• Anonym (L)

Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning

Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 13:22:50 följande:
    Viast hade man kunnat flytta datumet. Men mitt problem är att han överväger att inte gå trots att begravningen är på dagen. Festen är ju på kvällen. Besviken att han inte gör den lilla ansträngningen för min skull, somnatt min födelsedag är oviktig. Jag hade aldrig gjort så om rollerna var omvända

Misstänker att du trollar men om du inte gör det är du absurt självcentrerad och omogen. 

Han kommer antagligen vara utmattad och nedstämd efter begravningen när han har sett sin familj sörja och varit ledsen själv. 

Ska man behöva förklara sådant för en vuxen människa? Vad är det för fel på din generation som förväntar sig att vara i centrum konstant som små barn? (Alla i den åldern är inte så men påfallande många.)

Att vara vuxen innebär att man kommer att behöva stå tillbaka och göra uppoffringar och att dessutom vilja göra det av omtanke och kärlek till andra. 

Att kräva bekräftelse på bekostnad av andras mående är inte kärlek utan ren egoism. Det har inget med honom eller er relation att göra utan enbart din omognad. 

Har du vänt på perspektivet och funderat över hur det känns för honom att ha en flickvän som förväntar sig att han ska gå på fest och träffa nya människor efter en fruktansvärt tuff dag? Har du funderat på hur det antagligen stressar honom?

Om inte så är du inte redo för en seriös relation. 

• Anonym (L)
    Plupp73 skrev 2024-12-01 13:26:36 följande:

1. Eftersom det är pojkvännens svåger som dött så gissar jag att svågern dött ganska ung, åtminstone< 50 års ålder. Det i sig är ett starkt skäl till att gå på en begravning! Dessutom kanske han står nära andra sörjande på den begravningen (även om han inte är nära svågern), tex sin syster (eller ev syskonbarn) som var gift med svågern.
    2. Jag hade direkt ändrat datum för min egen fest om det för mig var viktigt att pojkvännen var med, jag hade INTE surrat över att han inte kom på fest efter en begravning. 
    3. Om han dissar din födelsedag, så handlar det nog om hur ego du visar upp att du är. 
    4. Det här med människor som tycker att deras egna födelsedagar är det viktigaste i världen....

Tror mycket på nr 3. Man blir inte särskilt motiverad att fira personer som förväntar sig och kräver uppmärksamhet eftersom de är totalt självcentrerade. 

Att villkora och recensera den andra personens engagemang - om han inte uppmärksammar mig på det sätt jag kräver så gör jag slut - är ett säkert sätt att ta död på den motivation som kanske fanns där från början. 

Det är en helt annan sak om man är en person som själv är omtänksam och kärleksfull och blir tagen för given av andra men det handlar det inte alls om här. 

TS kräver omtänksamhet utan att ge det själv. Då får man den relation som man förtjänar. 

Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning