• Anonym (Hm)

Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning

Min pojkväns svåger dog nyligen efter en lång tids sjukdom. Han var aldrig jättenära honom men var förstås ledsen när han dog då han varit en del av familjen i många år. Jag har funnits där för honom och stöttat så gott jag kunnat.

Saken är den att min födelsedag är om en vecka. Jag ska ha en liten fest på kvällen som jag bjöd honom till men han sa att begravningen är samma dag så han tror inte att han kan komma. Begravningen är på dagen och min kille sa att han "kanske kan komma förbi på kvällen beroende på hur det känns".

Jag är så besviken. Jag fyller 30- det gör man ju inte varje år. Vi har varit ihop i 8 månader och jag såg det som ett tillfälle att introducera honom för mina vänner för första gången. (Träffar dem själv sällan av llika anledningar därför det inte blivit av)Är sjukt besviken. Vad hade ni gjort i en sån situation?

Jag föreslog att vi kunde ha ett separat firande vilket han verkade positiv till men är ju inte samma sak 

• Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning
  • Hjelm

Detta MÅSTE vara en klassisk fredagstrolltråd, jag kan inte tro att någon är så gravt narcissistisk som TS att man tycker att någon ska skippa en begravning för att man fyller år. 

• EnAnonumius
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 22:46:07 följande:
    Jag planerade "min jävla fest" innan jag visste om att begravningen skulle äga rum samma dag. Han däremot hade kunnat berätta att det blir samma dag INNAN jag frågade honom.

Hade du berättat för din pojkvän att du planerade din födelsedag, på samma dag du fylde år? Eller tog du för givet att han skulle veta att du planerad?
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 22:49:11 följande:
    Jag visste ju såklart inte att begravningen var samma dag och lite chockad att han inte berättade förrän jag bjöd honom på festen. Hade jag blivit tvungen att missa HANS födelsedag för något i världen hade jag låtitnhonom veta direkt hur ledsen jag är över det.

Jag har lite svårt att ta detta inlägg på allvar..
    OM, notera att jag skriver OM, det stämmer det du helt plötsligt plötsligt skriver här, varför tog du inte upp det i din TrådStart?

Sedan så vad skulle han ha för anledning att berätta för dig om vilken dag begravningen var. Det är ju knappast som så att ni bor ihop och varit i hop i "några år"..

Sedan så en sak till. Att du skulle göra på ett visst sätt är en sak. Men du kan knappast ta för givet att andra gör på "samma sätt" som dig. Man är olika individer.

Sedan så kan man fråga sig NÄR du meddelade för din pojkvän, meddelade du att du hade börjat att planera?

Det som också är märkligt är att du gör allt för att svartmåla din pojkvän, samtidigt som du gör allt för att framställa dig om hur präktig och duktig du skulle vara i "samma sits". 😌

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kim)

Fy fasen vad ego du är. Du fyller år fler gånger. Din pojkväns anhörige gör det inte och begravs. Det händer inte mer än en gång. Prio för pojkvännen ska vara familjen i det här läget. Sen om han kommer förbi senare är en bonus för dig. Lår han sörja ifred. Vem är du att bestämma hur han ska reagera och vilken relation de haft. Nära eller inte. Skärp dig. 

• Anonym (Linda)

Bara läst TS inlägg. 

Vad jag hade gjort? Stöttat min pojkvän så klart. Du ger ett lite barnsligt intryck. Låt det här bli en lärdom om att världen inte kretsar kring just dig. 

Du säger att man bara fyller 30 en gång. Jo, men hur många begravningar tror du att din pojkväns svåger kommer att få då? 

• Anonym (Hm)
    EnAnonumius skrev 2024-12-01 01:10:46 följande:

Hade du berättat för din pojkvän att du planerade din födelsedag, på samma dag du fylde år? Eller tog du för givet att han skulle veta att du planerad?
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 22:49:11 följande:
    Jag visste ju såklart inte att begravningen var samma dag och lite chockad att han inte berättade förrän jag bjöd honom på festen. Hade jag blivit tvungen att missa HANS födelsedag för något i världen hade jag låtitnhonom veta direkt hur ledsen jag är över det.

Jag har lite svårt att ta detta inlägg på allvar..
    OM, notera att jag skriver OM, det stämmer det du helt plötsligt plötsligt skriver här, varför tog du inte upp det i din TrådStart?

Sedan så vad skulle han ha för anledning att berätta för dig om vilken dag begravningen var. Det är ju knappast som så att ni bor ihop och varit i hop i "några år"..

Sedan så en sak till. Att du skulle göra på ett visst sätt är en sak. Men du kan knappast ta för givet att andra gör på "samma sätt" som dig. Man är olika individer.

Sedan så kan man fråga sig NÄR du meddelade för din pojkvän, meddelade du att du hade börjat att planera?

Det som också är märkligt är att du gör allt för att svartmåla din pojkvän, samtidigt som du gör allt för att framställa dig om hur präktig och duktig du skulle vara i "samma sits". 😌

Anledningen till att jag inte tog upp detta i trådstarten var för att jag kom på det senare hur JAG hade gjort. Insåg att det nog var det som gjort mig bwsviken och inte faktumet att han kanske inte kommerm

Jag meddelade honom 3 veckor innan att jag planerat dagen. Tror helt ärligt , vid närmare eftertanke att det inte gjort nåt om han meddelat mig så fort han visste när begravningen var, det skulle sända signalen att han bryr sig om min födelsedag.

Nu nojar jag över om han kommer kompensera genom att uppmärksamma den på något sätt öht. I min värld firar man varandras födelsedag, även i en by relation. Vi hade dejtat i 2 månader när han fyllde och då skämde jag bort honom.  Men om du anser att födelsedagar är oviktiga om man inte varit ihop i flera år tycker vi nog olika.
  • Anonym (Hm)
    Cartjan1 skrev 2024-12-01 00:42:44 följande:
    Det enda jag kan hålla med om (ifall liknande hänt i vår vänskapskrets) är att ingen skulle tyckt det var konstigt fast då i relation till att han inte kom. Tror inte någon av oss skulle ha vandrat iväg i tankarna om att det skulle handla om oss och en ovilja att träffa oss när det står tydligt att det handlar om dödsfall och begravning. Tror ingen ens lyft på ögonbrynet även om själva begravningen hade varit en annan dag men den nya partnern tackat nej pga nyligen dödsfall i familjen. 

Till ts, jag vill alltid ha och ge förståelse för att vi alla reagerar och tänker/känner olika men här är jag rädd att din egen besvikelse (som du har rätt att känna) faktiskt förblindar dig över den faktiska situationen.  En person som stod din partner nära har dött - även om de personligt inte var nära så är de familj och varit en del av varandras liv under många år. Det är hans syskons partner det handlar om så även nära familjemedlem för inte bara din partner men även för föräldrar och eventuella andra syskon med familjer vilket gör det till en stor emotionell situation för många. För denna människa är det nu just denna dag begravning och din partner orkar eventuellt inte närvara på festligheter med människor han inte känner. Är det verkligen så konstigt att han inte orkar eller vill? Skulle du velat? Att riskera att bryta ihop bland främlingar? Att oroa dig för att ge ett dåligt intryck för att man inte är på topp? Försök sätt dig in att din bästa vän beskrev denna situation för dig men där hon/han var i din partners situation. Skulle du verkligen hålla med deras respektive att de borde vara glada, bita ihop och gå på fest? På detta tvivlar jag och därför så tror jag att du låter din besvikelse styra och springa iväg med dina känslor just nu. Att du ens drar upp att han borde meddelat dig tidigare om datum är ytterligare en indikation på detta. Du borde frågat tidigare för är det någon gång som en person har rätt att vara tankspridd och ha sitt fokus på annat så är sorgeperiod definitivt en av dem. Dessa kommentarer från dig plus den extrema frånvaron av empati inför din partners situation framställer dina tankar och känslor som väldigt egocentrerade - vilket jag absolut inte anklagar dig för att vara som människa men när man upplever stark besvikelse så är det lätt att fastna I sådana tankemönster. 

Så det jag skulle rekommendera att göra är att håll inne denna besvikelse inför din partner-han har fullt upp med sina och sin nära familjs svåra situation nu. Ventilera istället med nära vänner om det känns tungt och ledsamt. Sedan har du en superb födelsedagsfest och orkar han komma så perfekt men gör han inte det så ha ändå en perfekt kväll och fira sedan ordentligt på tu man hand vid annat tillfälle.
    Ja du har rätt, hat absokut fastnat i en negativ vuvbla av beavikelse. Sen kan jag inte påstå att det här äter upp mig och att jag gråter hela dagarna mwen jag är lite orolig. Min kille är generellt lite dålig på att minnas födelsedagar, han glömde nästan sin pappas t.ex för några månader sedan -hans bror ringde och påminde. 

Om han stannar hemma eller hos sin syster för att han känner sig i dålig form - det kommer jag inte hålla mot honom. Han kommer få mitt stöd.

Jag nojar just nu mest om han inte kommer uppmärksamma min födelsedag alls. Jag krävet inget storslaget men bara något som visar att han tänker på mig. 

Han har inte föreslagit något alternativt datum som vi kan fira bara vi tvä vilket jag ubte vet hur jag ska förhålla mig till. Det kan ske när som helst i närtid men att det sker är väldigt viktigt för mig.
  • Ess
    Krocko skrev 2024-12-01 09:07:00 följande:

Begravning på en lördag? Det är väldigt ovanligt.

Har faktiskt inte reflekterat över det förrän nu när du skrev det. Jag har varit på många begravningar och alla har varit vardagar och på tidig eftermiddag.
    Så antingen en Fredagstråd, eller så ljuger han för ts.
  • Anonym (Ego)
    Ess skrev 2024-12-01 09:58:22 följande:
    Har faktiskt inte reflekterat över det förrän nu när du skrev det. Jag har varit på många begravningar och alla har varit vardagar och på tidig eftermiddag.
    Så antingen en Fredagstråd, eller så ljuger han för ts.
    Måste inte vara. Det är kanske ovanligt, men inte otänkbart att det är på en lördag. Varför skulle man ljuga om en sådan sak och tro att man kommer undan med det..? Kommer ts aldrig träffa någon av hans släktingar någonsin igen?
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-01 08:13:53 följande:
    Ja du har rätt, hat absokut fastnat i en negativ vuvbla av beavikelse. Sen kan jag inte påstå att det här äter upp mig och att jag gråter hela dagarna mwen jag är lite orolig. Min kille är generellt lite dålig på att minnas födelsedagar, han glömde nästan sin pappas t.ex för några månader sedan -hans bror ringde och påminde. 

Om han stannar hemma eller hos sin syster för att han känner sig i dålig form - det kommer jag inte hålla mot honom. Han kommer få mitt stöd.

Jag nojar just nu mest om han inte kommer uppmärksamma min födelsedag alls. Jag krävet inget storslaget men bara något som visar att han tänker på mig. 

Han har inte föreslagit något alternativt datum som vi kan fira bara vi tvä vilket jag ubte vet hur jag ska förhålla mig till. Det kan ske när som helst i närtid men att det sker är väldigt viktigt för mig.
    Men snälla ta lite initiativ själv! Fråga om ni kan fira helgen efter! Du vet att han är skitglömsk, han är dessutom i sorg, räkna snarare med att han inte kommer att fixa detta åt dig, du får göra det själv. Din födelsedag, du vill fira = fråga honom.
Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning