Inlägg från: Anonym (Jessika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jessika)

Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning

Anonym (Hm) skrev 2024-12-02 07:47:07 följande:
    Har knappt träffat folket som är där, vore jättemärkligt om jag bara dök upp.
    Det är det väl ändå inte märkligt som flickvän, stöd för pojkvännen och "svägerska" till den sörjande änkan. 

Börja med att leta upp dödsannonsen (brukar gå att googla fram sådant om du inte vet vilken tidning eller så). Där hittar du längst ner i annonsen om man ska anmäla sig till begravningen eller vad de har för önskemål. En del står det att begravningen äger rum i stillhet = inga andra förutom de närmsta som fått en inbjudan. På en del står det att cermonin upplöses i kyrkan eller liknande = ingen samling efteråt med mat eller liknande. Sedan har vi de som har anmälan till mat eller fika efteråt. 

Du behöver ingen inbjudan eller anmäla dig för att följa med din pojkvän till kyrkan (eller var de nu än har cermonin). Det kommer finnas andra där som familjen kanske knappt känner som gamla arbetskollegor, barndomsvänner, kompisar i förskingringen som ändå tycker det är viktigt att få säga adjö. På en öppen begravning är alla välkomna till kyrkan. 

Pojkvännens svåger är ändå han systers man. En syster som kanske är närmre än du tror men som inte haft ork eller tid att träffa dig. Det kan betyda enormt mycket för er framtida relation som svägerskor om du och pojkvännen fortsätter att vara tillsammans. Att ha en vettig relation till svägerskor är alltid bra. Det betyder inte att man behöver vara bästisar men att kunna umgås på eventuella familjesammanhang är alltid bra. Du är ändå snart 30 och borde ha lite koll. 

Även om man inte är nära personen så kan en begravning vara dränerande för många andra känslor kan komma upp till ytan. Man minns andra som gått före osv. 

Läs på om begravning och fixa en liten handbukett (typ en ros, blomsteraffären har koll) och följ med din pojkvän till kyrkan i alla fall. Därefter kan du avvika om så är och ingen kommer tycka det är konstigt. 
Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning