• Anonym (Hm)

Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning

Min pojkväns svåger dog nyligen efter en lång tids sjukdom. Han var aldrig jättenära honom men var förstås ledsen när han dog då han varit en del av familjen i många år. Jag har funnits där för honom och stöttat så gott jag kunnat.

Saken är den att min födelsedag är om en vecka. Jag ska ha en liten fest på kvällen som jag bjöd honom till men han sa att begravningen är samma dag så han tror inte att han kan komma. Begravningen är på dagen och min kille sa att han "kanske kan komma förbi på kvällen beroende på hur det känns".

Jag är så besviken. Jag fyller 30- det gör man ju inte varje år. Vi har varit ihop i 8 månader och jag såg det som ett tillfälle att introducera honom för mina vänner för första gången. (Träffar dem själv sällan av llika anledningar därför det inte blivit av)Är sjukt besviken. Vad hade ni gjort i en sån situation?

Jag föreslog att vi kunde ha ett separat firande vilket han verkade positiv till men är ju inte samma sak 

• Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning
  • Anonym (Usch :()
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 14:28:43 följande:
    Han var inte så nära svågern ochbhan har  bara nån dag efter hans död gått på jobbfest...

Han kommer inte dumpa mig pga det för jag kommer inte tvinga hlnom gå på nåt han uppenbarligen tackat nej till. Men fundera lver vad jag betyder för gonom kpmmer jag. Är 9 månader verkligen "nyss träffats" för dig? Många flyttar ihop snabbare
    Jaha...Det blev ytterligare en månad på nån timme. 8-9 månader är extremt lite. Tycker nog många (de flesta?)

Såklart du inte kan tvinga honom att festa efter en begravning men du tänker verkligen egoistiskt och fruktansvärt omoget.

Får väl hoppas att även du växer upp, mognar och kan lära dig att livet inte enbart kretsar runt dig. 

För min del är det bedrövligt att ens tänka tanken att han ska fira dig samma dag som nära anhörigs begravning!

Jobbfesten var inte på någon begravningsdag så det kan du inte jämföra.

Får väl hoppas för din skull att han inte får reda på hur hemskt du tänker.

Det är en sketen födelsedag liksom, kan firas precis vilken dag som helst när man är en vuxen människa.
  • Jemp
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 13:41:02 följande:
    Festen är på kvällen begravningen är på dagen. Förstår inte alls.

Han har inte visat några större tecken på sorg al?s sedan svågern dog, så inte så att han är i djup sorg. Ledsen för sin systers skull absolut, men inget som hindrar honom från att ha gjort allt som vanligt. Tex var han på en jobbfest förra veckan.
    Det är tydligt.

En begravning är jobbig, sorglig och kanske känner han dessutom att han måste stanna hos sin familj.
    Kommer han på festen mot sin vilja är han troligen inte särskilt kul på fest just den dagen. 
  • Anonym
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 14:26:21 följande:
    Jag blev inte bjuden på begravningen. Aldrig träffat svågern....
    Man bjuder inte folk på begravningar.
    Han var inte så nära svågern ochbhan har  bara nån dag efter hans död gått på jobbfest...

Han kommer inte dumpa mig pga det för jag kommer inte tvinga hlnom gå på nåt han uppenbarligen tackat nej till. Men fundera lver vad jag betyder för gonom kpmmer jag. Är 9 månader verkligen "nyss träffats" för dig? Många flyttar ihop snabbare
    I ts står det "Vi har varit ihop i 8 månader"  nu helt plötsligt har ni varit ihop i nio?

Det är inte på något vis länge och de som är så korkade att de flyttar ihop med någon de inte känner brukar oftast inse sin dumhet efteråt.

• Anonym (30+)

Förlåt, men en begravning går före en födelsedag!!!! 
    Snälla väx upp!!!

• Anonym (Hm)
    Anonym skrev 2024-11-30 15:00:47 följande:
    Man bjuder inte folk på begravningar.

I ts står det "Vi har varit ihop i 8 månader"  nu helt plötsligt har ni varit ihop i nio?

Det är inte på något vis länge och de som är så korkade att de flyttar ihop med någon de inte känner brukar oftast inse sin dumhet efteråt.
    8.5 om man ska vara noga, men det spelar ju ingen roll.
  • Anonym (Hm)
    Jemp skrev 2024-11-30 14:49:15 följande:
    Det är tydligt.

En begravning är jobbig, sorglig och kanske känner han dessutom att han måste stanna hos sin familj.
    Kommer han på festen mot sin vilja är han troligen inte särskilt kul på fest just den dagen. 
    Ok det var ett perspektiv jag kan förstå. Har själv aldrig varit på begravning eller upplevt en angörigs död.
  • Lönnsirap
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 15:10:53 följande:
    Ok det var ett perspektiv jag kan förstå. Har själv aldrig varit på begravning eller upplevt en angörigs död.
    Jag fattar att det kan vara svårt att riktigt förstå varför just en begravning ska prioriteras om man inte har någon som helst erfarenhet av anhörigs död.

Du har två val. Att byta datum på din fest, eller helt enkelt acceptera att din pojkvän högst troligt faktiskt inte kommer dyka upp och att detta är fullständigt rimligt.

Man behöver inte gråta och vara helt förstörd för att faktiskt prioritera en begravning. 
  • MrsXy

Självklart ska du respektera att han bär på sorg och troligen inte kommer vara i festmode efter begravningen. 
    Ha festen en annan dag eller respektera att han inte kommer. 

• Raggartjejen

Men pojkvännen har ju inte träffat dina vänner så då kan ni ju inre räknas som ett etablerat par.
  • Anonym
    Raggartjejen skrev 2024-11-30 15:40:54 följande:
    Men pojkvännen har ju inte träffat dina vänner så då kan ni ju inre räknas som ett etablerat par.
    Fast det där är bara dumheter, ts träffar ju inte vännerna speciellt ofta.

Min partner har efter två år träffat en av mina vänner, av just den anledningen.
Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning