulera om andra personer som jag inte känner. Det är bara patetiskt och kontraproduktivt.
    Jag svarar enbart baserat på det TS själv har skrivit i sina inlägg. Något du bara får finna dig i att jag gör..

Och du fortsätter att bestämma åt andra hur de skall tänka och reagera och du fortsätter även här att spekulera i "hur han tänker".

Nej, oavsett vad du anser och tycker och tänker, och även sjunker så lågt försöker bestämma åt andra hur de skall tycka och tänka, så är det inte alls alla som klara av att ta tillräckligt med distans från en begravning och gå på fest samma dag..

Om det nu var så otroligt viktigt för TS att presentera sin kille till sina vänner på en fest, så hade hon kunna lagt festen på en annan dag än samma datum som begravningen.
  • Anonym (H)
    Kvittning skrev 2024-11-30 14:15:48 följande:

Den här tråden skulle kunna vara skriven av din partner. "Min tjej väljer att fira sin födelsedag samma dag som jag ska på begravning. Hade det varit jag hade jac såklart flyttat på firandet för att kunna finnas där för min partner."

Det var riktigt fräckt av TS att födas på samma dag som någon ska planera en begraving 30 år senare.

Vad är ens poängen att fira en födelsedag en annan dag?
    Då kan man lika gärna strunta i att fira.

Men TS kan såklart inte kräva att att alla inbjuda tackar ja.
    En inbjudan är ingen order att infinna sig.
    Vill man inte komma oavsett anledning får man låta bli.
  • Anonym (Hm)
    EnAnonumius skrev 2024-11-30 20:42:36 följande:
    Du är inget annat än en småsint liten egotrippad prinsessa. Ja det är så som du framställer dig själv som i din tråd.

Du vill att din partner skall ta hänsyn till dig och din födelsedag och firandet av det.

Oavsett om man gått på begravning själv eller inte, så borde du ju vara tillräckligt gammal för att förstå, på en teoretiskt plan, att en begravning kan vara jobbig och emotionellt dränerande.

Om du vill att han skall ta hänsyn till dig. Så visa detta genom att du tar hänsyn till honom.

Du är vuxen nu TS och har varit en s.k vuxen person i 12år, bete dig där efter.
    Jag planerade "min jävla fest" innan jag visste om att begravningen skulle äga rum samma dag. Han däremot hade kunnat berätta att det blir samma dag INNAN jag frågade honom.

Hade jag gått på begravning/annat på HANS födelsedag hade jag berättat det direkt och lovat att gottgöra honom, trots att jag är egotrippad och småsint som du hävdar.
  • Anonym (Hm)
    EnAnonumius skrev 2024-11-30 22:07:28 följande:
    Jag är inte intresserad av att sitta och spekulera om andra personer som jag inte känner. Det är bara patetiskt och kontraproduktivt.
    Jag svarar enbart baserat på det TS själv har skrivit i sina inlägg. Något du bara får finna dig i att jag gör..

Och du fortsätter att bestämma åt andra hur de skall tänka och reagera och du fortsätter även här att spekulera i "hur han tänker".

Nej, oavsett vad du anser och tycker och tänker, och även sjunker så lågt försöker bestämma åt andra hur de skall tycka och tänka, så är det inte alls alla som klara av att ta tillräckligt med distans från en begravning och gå på fest samma dag..

Om det nu var så otroligt viktigt för TS att presentera sin kille till sina vänner på en fest, så hade hon kunna lagt festen på en annan dag än samma datum som begravningen.
    Jag visste ju såklart inte att begravningen var samma dag och lite chockad att han inte berättade förrän jag bjöd honom på festen. Hade jag blivit tvungen att missa HANS födelsedag för något i världen hade jag låtitnhonom veta direkt hur ledsen jag är över det.
Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning